فهرست مقالات زهرا محمدی


  • مقاله

    1 - مطالعه رابطه سرمایه‌فرهنگی و فرهنگ شهروندی با شهروندی فرهنگی؛ (مورد مطالعه: شهر کرج)
    مدیریت فرهنگی , شماره 43 , سال 13 , بهار 1398
    مقدمه و هدف پژوهش: امروزه رویکرد فرهنگی در همه امور ازجمله سیاست‌گذاری مدیریت شهری اهمیت یافته است و مجموعه‌ای از ارزش‌ها و نظام‌های اجتماعی از آن حمایت می‌کنند. هدف این پژوهش بررسی پدیدۀ ‌اجتماعی شهروندی فرهنگی است و رابطه‌ای که با سرمایه ‌فرهنگی و فرهنگ‌ شهروندی دارد. چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: امروزه رویکرد فرهنگی در همه امور ازجمله سیاست‌گذاری مدیریت شهری اهمیت یافته است و مجموعه‌ای از ارزش‌ها و نظام‌های اجتماعی از آن حمایت می‌کنند. هدف این پژوهش بررسی پدیدۀ ‌اجتماعی شهروندی فرهنگی است و رابطه‌ای که با سرمایه ‌فرهنگی و فرهنگ‌ شهروندی دارد. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری شهروندان کرج در سال 1396 است. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر برآورد و شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای بوده است. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و به کمک spss و با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: رابطه فرهنگ شهروندی و شهروندی فرهنگی تایید گردید ولی بین سرمایه فرهنگی و شهروندی فرهنگی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: شهروندان تا حدودی حضور شهروندان دیگر که در زبان، نژاد، رنگ، قومیت و... متمایز هستند را در یک مجموعه شهری پذیرفته‌اند و با حقوق و تکالیف خود نسبت به سایر شهروندان آشنا هستند. با در نظر گرفتن حقوق فرهنگی هر شهروند، هر یک از نژادها، قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی و اجتماعی دارای حق شهروندی است و فرهنگ شهروندی می‌تواند عاملی برای ارتقاء حقوق فرهنگی آنان باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش رسانه های جمعی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران تهران بزرگ
    مدیریت فرهنگی , شماره 46 , سال 13 , زمستان 1398
    فرهنگ تجلی پیدا کرده و بر ایجاد ارتباطات انسانی در صحنه‌های مختلف ازجمله سازمان‌ها موثرند. این پژوهش با هدف تبیین نقش رسانه‌های جمعی (داخلی، خارجی و شبکه‌های اجتماعی مجازی) بر فرهنگ سازمانی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری چکیده کامل
    فرهنگ تجلی پیدا کرده و بر ایجاد ارتباطات انسانی در صحنه‌های مختلف ازجمله سازمان‌ها موثرند. این پژوهش با هدف تبیین نقش رسانه‌های جمعی (داخلی، خارجی و شبکه‌های اجتماعی مجازی) بر فرهنگ سازمانی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ است. تعداد 150 نفر بصورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و داده‌ها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: رسانه‌های داخلی بیشترین و رسانه‌های خارجی کمترین میزان استفاده را در بین کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران دارد. میانگین کلی فرهنگ سازمانی در میان پاسخگویان بالاتر از حد متوسط (39/3) است. در میان مولفه‌های فرهنگ سازمانی، بیشترین میانگین مربوط به ارزش‌ها (95/3) و کمترین مقدار مربوط به اسطوره‌سازی (7/2) است. طبق آزمون فرضیه‌ها رسانه‌های داخلی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید بیشترین تاثیر را داشته و بعد آن شبکه‌های اجتماعی، اما رسانه‌های خارجی کمترین تاثیر را برمولفه‌های فرهنگ سازمانی دارند. نتیجه‌گیری: با تشویق کارکنان به استفاده از رسانه‌های جمعی داخلی، فرهنگ سازمانی بالاتر می‌رود. با به تصویر کشیدن حفظ آثار و ارزش‌‌های شهدا و ایثارگران و اسطوره‌سازی در رسانه‌های جمعی اعم از داخلی و خارجی و شبکه‌های مجازی، هم اهمیت آن در جامعه نمایان می‌شود و هم کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران آن را درجهت ارتقاء فرهنگ سازمانی خود به کار می‌گیرند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مطالعه ی جامعه شناختی مسائل مرتبط با ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار
    فصلنامه زن و جامعه , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1399
    این پژوهش به مطالعه مشکلات زنان سرپرست خانوار بدون همسر پرداخته و رابطه آن را با نگرش این دسته از زنان به ازدواج مجدد مورد بررسی قرار می­دهد. روش پژوهش از نوع آمیخته است؛ در روش کیفی ابتدا با 18 نفر از این افراد مصاحبه نیمه­ساختاریافته انجام و مسائل فرهنگی- اجتم چکیده کامل
    این پژوهش به مطالعه مشکلات زنان سرپرست خانوار بدون همسر پرداخته و رابطه آن را با نگرش این دسته از زنان به ازدواج مجدد مورد بررسی قرار می­دهد. روش پژوهش از نوع آمیخته است؛ در روش کیفی ابتدا با 18 نفر از این افراد مصاحبه نیمه­ساختاریافته انجام و مسائل فرهنگی- اجتماعی مرتبط با ازدواج مجدد از دید زنان سرپرست خانوار بدون همسر استخراج و شاخص­سازی شد. در روش کمی پرسشنامه­ای تنظیم و توسط 510 زن سرپرست خانوار استان تهران(با نمونه­گیری گلوله برفی و از طریق نهادهای حمایتی) تکمیل گردید. یافته­های کیفی نشان داد زنان مورد مطالعه گرایش بالایی به ازدواج دارند و مهمترین مشکلاتشان، نیازهای عاطفی، امنیتی، اقتصادی، جنسی و فرهنگی- اجتماعی است که شاخص­سازی شد و همبستگی آنها با نگرش به ازدواج مورد آزمون قرار گرفت؛ نیاز جنسی، عاطفی، عوامل فرهنگی اجتماعی و نیاز امنیتی به­ترتیب بیشترین تاثیر را بر نگرش به ازدواج داشت و نیاز اقتصادی نگرش به ازدواج را تبیین نکرد. نتیجه اینکه اهمیت مسائل اقتصادی در ازدواج کمرنگ­تر از بقیه عوامل بود زیرا ازدواج احساس و نیاز درونی است. بنابراین در بازنگری سیاست توانمندسازی زنان سرپرست خانوار علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی و اشتغال، شرایط تسهیل برای ازدواج مجدد آنها ضرورت می­یابد. پرونده مقاله