فهرست مقالات علی خانه کشی


  • مقاله

    1 - رابطة بین هوش اجتماعی، فرهنگی و هیجانی با کیفیت روابط زناشویی
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 71 , سال 12 , بهار 1403
    هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه ی بین هوش اجتماعی، فرهنگی و هیجانی با کیفیت روابط زناشویی بود. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد بابل بودند. نمونه پژوهش 150 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند از میان دانشجوی چکیده کامل
    هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه ی بین هوش اجتماعی، فرهنگی و هیجانی با کیفیت روابط زناشویی بود. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد بابل بودند. نمونه پژوهش 150 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند از میان دانشجویان رشته‌های مختلف مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شدند که بعد از کنارگذاشتن پرسش‌نامه‌های مخدوش درنهایت 140 پرسش‌نامه تحلیل شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001)، هوش فرهنگی آنگ و ارلی (2004)، هوش هیجانی ونگ و لاو (2002) و کیفیت روابط زناشویی باسبی و همکاران (1995) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش هیجانی باکیفیت روابط زناشویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد 20 درصد از واریانس کیفیت روابط زناشویی را متغیرهای پیش‌بین به طور مشترک تبیین می‌کنند، بطوریکه متغیرهای هوش اجتماعی، هوش هیجانی و هوش فرهنگی به ترتیب به طور مثبت و معنی‌داری کیفیت روابط زناشویی دانشجویان را پیش‌بینی کردند. همین‌طور تقریبا 32 درصد از واریانس کیفیت روابط زناشویی توسط مؤلفه های متغیر های پیش بین بطور مشترک تبیین شد، بطوریکه مؤلفه های استفاده از احساسات، ارزیابی خود ادراکی، آگاهی اجتماعی، تنظیم احساسات و راهبرد فراشناختی توانستند به ترتیب به طور مثبت و معنی داری کیفیت روابط زناشویی دانشجویان را پیش بینی کنند. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت هوش اجتماعی، فرهنگی و هیجانی در کیفیت روابط زناشویی دانشجویان زن متاهل تاکید می ورزد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثربخشی رفتاردرمانی شناختی بر کاهش افسردگی دانش آموزان سال سوم راهنمایی
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 1 , سال 8 , بهار 1396
    پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی رفتاردرمانی شناختی بر کاهش افسردگی دانش اموزان سال سوم راهنمایی شهر بهبهان اجرا شده است. این تحقیق از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق متشکل از کلیه دانش آموزان دختر و پسر سال سوم ر چکیده کامل
    پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی رفتاردرمانی شناختی بر کاهش افسردگی دانش اموزان سال سوم راهنمایی شهر بهبهان اجرا شده است. این تحقیق از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق متشکل از کلیه دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهر بهبهان بوده که از میان آنان 300 نفر جهت تشخیص افراد افسرده انتخاب و به پرسشنامه افسردگی کودکان (کواکس،1995) پاسخ دادند و از میان آنان 138 نفر با توجه به نقطه ی برش پرسشنامه (نمره بالاتر از 20) مبتلا به افسردگی بودند. از این تعداد، 40 دانش اموز بطور تصادفی ساده انتخاب و با همین روش در دو گروه آزمایشی (20 نفر شامل 10 پسر و 10 دختر) و کنترل (20 نفر شامل 10 پسر و 10 دختر) جایگزین شدند. گروه آزمایش بمدت 12 جلسه مداخلات CBT را بطور گروهی دریافت کردند. داده های حاصل ازطریق تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از تفاوت معنی دار نمرات افسردگی گروههای آزمایشی و کنترل در پس آزمون بود که بیانگر اثربخشی CBT در کاهش افسردگی می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثربخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی برتئوری انتخاب برخودارزشمندی وکیفیت زندگی معلمان زن متاهل
    زن و مطالعات خانواده , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1399
    هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی برتئوری انتخاب بر خود ارزشمندی وکیفیت زندگی معلمان شهر ساری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق معلمان زن متاهل دوره ابتدایی شهرساری بودند، که ت چکیده کامل
    هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی برتئوری انتخاب بر خود ارزشمندی وکیفیت زندگی معلمان شهر ساری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق معلمان زن متاهل دوره ابتدایی شهرساری بودند، که تعداد آن ها مطابق با آمار دریافتی از آموزش وپرورش 150 نفر می باشد. که از میان آن ها 120 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های استانداردخودارزشمندی کروکرولف و پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی) پاسخ دادند و با توجه به نقطه برش پرسشنامه ها پس از غربالگری اولیه 30 نفر از معلمانی که دارای خود ارزشمندی وکیفیت زندگی پایینی بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب ودر دوگروه (15نفر)آزمایش و(15نفر)کنترل جای داده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش واقعیت درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده‌های پژوهش تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین میانگین نمرات آزمودنی های دو گروه درپس آزمون خود ارزشمندی وکیفیت زندگی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد (p < /p> پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - The Relationship of Intelligence Beliefs, Self-Regulation, and Metacognition with School Refusal Behavior in Secondary High School Girl Students
    Sociological of Studies of youth , شماره 4 , سال 10 , پاییز 2019
    This study aimed to determine the relationship of intelligence beliefs, academic self-regulation, and metacognition with school refusal behavior in female secondary high school students in Amol. This study was a descriptive one with correlational design. The statistical چکیده کامل
    This study aimed to determine the relationship of intelligence beliefs, academic self-regulation, and metacognition with school refusal behavior in female secondary high school students in Amol. This study was a descriptive one with correlational design. The statistical population consisted of all the female secondary high school students of which 214 students were selected using multistage random cluster sampling method from second and third grade of secondary school and were asked to fill in the questionnaires of intelligence beliefs (Babaei), self-regulation (Buffard), metacognition (Trier & Rich) and school refusal behavior (Kearney). In order to analyze the collected data, Pearson’s correlation coefficient was used. The results of the study showed that there is a negative significant relationship between self-regulation, metacognition, and school refusal behavior. The findings of multiple regression analyses also showed that among the predictor variables, only self-regulation with the highest amount of Beta (0.17) was the best predictor of school refusal behavior. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی نقش میانجی تعلل‌ورزی تحصیلی در رابطه میان راهبردهای فراشناخت با اضطراب امتحان
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1402
    مطالعه حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی تعلل ورزی تحصیلی در رابطه میان راهبردهای فراشناخت با اضطراب امتحان انجام شد. روش این مطالعه، از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شهر چابکسر به تعداد 1142 نفر بودند که از این تعداد، چکیده کامل
    مطالعه حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی تعلل ورزی تحصیلی در رابطه میان راهبردهای فراشناخت با اضطراب امتحان انجام شد. روش این مطالعه، از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شهر چابکسر به تعداد 1142 نفر بودند که از این تعداد، 209 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد اضطراب امتحان فریدمن(1997) با ضریب پایایی (0.84)، تعلل ورزی تحصیلی سواری(1390) با ضریب پایایی (0.81) و راهبردهای فراشناختی ولز و هاتون(1994) با ضریب پایایی (0.86) استفاده شد که روایی آنها توسط صاحب نظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Smart PLS و Spss ویرایش 22 استفاده شد. یافته‌های کمّی حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که راهبردهای فراشناخت بر تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان اثر معکوس دارد. تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان بر اضطراب امتحان آنها اثر مستقیم دارد. راهبردهای فراشناخت بر اضطراب امتحان دانش آموزان اثر مستقیم دارد. راهبردهای فراشناخت بر اضطراب امتحان دانش آموزان با نقش میانجی تعلل ورزی تحصیلی اثر غیر مستقیم دارد. نتایج پژوهش نیز نشان داد که مؤلفه های خودآگاهی شناختی، باورهای مثبت، تضاد شناختی، مهارناپذیری و مهار افکار به ترتیب بیشترین تأثیر را بر تعلل ورزی تحصیلی و اضطراب امتحان دارند. پرونده مقاله