بررسی میزان رضایت شغلی مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان و عوامل اجتماعی موثر بر آن درسال 85-86
الموضوعات :سولماز آوریده 1 , سیدرضا معینی 2
1 - دستیار علمی دانشگاه پیام نور گیلان واحد شفت.
2 -
الکلمات المفتاحية: رضایت شغلی, عدالت توزیعی, مربیان و معاونین پرورشی, بیگانگی از کار, محیط کار, حقوق و مزایای دریافتی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی رضایت شغلی مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان درسال 86-1385 و هم چنین بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی و ارائه راهکارهایی برای بالا بردن میزان رضایت شغلی و کاهش نارضایتی مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان است. باتوجه به اهداف و مقتضیات طرح در تدوین مبانی و چهارچوب نظری از روش اسنادی برای جمع آوری داده ها از روش پیمایشی استفاده شده است به نحوی که با استفاده از نمونه گیری تصادفی با طبقه بندی و کاربرد فرمول کوکران تعداد 78 نفر از بین مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان به تصادف انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته شده شامل 40 گویه با سئوال بسته پاسخ با طیف لیکرت تنظیم شده در حیطه سن، جنس، بیگانگی ازکار، حقوق و مزایا، کنترل کار، محیط کار، سابقه کار، عدالت توزیعی، مدرک تحصیلی مرتبط به صورت خود ایفا تکمیل گردید و داده ها به دو صورت توصیفی ( با استفاده از جدول توزیع فراوانی درصد فراوانی، فراوانی تجمعی) و استنباطی ( بااستفاده ازآزمون دوجمله ای، یومن ویتنی، همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. عمده ترین یافته های پژوهشی این است که رضایت شغلی با متغیر های حقوق و مزایای دریافتی، بیگانگی نسبت به کار، عدالت توزیعی و محیط کار پرورشی رابطه معناداری دارد. در بین موارد ذکر شده بالاترین درجه رضایت شغلی مربوط به محیط کار امور پرورشی و پایین ترین درجه رضایت شغلی مربوط به بیگانگی ازکار می باشد، این درحالی است که نوع جنسیت و مدرک تحصیلی، کنترل برکار و سابقه خدمت در میزان رضایت شغلی اثر چندانی ندارد. نتایج تحقیق نشان می دهد که مربیان و معاونین پرورشی از حقوق و مزایای دریافتی خود رضایت داشتند و خواستار اجرای عدالت توزیعی و فراهم بودن شرایط ابتکار و خلاقیت درکار و تأمین انتظارات شغلی خود بودند. توجه به خواسته های مربیان و ارتقاء شرایط فیزیکی محیط کار از عوامل مؤثر بر رضایت شغلی آنان می تواند باشد.
1- اسکیدمور، و. 1350، تفکر نظری در جامعه شناسی، ترجمه: علی محمد علی حاضری و دیگران، نشر سفید، چاپ دوم.
2- ترنر، ب و دیگران. 1370، فرهنگ جامعه شناسی، ترجمه: حسن پویان، تهران، انتشارات چاپ پخش، چاپ دوم.
3- تنهایی، ا. 1383، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، انتشارات مرندیز، بامشاد.
4- تیموری، م و دیگران. 1386، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، پاییز و زمستان.
5- خدابنده، م. 1359، بررسی عوامل موثر بر رضایت مندی شغلی مربان و معلمین آموزش و پرورشی در اصفهان.
6- رابینز، ا. 1377، رفتار سازمانی، مترجمان: علی پارسائیان و دیگری، چاپ نوبهار.
7- رابینز، ا. 1377، مدیریت رفتار سازمانی، مترجمان: علی پارسائیان و دیگری، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
8- طالبان ،م.1374 ، تحلیل اجتماعی ساز عوامل خشنودی شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
9- طوسی، م. 1374، بهبود وبازسازی، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول.
10- عبدالوهاب، پ. 1374، بررسی رضایت شغلی دبیران زن ناحیه (1و2) شهر ری، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، زمستان.
11- عمادی حائری، ا. 1362، تعلیم و تربیت کودک و نوجوان از دیدگاه اسلام و علمای غرب، تهران، نشر حافظ.
12- فخیمی، ف. 1379، سازمان ومدیریت، تئوری ها، وظایف ومسئولیت ها، تهران، هوای تازه.
13- کاظمی فرامرزی، ن. 1386، روز نامه اطلاعات، سه شنبه 11 ادریبهشت، شماره 23898.
14- صادقیان، ر. 1372-1371، بررسی پیرامون تاثیر عوامل رضایت در شغل و محیط شغلی در سطح کارایی کارکنان دیپلم به بالا در شرکت ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
15- مورهد – گریفین. 1374، رفتار سازمانی، مترجمان: مهدی الوانی و دیگری، تهران، مروارید.
16- Bischof , L. 1976, Adult psychology, Haper & row publishers, NEW YORK;
17-Galman , E . & Chapman, A . 1989, psychology social work never done ? use subjective out comes , Radical dedagogy. V.2(1) ; time
18-Lamborn ml .motivation and job satisfaction of deans of schools of nursing . j prof nurs 1991 jan –Feb, 7, 1.