ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره52,سال
13
,
بهار
1403
زمینه:تغییر و توسعه روز افزون فناوری، نظام های آموزشی را تحت تاثیر قرار داده و برای هماهنگی با این تغییرات معلمان باید در روش های آموزشی خود تجدید نظر کنند. باید روش هایی را به کار گیرند که فراگیرندگان را به تفکر وا دارند و به سوی اندیشه ورزی سوق دهند. بهبود و ارتقاء چکیده کامل
زمینه:تغییر و توسعه روز افزون فناوری، نظام های آموزشی را تحت تاثیر قرار داده و برای هماهنگی با این تغییرات معلمان باید در روش های آموزشی خود تجدید نظر کنند. باید روش هایی را به کار گیرند که فراگیرندگان را به تفکر وا دارند و به سوی اندیشه ورزی سوق دهند. بهبود و ارتقاء تفکر خلاق در دانشآموزان، بهعنوان یکی از مهارتهای مورد نیاز عصر ارتباطات، مستلزم تناسب و بهکارگیری الگوها و روشهای طراحی آموزشی نوین است . هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی آموزش و توسعه تفکر خلاق و تأثیر آن بر یادگیری ریاضی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر بندرعباس است. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری ، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر بندرعباس در سال تحصیلی 1399-1400بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانش آموز دختر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو کلاس 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای به مدت 6 هفته الگوی آموزش مهارت تفکر خلاق بر اساس استراتژی REACT ( کراوفورد ،2001) برای مبحث کسر(جمع وتفریق و ضرب و تقسیم ) و اعداد اعشاری( تقسیم ) را دریافت کردند و دانش آموزان گروه کنترل تحت این آموزش قرار نگرفتند. ابزار اندازه گیری پیشآزمون و پسآزمون ، آزمون استاندارد ریاضی پایه چهارم که از نمونه سؤالات امتحانی مورد تائید آموزشوپرورش شهر بندرعباس بود استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل دراجرای الگوی آموزش و توسعه تفکر خلاق بر یادگیری ریاضی دانش آموزان و مولفه های تفکر خلاق در مرحله پس آزمون وجود دارد (p>0/05). نتیجه گیری: همچنین نتایج نشان داد که کلاس درس در الگوی آموزش توسعه تفکر خلاق در مقایسه با کلاس درس سنتی، موجب اثر گذاری مثبت بیشتری بر میزان یادگیری ریاضی دانش آموزان شده است.
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره52,سال
13
,
بهار
1403
هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی آموزش و توسعه تفکر خلاق و تأثیر آن بر یادگیری ریاضی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر بندرعباس است.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر بندرع چکیده کامل
هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی آموزش و توسعه تفکر خلاق و تأثیر آن بر یادگیری ریاضی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر بندرعباس است.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر بندرعباس در سال تحصیلی 1399-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانشآموز دختر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو کلاس 30 نفرِ آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقهای به مدت 6 هفته الگوی آموزش مهارت تفکر خلاق بر اساس استراتژی REACT (کراوفورد،2001) برای مبحث کسر (جمع و تفریق و ضرب و تقسیم) و اعداد اعشاری (تقسیم) را دریافت کردند و دانشآموزان گروه کنترل تحت این آموزش قرار نگرفتند. ابزار اندازهگیری پیشآزمون و پسآزمون، آزمون استاندارد ریاضی پایه چهارم که از نمونه سؤالات امتحانی مورد تائید آموزشوپرورش شهر بندرعباس بود استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در اجرای الگوی آموزش و توسعه تفکر خلاق بر یادگیری ریاضی دانشآموزان و مؤلفههای تفکر خلاق در مرحله پسآزمون وجود دارد (p>0/05).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کلاس درس در الگوی آموزش توسعه تفکر خلاق با استفاده از راهبرد REACT در مقایسه باکلاس درس سنتی، موجب اثرگذاری مثبت بیشتری بر میزان یادگیری ریاضی دانشآموزان شده است.معلمان میتوانند نتایج این نوع یادگیری را با استفاده از راهبردهای REACT در درسهای روزمره خود به حداکثر برسانند. این یادگیری از طریق ارتباط تدریس با دنیای واقعی، تجربه کردن، کاربرد دانش جدید در زندگی واقعی، حل مسئله از طریق ارتباط دانشآموزان باهم و انتقال آموختهها به موقعیتهای آینده زندگی محقق میشود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد