بررسی میزان رضایت شغلی مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان و عوامل اجتماعی موثر بر آن درسال 85-86
محورهای موضوعی : جامعه شناسیسولماز آوریده 1 , سیدرضا معینی 2
1 - دستیار علمی دانشگاه پیام نور گیلان واحد شفت.
2 -
کلید واژه: رضایت شغلی, عدالت توزیعی, مربیان و معاونین پرورشی, بیگانگی از کار, محیط کار, حقوق و مزایای دریافتی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رضایت شغلی مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان درسال 86-1385 و هم چنین بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی و ارائه راهکارهایی برای بالا بردن میزان رضایت شغلی و کاهش نارضایتی مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان است. باتوجه به اهداف و مقتضیات طرح در تدوین مبانی و چهارچوب نظری از روش اسنادی برای جمع آوری داده ها از روش پیمایشی استفاده شده است به نحوی که با استفاده از نمونه گیری تصادفی با طبقه بندی و کاربرد فرمول کوکران تعداد 78 نفر از بین مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان به تصادف انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته شده شامل 40 گویه با سئوال بسته پاسخ با طیف لیکرت تنظیم شده در حیطه سن، جنس، بیگانگی ازکار، حقوق و مزایا، کنترل کار، محیط کار، سابقه کار، عدالت توزیعی، مدرک تحصیلی مرتبط به صورت خود ایفا تکمیل گردید و داده ها به دو صورت توصیفی ( با استفاده از جدول توزیع فراوانی درصد فراوانی، فراوانی تجمعی) و استنباطی ( بااستفاده ازآزمون دوجمله ای، یومن ویتنی، همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. عمده ترین یافته های پژوهشی این است که رضایت شغلی با متغیر های حقوق و مزایای دریافتی، بیگانگی نسبت به کار، عدالت توزیعی و محیط کار پرورشی رابطه معناداری دارد. در بین موارد ذکر شده بالاترین درجه رضایت شغلی مربوط به محیط کار امور پرورشی و پایین ترین درجه رضایت شغلی مربوط به بیگانگی ازکار می باشد، این درحالی است که نوع جنسیت و مدرک تحصیلی، کنترل برکار و سابقه خدمت در میزان رضایت شغلی اثر چندانی ندارد. نتایج تحقیق نشان می دهد که مربیان و معاونین پرورشی از حقوق و مزایای دریافتی خود رضایت داشتند و خواستار اجرای عدالت توزیعی و فراهم بودن شرایط ابتکار و خلاقیت درکار و تأمین انتظارات شغلی خود بودند. توجه به خواسته های مربیان و ارتقاء شرایط فیزیکی محیط کار از عوامل مؤثر بر رضایت شغلی آنان می تواند باشد.
Introduction: The purpose of this study is to investigate job satisfaction among the educational preceptors and assistants of Gilan Province and the social factors influencing it. Also, this study is going to analyze the related factors in job satisfaction and decrease dissatisfaction of the training educators and assistants of the province. Regarding the purposes and requirements of the project, a documentary method was used to compile the theoretical bases and frames, and a survey method was applied to collect the data. By using random stratified sampling method and kockran,s formula, 78 preceptors and assistants of Gilan. Province were selected. A researcher made questionnaire including 40 Yes/No closed-answer questions with Likert spectrum was designed in the areas of age, gender, alienation from work, salary and benefits, control on the job, work condition, job experience, distributional justice, and educational degree. The questionnaires were completed self-performedly, and the data were analyzed using SPSS program in both descriptive way (using distributional abundance, abundance percentage, and abundance gathering diagram) and inferential way (using Yuman Vitney,s two-sentenced test, and Pearson's correlation). Results: The major findings of the research show that there is a significant relationship between job satisfaction and salary and benefits, alienation from work, distributional justice, and educational work condition. In the mentioned cases, the highest rate of job satisfaction was related to educational work condition, and the lowest rate was related to alienation from work. It should be mentioned that gender, educational degree, control on the job, and work experience have little influence on the rate of job satisfaction. Conclusion: Educational preceptors and assistants were satisfied with their salary and benefits, and they wanted the distributional justice to be executed and asked for a situation in which they can have creativity and innovation and their job expectations can be fulfilled. Of course, paying attention to their requirements and to the physical work condition can be influential on their job satisfaction.
1- اسکیدمور، و. 1350، تفکر نظری در جامعه شناسی، ترجمه: علی محمد علی حاضری و دیگران، نشر سفید، چاپ دوم.
2- ترنر، ب و دیگران. 1370، فرهنگ جامعه شناسی، ترجمه: حسن پویان، تهران، انتشارات چاپ پخش، چاپ دوم.
3- تنهایی، ا. 1383، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، انتشارات مرندیز، بامشاد.
4- تیموری، م و دیگران. 1386، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، پاییز و زمستان.
5- خدابنده، م. 1359، بررسی عوامل موثر بر رضایت مندی شغلی مربان و معلمین آموزش و پرورشی در اصفهان.
6- رابینز، ا. 1377، رفتار سازمانی، مترجمان: علی پارسائیان و دیگری، چاپ نوبهار.
7- رابینز، ا. 1377، مدیریت رفتار سازمانی، مترجمان: علی پارسائیان و دیگری، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
8- طالبان ،م.1374 ، تحلیل اجتماعی ساز عوامل خشنودی شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
9- طوسی، م. 1374، بهبود وبازسازی، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول.
10- عبدالوهاب، پ. 1374، بررسی رضایت شغلی دبیران زن ناحیه (1و2) شهر ری، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، زمستان.
11- عمادی حائری، ا. 1362، تعلیم و تربیت کودک و نوجوان از دیدگاه اسلام و علمای غرب، تهران، نشر حافظ.
12- فخیمی، ف. 1379، سازمان ومدیریت، تئوری ها، وظایف ومسئولیت ها، تهران، هوای تازه.
13- کاظمی فرامرزی، ن. 1386، روز نامه اطلاعات، سه شنبه 11 ادریبهشت، شماره 23898.
14- صادقیان، ر. 1372-1371، بررسی پیرامون تاثیر عوامل رضایت در شغل و محیط شغلی در سطح کارایی کارکنان دیپلم به بالا در شرکت ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
15- مورهد – گریفین. 1374، رفتار سازمانی، مترجمان: مهدی الوانی و دیگری، تهران، مروارید.
16- Bischof , L. 1976, Adult psychology, Haper & row publishers, NEW YORK;
17-Galman , E . & Chapman, A . 1989, psychology social work never done ? use subjective out comes , Radical dedagogy. V.2(1) ; time
18-Lamborn ml .motivation and job satisfaction of deans of schools of nursing . j prof nurs 1991 jan –Feb, 7, 1.