الگوی ساختاری توانمندسازی فرهنگی- روانشناختی زنان (مورد مطالعه دبیران زن شهر تهران)
محورهای موضوعی : جامعه شناسیالهه شکراله بابایی 1 , عطاءاله ابطحی 2 , قدسی احقر 3 , عباسعلی قیومی 4 , علی اکبر رضایی 5
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران(نویسنده مسئول).
. A-ABTAHI@SRBIAU.AC.IR
3 - استاد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامین،تهران، ایران
کلید واژه: توانمندسازی, شهر تهران, دبیران زن, دوره متوسطه, الگوی ساختاری,
چکیده مقاله :
توانمندسازی دبیران زن یکی از مباحث محوری در آموزش و پرورش است که دارای تأثیر دوجانبه بر روی دبیران از یک سو و دانش آموزان از سوی دیگر می باشد، با این وصف مقاله حاضر در راستای تحقق این هدف در بین دبیران زن شهر تهران با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی زنان دبیر و پیامدهای آن با استفاده از تئوری های مربوطه پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دبیران دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این تعداد حجم نمونه ای به تعداد 300نفر با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری تصادفی منظم برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس لیکرت بود. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی از طریق چند نفر از خبرگان، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تایید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروفاسمیرنف و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند؛ عوامل؛ فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، نظام پایش سازمانی، نظام پاداش سازمانی، نظام های مدیریتی سازمان نقش مهمی در توانمندسازی فرهنگی-روانشناختی زنان بر عهده دارند، همچنین ارتقای توانمندی زنان از سه بعد توانمندی بین فردی، توانمندی مدیریت و رهبری و توانایی خلق رویداد قابل توجه می باشد.
Empowerment of female teachers is one of the central issues in education that has a mutual impact on teachers on the one hand and students on the other, however, the present article in order to achieve this goal among female teachers in Tehran using The structural equation model examines the factors affecting the empowerment of women teachers and its consequences using relevant theories. The statistical population of the study included all first grade high school teachers in Tehran in the academic year 1401-1400, of which a sample size of 300 people was estimated using stratified random sampling using Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on a 5-item scale. The validity of the questionnaire was confirmed in terms of form and content by several experts, the validity was confirmed by calculating the slope and the validity was confirmed by calculating the square root of the AVE. The reliability of the questionnaire was 0.86 through Cronbach's alpha for the whole questionnaire. Data were analyzed using Cronbach's alpha, tangent (AVE) tests, AVE root matrix, Kolmogorov-Smirnov test and confirmatory factor analysis using smartpls3 software. The research results showed; Factors; Organizational culture, organizational structure, organizational monitoring system, organizational reward system, organizational management systems have an important role in women's psycho-cultural empowerment, as well as promoting women's empowerment in three dimensions: interpersonal empowerment, managerial and leadership empowerment and the ability to create events.
.جزنی، نسرین و رستمی،علی.،(1390). طراحی و توسعه مدل استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در سازمانهای دانشمحور، نشریه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 1(3)، 54-23.
2.رضائی جندانی،م، هویدا، ر، سماواتیان،ح.،(1394)،بررسی مفهوم توانمندسازی روانشناختی و رابطه آن با سرمایه روانشناختی معلمان رسمی و تمام وقت مدارس ابتدایی شهر اصفهان. دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 10(1)، 67-82
3.مهرمحمدی، سید.محمد؛ پورداوود، حسین، قاسمی و بنابری، حمیدرضا. (1396). عوامل کلیدی موفقیت توانمندسازی کارکنان، نشریه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 25(83)، 113-93.
4.جلالیان، نجمه، گرامی پور، مسعود و برجعلی، محمود. (1395).نقش واسطه ای سلامت روان در رابطه میان باورهای مذهبی و سلامت سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه های دولتی شهر تهران). فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 7(27)، 52-35
دیبایی صابر، محسن، عباسی، عفت، فتحی واجارگاه، کوروش و صفایی موحد، سعید. (1398). شناسایی شایستگی های اصلی معلمان دورة متوسطه از دیدگاه خبرگان تعلیم و تربیت. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8(2)، 111-83
5.نیستانی، محمدرضا (1391). برنامه ریزی آموزشی: راهبردهای بهبود کیفیت در سطح یک واحد آموزشی(مدرسه، دانشگاه، آموزش مجازی). اصفهان: انتشارات آموخته؛
6.سامی، رقیه؛ پیری، موسی و طالبی، بهنام. (1400). کاوش سطوح، پیامدها و عوامل تسهیلکننده توانمندسازی معلمان مبتنی بر درس پژوهی و آزمون نقش میانجی عوامل تسهیلکننده: گزارش یک پژوهش آمیخته. پژوهشنامه تربیت، 16(67)،
7.محمدی، محمد و رشیدی، سهیلا. (1399). بررسی رابطه آموزش توانمند سازی معلمان مدارس ابتدایی لردگان بر کارآفرینی آموزشی و جامعه پذیری سازمانی آنان. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(48)، 105-99
8.مصباحی قمی،ق.،1398، بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران مرد و زن مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان سمنان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان.
9.عالی پور تربتی، زهره و سلیمان پور عمران، محبوبه،(1398). (اهمیت آموزش سازمانی در توانمندسازی کارکنان در سازمانهای دولتی)، اولین کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری ،https://civilica.com/doc/1045675؛
10.علی محمدی، فریبا. کرمعلی، اکرم. (1398). بررسی عملکرد مدیران دبیرستانهای شهر تهران بر مبنای مولفههای توانمندسازی مدیران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. 3(15): 112-101.
11.حسین پور، زهرا (1397). بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم ایران و چند کشورجهان. فصلنامة تعلیم وتربیت،20(3)،121- 160؛
12.نمایان پور،مهراب(1397)آنالیز مؤلفه های تخصصی و عمومی مدیران دوره دوم متوسطه ایران وتحلیل ومشاوره تحصیلات تکمیلی، فصلنامه آموزشی،(133)
Maiorano, D., Shrimankar, D., Thapar-Björkert, S., & Blomkvist, H. (2021). Measuring empowerment: Choices, values and norms. World Development, 138, 105220.
Cascio, M. A., Weiss, J. A., & Racine, E. (2021). Empowerment in decision-making for autistic people in research. Disability & Society, 36(1), 100-144.
Choi, S. L., Goh, C. F., Adam, M. B. H., & Tan, O. K. (2016). Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: the mediating role of employee empowerment. Human resources for health, 14(1), 73.
Balkar, B. (2015). Defining an empowering school culture (ESC): Teacher perceptions. Issues in Educational Research, 25(3), 205-225.
Seufert, S., Guggemos, J., & Sailer, M. (2021). Technology-related knowledge, skills, and attitudes of pre-and in-service teachers: The current situation and emerging trends. Computers in Human Behavior, 115, 106552.
Ruiz-Palomo, D., León-Gómez, A., & García-Lopera, F. (2020). Disentangling organizational commitment in hospitality industry: The roles of empowerment, enrichment, satisfaction and gender. International Journal of Hospitality Management, 90, 102637.
Socio-psychological empowerment of women using structural equation model (Case study of female teachers in Tehran)
_||_