مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره9,سال
4
,
زمستان
1391
مقدمه:یکی از عوامل موثر بر فرایند یاددهی یادگیری اثربخش، شناخت روشی است که فراگیران اطلاعات و تجربیات جدید را در ذهن خود سازماندهی و پردازش میکنند. لذا ضروری است ترجیحات یادگیری و سبک ترجیحی دانشجویان به منظور آموزش موثر مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین چکیده کامل
مقدمه:یکی از عوامل موثر بر فرایند یاددهی یادگیری اثربخش، شناخت روشی است که فراگیران اطلاعات و تجربیات جدید را در ذهن خود سازماندهی و پردازش میکنند. لذا ضروری است ترجیحات یادگیری و سبک ترجیحی دانشجویان به منظور آموزش موثر مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ترجیحات دانشجویان کارشناسی ارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت انجام شده است.
روش پژوهش:پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی است که بصورت مقطعی در سال 1392 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسیارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران (42 نفر) بودند که بصورت سرشماری در مطالعه وارد شدند (نرخ پاسخگویی85%). ابزار مورد استفاده در مطالعه حاضر پرسشنامهی استاندارد دوازده سوالی کلب است (الفای کرونباخ82/0). پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، تجزیه و تحلیل دادهها بر طبق راهنمای کلب با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی - تحلیلی انجام شد.
یافتهها:نتایج نشان داد در بین دانشجویان گروه مدیریت و اقتصاد سلامت دو شیوهی ترجیح یادگیری "آزمایشگری فعال"(29%) و "تفکر انتزاعی" (28%) در الویت قرار گرفت. سبک غالب یادگیری در بین دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت "سبک انطباق یابنده" (58%) تعیین شد. همچنین یافتهها ارتباط معنیداری بین سبک یادگیری و متغیرهای جمعیتشناسی دانشجویان نشان نداد.
نتیجهگیری:با توجه به سبک غالب دانشجویان مورد بررسی میتوان گفت استفاده از روشهای یادگیری استقرایی، شیوههای تعاملی و شبیهسازی شده در برنامه آموزشی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی میتواند بستر لازم برای توانمندی در استدلال، تحلیل و مهارتهای حل مسئله دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت را فراهم سازد.
چکیده:مقدمه:یکی از عوامل موثر بر فرایند یاددهی یادگیری اثربخش، شناخت روشی است که فراگیران اطلاعات و تجربیات جدید را در ذهن خود سازماندهی و پردازش می کنند. لذا ضروری است ترجیحات یادگیری و سبک ترجیحی دانشجویان به منظور اموزش موثر مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ترجیحات دانشجویان کارشناسی ارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت انجام شده است.روش پژوهش:پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که بصورت مقطعی در سال 1392 انجام شد.کلیه دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم پزشکی ایران بصورت سرشماری در مطالعه وارد شدند(نرخ پاسخگویی 85%). ابزار مورد استفاده در مطالعه حاضر پرسشنامه ی استاندارد دوازده سوالی کلب است. (الفای کرونباخ 70/0 تا 90/0 ) پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل داده ها بر طبق راهنمای کلب با استفاده از آزمون های آمار توصیفی-تحلیلی انجام شد .یافته ها :نتایج نشان داد در بین دانشجویان گروه علوم مدیریت و اقتصاد دو شیوه ی ترجیح یادگیری " آزمایشگری فعال"(29%) و "تفکر انتزاعی" (28%)در الویت قرار گرفت. سبک غالب یادگیری در بین دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت "سبک انطباق یابنده" (58%) تعیین شد. همچنین یافته ها ارتباط معنی داری بین سبک یادگیری و متغیرهای جمعیت شناسی دانشجویان نشان نداد.نتیجه گیری:درنهایت، براساس نتایج مطالعه حاضر می توان گفت استفاده از روشهای یادگیری استقرایی، شیوه های تعاملی و شبیه سازی شده در مقطع تحصیلات تکمیلی می تواند توانمندی استدلال، تحلیل و مهارتهای حل مسئله دانشجویان علوم مدیریت و اقتصاد سلامت را بهبود بخشد.
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره7,سال
3
,
زمستان
1390
مقدمه: تحلیل محیط داخلی سازمان یکی از عوامل موثر در تصمیمگیریهای استراتژیک سازمانی است. لذا مطالعهی حاضر با هدف تحلیل محیط داخلی سازمان با استفاده از مدل وایزبورد در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی- کاربر چکیده کامل
مقدمه: تحلیل محیط داخلی سازمان یکی از عوامل موثر در تصمیمگیریهای استراتژیک سازمانی است. لذا مطالعهی حاضر با هدف تحلیل محیط داخلی سازمان با استفاده از مدل وایزبورد در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی- کاربردی که به صورت مقطعی در سال 91 - 90 در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. پرسشنامهی مورد استفاده در مطالعهی حاضر، پرسشنامهی استاندارد تحلیل محیط داخلی وایزبورد بوده که شامل 35 سوال در ابعاد هدفگذاری، رهبری، ساختار سازمانی، هماهنگی، مکانیسم پاداش، ارتباطات درون سازمانی و نگرش نسبت به تغییر است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 93/0 محاسبه شد. جامعه پژوهش 360 نفر از کارکنان بیمارستانهای آموزشی علوم پزشکی یزد بودند که به صورت طبقهای تصادفی در مطالعه وارد شدند. دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی (میانگین و t-test) در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: امتیاز بیمارستانهای مورد مطالعه در ابعاد هدفگذاری، رهبری، ارتباطات، مکانیسم پاداش، هماهنگی، نگرش نسبت به تغییر و ساختار سازمانی به ترتیب با میانگین 33/0±33/3 ، 26/0±80/3 ، 52/0±44/3 ، 47/0±42/4 ، 48/0±60/3 ، 26/0±77/3 و 21/0±83/3 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت اصلاح مکانیسم پاداشدهی و تقویت نگرش مثبت پرسنل به تغییر میتواند به عنوان عوامل موثر در بهبود عملکرد سازمانی تلقی شود. کلید واژهها: مدل وایزبورد، تحلیل محیط، ارزیابی درونی، محیط داخلی، بیمارستان
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره10,سال
4
,
تابستان
1391
مقدمه: امروزه اطلاعات نیروی حیاتی ارائه مراقبت بهداشتی و درمانی است و با توجه به افزایش روز افزون بکارگیری سیستم اطلاعات بیمارستانی و با توجه به قابلیتهای سیستم (HIS) در بهبود عملکرد امور مالی و بیمهای بیمارستانها، این مقاله با هدف تدوین ابزار ارزیابی اموربیمهای و ن چکیده کامل
مقدمه: امروزه اطلاعات نیروی حیاتی ارائه مراقبت بهداشتی و درمانی است و با توجه به افزایش روز افزون بکارگیری سیستم اطلاعات بیمارستانی و با توجه به قابلیتهای سیستم (HIS) در بهبود عملکرد امور مالی و بیمهای بیمارستانها، این مقاله با هدف تدوین ابزار ارزیابی اموربیمهای و نیز سنجش سیستم اطلاعاتی HIS انجام شد. روش پژوهش: مطالعه حاضر توصیفی - تحلیلی است که در دو فاز انجام شد. در فاز اول ابزار ارزیابی امور بیمهای سیستمهای اطلاعات بیمارستانی تدوین شد. در فاز دوم پژوهش ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی یزد صورت گرفت. یافتهها: ماحصل فاز اول پژوهش تدوین چک لیستی (123گویه) در6 ماژول سیستم اطلاعات بیمارستانی بود. روایی ابزار با نظر متخصصین تایید و پایایی آن نیز بررسی شد (آلفای کرونباخ 7/.). در فاز دوم وضعیت بیمارستانهای مورد مطالعه با کسب (73%) امتیاز مطلوب ارزیابی شد. نقطه قوت در سیستمهای اطلاعاتی مورد مطالعه، تعبیه بانکهای اطلاعاتی مورد قبول بیمه (30%)، نقطه ضعف آنها چک هوشمند intelligence check)) پرونده بیمهای توسط سیستم اطلاعات با کمترین امتیاز (3.7%) گزارش شد. همچنین نتایج نشان داد ماژول بیهوشی با (100%) امتیاز و ویزیت مشاوره (44.8%) به ترتیب در بالاترین رتبه و پایینترین رتبه قرار گرفتهاند. نتیجهگیری: با توجه به قابلیتهای سیستمهای اطلاعاتی بیمارستانی میتوان مشکلات امور بیمهای بیمارستان را تا حد زیادی کاست و وضعیت مالی بیمارستان را سامان بخشید.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد