فهرست مقالات عسگر اکبری


  • مقاله

    1 - شناسایی و رتبه‌بندی موانع جریان دانش در کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی
    دانش شناسی , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1397
    هدف: شناسایی و رتبه بندی موانع جریان دانش به منظور پیاده سازی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با حداقل 2 کارمند بودند که 60 مدیر در پژوه چکیده کامل
    هدف: شناسایی و رتبه بندی موانع جریان دانش به منظور پیاده سازی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با حداقل 2 کارمند بودند که 60 مدیر در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که سنجش پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون فریدمن و با نرم افزار اس.پی.اس.اس. ویرایش 22 انجام شده است. یافته ها: از بیش ترین تا کم ترین موانع شامل: عوامل مدیریتی با میانگین رتبه 51/7، عوامل فن آوری با میانگین رتبه 25/7، عوامل سازمانی با میانگین رتبه 24/6، عوامل فردی با میانگین رتبه 57/4، منبع دانش با میانگین رتبه 60/3، عوامل ماهوی دانش با میانگین رتبه 10/3، کانال های ارتباطی با میانگین رتبه 73/2 و عوامل زمانی با میانگین رتبه 01/1 بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد عوامل هشتگانه موانع جریان دانش، پیاده سازی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت ایجاد می کنند. جهت رفع موانع توجه به عوامل مدیریتی از اولویت های اساسی کتابخانه ها می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مطالعه و تحلیل پژوهش‌‌های علمی کتب مقدس نمایه شده در پایگاه‌‌های علمی
    دانش شناسی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1398
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه تطبیقی استفاده از کلیدواژه قرآن کریم و کتب مقدس انجیل و تورات در عناوین مقالات پایگاه‌‌های پاب‌‌مد، کتابخانه بریتانیا و کتابخانه کنگره برای بهره‌‌وری بهینه از آنها در شئونات زندگی صورت گرفته است. روش پژوهش: روش پژوهش تحلیلی- توصیفی و با است چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه تطبیقی استفاده از کلیدواژه قرآن کریم و کتب مقدس انجیل و تورات در عناوین مقالات پایگاه‌‌های پاب‌‌مد، کتابخانه بریتانیا و کتابخانه کنگره برای بهره‌‌وری بهینه از آنها در شئونات زندگی صورت گرفته است. روش پژوهش: روش پژوهش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از فنون علم‌‌سنجی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه تعداد مقالات علمی منتشر شده در پایگاه‌‌های پاب‌‌مد، کتابخانه بریتانیا و کتابخانه کنگره آمریکا است که در دوره ده ساله از 2010 تا 2019 در عناوین آنها از کلیدواژه کتب مقدس؛ قرآن، انجیل و تورات استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از نرم‌‌افزار اس.پی.اس.اس. استفاده شده است. یافته‌‌ها: نشان داد که در بازده زمانی مذکور تعداد 35288 رکورد با عنوان کتب مقدس به‌‌ترتیب در پایگاه کتابخانه کنگره با 21997، کتابخانه بریتانیا 13202 و در پاب‌‌مد 89 سند نمایه شده است که از تعداد کل مقالات منتشر شده در آنها، به‌‌ترتیب انجیل با 80 درصد، قرآن با 3/11درصد و تورات با 7/8 درصد در جایگاه اول تا سوم قرار دارند. نتیجه‌‌گیری: استفاده از کتب مقدس در بسیاری از حوزه‌‌های علمی و به‌‌ویژه در حوزه پزشکی انجام می شود وکتابهای مقدس ادیان می توانند راهنما باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی وضعیت بهره‌مندی مراجعان از خدمات مرجع و آینده آن
    دانش شناسی , شماره 61 , سال 16 , تابستان 1402
    هدف: آموزش و مشاوره در چگونگی بازیابی منابع اطلاعاتی از وظایف بخش مرجع در راستای برقراری تعامل بین مراجعان و کتابخانه‎ها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خدمات مرجع در بهره‎مندی مراجعان و آینده آن در کتابخانه‌های عمومی انجام شد. روش بررسی: پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی چکیده کامل
    هدف: آموزش و مشاوره در چگونگی بازیابی منابع اطلاعاتی از وظایف بخش مرجع در راستای برقراری تعامل بین مراجعان و کتابخانه‎ها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خدمات مرجع در بهره‎مندی مراجعان و آینده آن در کتابخانه‌های عمومی انجام شد. روش بررسی: پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده ‌است. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش اعضای کتابخانه‌‌های عمومی بودند که تعداد 224 نفر از آنها در پژوهش مشارکت نمودند. یافته‌‌ها: یافته‌‌های پژوهش نشان داد که مراجعان کتابخانه‌های عمومی در خصوص خدمات مرجع به‌‌ترتیب از کمترین تا بیشترین میزان بهره‌مندی را از اطلاع‌‌رسانی‌‌ جاری، خدمات ارجاعی، مشاوره، میز مرجع، آموزش کاربران، تهیه منابع و کتابدار مرجع دارند. همچنین در خصوص منابع مرجع به‌‌ترتیب از کمترین تا بیشترین میزان بهره‌مندی را از منابع جغرافیایی، سالنامه‌‌ها، نمایه‌‌ها، چکیده‌‌ها، دایره‌‌المعارف‌‌ها، کتاب‌‌شناسی‌‌ها و زندگی‌‌نامه‌‌ها دارند. نتیجه‌‌گیری: خدمات مرجع اعم از فیزیکی یا مجازی نقش کلیدی در تعامل بین کاربران و کتابخانه‌‌ها ایفا می‌‌کند. بهره‎مندی از خدمات مرجع نه‌تنها موجب رضایت‌مندی کاربران از کتابخانه می‌شود بلکه موجب افزایش ارائه خدمات با کیفیت، هماهنگ با نیازهای مراجعان، ارتقاء تجربه کاربری و بازنگری نقش مرجع در کتابخانه‌ها خواهد شد. پرونده مقاله