فهرست مقالات نوید جلائیان قانع


  • مقاله

    1 - در جست‌وجوی مفاهیم و مولفه‌های سکونت در معماری (از منظر اندیشه‌های مارتین هایدگر، کریستیان نوربرگ شولتز و معماران معاصر غرب)
    فضای زیست , شماره 4 , سال 2 , پاییز-زمستان 1401
    انسان امروزی با بحران‌های فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیستی بسیاری روبه‌رو است. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد این بحران‌ها در حوزه معماری و شهرسازی، بنابر سکونت نامطلوب انسان بر روی کره زمین بروز یافته است که ذیل مفهومی کلی با عنوان بحران سکونت بدان پرداخته‌اند. آغاز سکونت انس چکیده کامل
    انسان امروزی با بحران‌های فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیستی بسیاری روبه‌رو است. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد این بحران‌ها در حوزه معماری و شهرسازی، بنابر سکونت نامطلوب انسان بر روی کره زمین بروز یافته است که ذیل مفهومی کلی با عنوان بحران سکونت بدان پرداخته‌اند. آغاز سکونت انسان را می‌توان به سکنی‌گزیدن انسان‌های بدوی در غارها و تلاش‌ آن‌ها برای رسیدن به مولفه‌هایی همچون امنیت و آسایش محیطی دانست اما مادامی که از زمان حضور آدمی بر روی کره خاکی در اعصار مختلف می‌گذرد سکونت به امری پیچیده و گسترده‌تری تبدیل شده است از این رو شناخت و فهم دقیق نسبت به مفهوم سکونت و مولفه‌های تاثیرگذار آن اعم از عوامل فیزیکی، ذهنی و روانی، در مسیر ارتقاء کیفیت زندگی انسان حائز اهمیت است به این منظور هدف این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی برای فهم بهتر مولفه‌های سکونت در معماری از منظر صاحب‌‎نظران حوزه سکونت است. پژوهش حاضر با روش تحقیق کیفی و با تکیه بر راهبرد استدلال منطقی انجام پذیرفته است. نخست، به گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی در آراء صاحب‌نظران منتخب (مارتین هایدگر، کریستیان نوربرگ شولتز، آموس راپوپورت، ریچارد راجرز، کریستوفر الکساندر، چارلز جنکس، رابرت ونتوری) پرداخته شده است سپس با روش تحلیل محتوای کیفی، مولفه‌های سکونت از منظر صاحب‌نظران استخراج شده و با استدلال منطقی و مقایسه آراء صاحب نظران با یکدیگر به ارائه مدل مفهومی در باب سکونت پرداخته شده است. در این پژوهش پنجاه‌و‌چهار مولفه حائز اهمیت برای سکونت از منظر صاحب‌نظران استخراج گردید که با تطبیق این مولفه‌ها و دسته‌بندی آن‌ها، در شش گروه کلی ساماندهی شدند این آراء و نظرات در طیفی از مباحث مفهومی/نظری تا کالبدی/ عملی قرار می‌گیرند و هرچه از جنبه‌های عینی و کمی به سمت جنبه‌های ذهنی و کیفی به صورت توامان با هم حرکت کنیم سبب اعتلای کیفیت طراحی معماری و سکونت انسان در آن خواهد شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تطبیقی امر زیبا در فلسفه غرب و حکمت ایرانی و تاثیر آن در معماری
    مطالعات میان فرهنگی , شماره 2 , سال 19 , تابستان 1403
    موضوع زیبایی به دلیل مَفصَل بودن میان آراء و اندیشه‌های فلسفی و حکمی با حوزه‌های هنری و معماری نقش مهمی در عرصه اندیشه میان هنرمندان و فلاسفه دارد. به عبارت دیگر زیبایی‌شناسی/جمال‌شناسی محل پیوند میان فلسفه و حکمت با هنرها و معماری است. با توجه به اینکه زیبایی‌شناسی موض چکیده کامل
    موضوع زیبایی به دلیل مَفصَل بودن میان آراء و اندیشه‌های فلسفی و حکمی با حوزه‌های هنری و معماری نقش مهمی در عرصه اندیشه میان هنرمندان و فلاسفه دارد. به عبارت دیگر زیبایی‌شناسی/جمال‌شناسی محل پیوند میان فلسفه و حکمت با هنرها و معماری است. با توجه به اینکه زیبایی‌شناسی موضوعی است که بسیار به فرهنگ وابسته است و مبانی فرهنگی شرق با غرب دارای تفاوت‌های بنیادینی است می‌توان انتظار داشت که مبانی‌زیبایی‌شناسی و تجلی آن در هنر و معماری هم دارای تفاوت‌هایی باشد. ازین‌رو به دنبال شناخت تفاوت‌های بنیادین زیبایی‌شناسی از منظر حکما و فلاسفه غرب و تاثیر آن در تجلیات هنر و معماری هستیم. پژوهش حاضر با روش تحقیق کیفی و با تکیه بر راهبرد استدلال منطقی انجام پذیرفته است. نخست، با انتخاب حکما و فلاسفه به شناخت امر زیبا و مبانی زیبایی از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی پرداخته شده است سپس با مقایسه تطبیقی آراء اندیشمندان و با روش استدلال منطقی تفاوت‌های معرفت‌شناختی هر دو نگرش آشکار خواهد شد و در انتها این تمایزات در پنج بخش «هستیِ ‌زیبایی»، «روش خلق و کشف زیبایی»، «روش ادراک و معرفت به امر زیبا»، «مبانی زیبایی» و «هدف و غایت زیبایی» مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید که تمایزات بنیادین در نگاه حکمای شرق و فلاسفه غرب وجود دارد که این موضوع سبب تفاوت بنیادینی در تجلیات زیبایی‌شناسی معماری گردیده است. پرونده مقاله