مقدمه و هدف پژوهش: امروزه رویکرد فرهنگی در همه امور ازجمله سیاستگذاری مدیریت شهری اهمیت یافته است و مجموعهای از ارزشها و نظامهای اجتماعی از آن حمایت میکنند. هدف این پژوهش بررسی پدیدۀ اجتماعی شهروندی فرهنگی است و رابطهای که با سرمایه فرهنگی و فرهنگ شهروندی دارد. چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه رویکرد فرهنگی در همه امور ازجمله سیاستگذاری مدیریت شهری اهمیت یافته است و مجموعهای از ارزشها و نظامهای اجتماعی از آن حمایت میکنند. هدف این پژوهش بررسی پدیدۀ اجتماعی شهروندی فرهنگی است و رابطهای که با سرمایه فرهنگی و فرهنگ شهروندی دارد.
روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری شهروندان کرج در سال 1396 است. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر برآورد و شیوه نمونهگیری خوشهای بوده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و به کمک spss و با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: رابطه فرهنگ شهروندی و شهروندی فرهنگی تایید گردید ولی بین سرمایه فرهنگی و شهروندی فرهنگی رابطه معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: شهروندان تا حدودی حضور شهروندان دیگر که در زبان، نژاد، رنگ، قومیت و... متمایز هستند را در یک مجموعه شهری پذیرفتهاند و با حقوق و تکالیف خود نسبت به سایر شهروندان آشنا هستند. با در نظر گرفتن حقوق فرهنگی هر شهروند، هر یک از نژادها، قومیتها و اقلیتهای دینی و اجتماعی دارای حق شهروندی است و فرهنگ شهروندی میتواند عاملی برای ارتقاء حقوق فرهنگی آنان باشد.
پرونده مقاله
فرهنگ تجلی پیدا کرده و بر ایجاد ارتباطات انسانی در صحنههای مختلف ازجمله سازمانها موثرند. این پژوهش با هدف تبیین نقش رسانههای جمعی (داخلی، خارجی و شبکههای اجتماعی مجازی) بر فرهنگ سازمانی انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری چکیده کامل
فرهنگ تجلی پیدا کرده و بر ایجاد ارتباطات انسانی در صحنههای مختلف ازجمله سازمانها موثرند. این پژوهش با هدف تبیین نقش رسانههای جمعی (داخلی، خارجی و شبکههای اجتماعی مجازی) بر فرهنگ سازمانی انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ است. تعداد 150 نفر بصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: رسانههای داخلی بیشترین و رسانههای خارجی کمترین میزان استفاده را در بین کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران دارد. میانگین کلی فرهنگ سازمانی در میان پاسخگویان بالاتر از حد متوسط (39/3) است. در میان مولفههای فرهنگ سازمانی، بیشترین میانگین مربوط به ارزشها (95/3) و کمترین مقدار مربوط به اسطورهسازی (7/2) است. طبق آزمون فرضیهها رسانههای داخلی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید بیشترین تاثیر را داشته و بعد آن شبکههای اجتماعی، اما رسانههای خارجی کمترین تاثیر را برمولفههای فرهنگ سازمانی دارند.
نتیجهگیری: با تشویق کارکنان به استفاده از رسانههای جمعی داخلی، فرهنگ سازمانی بالاتر میرود. با به تصویر کشیدن حفظ آثار و ارزشهای شهدا و ایثارگران و اسطورهسازی در رسانههای جمعی اعم از داخلی و خارجی و شبکههای مجازی، هم اهمیت آن در جامعه نمایان میشود و هم کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران آن را درجهت ارتقاء فرهنگ سازمانی خود به کار میگیرند.
پرونده مقاله
این پژوهش به مطالعه مشکلات زنان سرپرست خانوار بدون همسر پرداخته و رابطه آن را با نگرش این دسته از زنان به ازدواج مجدد مورد بررسی قرار میدهد. روش پژوهش از نوع آمیخته است؛ در روش کیفی ابتدا با 18 نفر از این افراد مصاحبه نیمهساختاریافته انجام و مسائل فرهنگی- اجتم چکیده کامل
این پژوهش به مطالعه مشکلات زنان سرپرست خانوار بدون همسر پرداخته و رابطه آن را با نگرش این دسته از زنان به ازدواج مجدد مورد بررسی قرار میدهد. روش پژوهش از نوع آمیخته است؛ در روش کیفی ابتدا با 18 نفر از این افراد مصاحبه نیمهساختاریافته انجام و مسائل فرهنگی- اجتماعی مرتبط با ازدواج مجدد از دید زنان سرپرست خانوار بدون همسر استخراج و شاخصسازی شد. در روش کمی پرسشنامهای تنظیم و توسط 510 زن سرپرست خانوار استان تهران(با نمونهگیری گلوله برفی و از طریق نهادهای حمایتی) تکمیل گردید. یافتههای کیفی نشان داد زنان مورد مطالعه گرایش بالایی به ازدواج دارند و مهمترین مشکلاتشان، نیازهای عاطفی، امنیتی، اقتصادی، جنسی و فرهنگی- اجتماعی است که شاخصسازی شد و همبستگی آنها با نگرش به ازدواج مورد آزمون قرار گرفت؛ نیاز جنسی، عاطفی، عوامل فرهنگی اجتماعی و نیاز امنیتی بهترتیب بیشترین تاثیر را بر نگرش به ازدواج داشت و نیاز اقتصادی نگرش به ازدواج را تبیین نکرد. نتیجه اینکه اهمیت مسائل اقتصادی در ازدواج کمرنگتر از بقیه عوامل بود زیرا ازدواج احساس و نیاز درونی است. بنابراین در بازنگری سیاست توانمندسازی زنان سرپرست خانوار علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی و اشتغال، شرایط تسهیل برای ازدواج مجدد آنها ضرورت مییابد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد