بنابر ضرورت فهم معنا در تحلیل عبارات و بهمنظور فهم صحیح سخنان گوینده، توجه به بافت یکی از ضروریترین مباحث در معناشناسی است؛ ازاینرو زبانشناسان در مطالعاتِ معنیشناسی از دو منظر به بافت توجه میکنند. دستۀ اول معتقدند معنی جمله، جدا از هر بافتی قابل تعیین است و دسته د چکیده کامل
بنابر ضرورت فهم معنا در تحلیل عبارات و بهمنظور فهم صحیح سخنان گوینده، توجه به بافت یکی از ضروریترین مباحث در معناشناسی است؛ ازاینرو زبانشناسان در مطالعاتِ معنیشناسی از دو منظر به بافت توجه میکنند. دستۀ اول معتقدند معنی جمله، جدا از هر بافتی قابل تعیین است و دسته دوم مانند فرث به نظریۀ بافتِ موقعیتی اعتقاد دارند. وی معتقد است تمامی عناصر تشکیلدهندۀ کلام از جمله شخصیت گوینده و شنونده و محیط اجتماعی و غیره باید بررسی شود تا بدین طریق بتوان به فهم و درک درست از عبارت رسید.
بدین منظور مقالۀ حاضر سعی دارد تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و به کمک نظریۀ فرث نقش بافت در کاربرد حروف جر و میزان اهمیت آن را در معناآفرینی، میان برخی آیات متشابه مورد کنکاش قرار دهد. بعد از تحلیلهای صورتگرفته این نتیجه حاصل شد آیات متشابهی که تنها تفاوت آنها در حرف جر است، معنایی متفاوت ایفاء کردهاند که متأثر از سیاق و بافت آیات است؛ بهگونهای که بهطور مثال حرف علی و إلی با دو سیاق جدا ومعنای متفاوت اما در دو آیۀ مشابه قرار گرفتهاند و نیز حرف باء و لام بههمین شکل است.
پرونده مقاله
زبان شناسی شناختی بر این باور است که زبان به طور مستقیم مفهوم سازی گوینده را از موقعیتها نشان میدهد. لنگاکر به عنوان یکی از نظریه پردازان زبان شناسی شناختی، بیان میکند که بر اساس سه اصل، اهمیت، دقت و چشم انداز میتوان تعبیرهای گوناگون گوینده را مورد پردازش قرار داد. چکیده کامل
زبان شناسی شناختی بر این باور است که زبان به طور مستقیم مفهوم سازی گوینده را از موقعیتها نشان میدهد. لنگاکر به عنوان یکی از نظریه پردازان زبان شناسی شناختی، بیان میکند که بر اساس سه اصل، اهمیت، دقت و چشم انداز میتوان تعبیرهای گوناگون گوینده را مورد پردازش قرار داد. در قرآن کریم نیز اینگونه تعابیر بسیار هستند. در واقع تعابیر گوناگونی که در آیات قرآن به کار رفتهاند، از لحاظ شناختی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند و معناسازی خاصی دارند. یکی از آن تعابیر، تعبیرلعل+فعل است. در واقع این تعبیر به ما میگوید که کدام یک از عنصرهای زبانی آن آیات، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از این رو این مقاله بر آن است تا با کمک این نظریه و بر اساس منهج توصیفی- تحلیلی آیاتی که دربردارنده این تعبیر هستند، را مورد بررسی قرار دهد. نتایج این بررسی نشان داد که افعال موجود در تعبیر لعل+فعل در نزد خداوند اهمیت بیشتری نسبت به دیگر عنصرها داشته است و از بین دیگر عناصر زبانی، برجسته شدهاند تا توجه خواننده را به سمت خود جلب کنند.
پرونده مقاله
فصلیة دراسات الادب المعاصر
,
شماره2,سال
15
,
تابستان
2023
قد عولجت القضايا الاجتماعية والثقافية والتاريخية والسياسية في الأدب المعاصر العربي، ومنها قضية الصراع بين التقليد والحداثة. وتعد الرواية، من بين الأنواع الأدبية، خیر ممثل لدارسة هذه القضايا. وإحدى هذه الروايات هي رواية "سيدات القمر" لجوخة الحارثي، وهي تنضم إلی الروایات چکیده کامل
قد عولجت القضايا الاجتماعية والثقافية والتاريخية والسياسية في الأدب المعاصر العربي، ومنها قضية الصراع بين التقليد والحداثة. وتعد الرواية، من بين الأنواع الأدبية، خیر ممثل لدارسة هذه القضايا. وإحدى هذه الروايات هي رواية "سيدات القمر" لجوخة الحارثي، وهي تنضم إلی الروایات الواقعية - الاجتماعية والتاريخية التي تُصوَّر فيها حياة الشخصيات بشكل رائع في مداري التقليد والحداثة. تصف الروائية المجتمع العماني في انتقاله من نظام تقليدي إلى نظام حديث قائم على تصوير عائلات من بينها شخصيات تقبل هذه الحداثة (خولة، لندن، نجية) وتمثل عقلية الحداثة وسلوكها، وشخصيات تبقى علی أفكارها التقليدية وهي لم ترحب بالحداثة (سالمة، عنکبوتة، ظريفة). يتناول هذا البحث وفقاً للمنهج الوصفي-التحليلي مواجهة الشخصيات النسائية في اختيار الزواج واسم الطفل ومكان الولادة والتسامح مع الزوج أو الطلاق وإلخ. تشير نتائج الدراسة إلى أنه كانت تهيمن علی عُمان القديمة التقاليد المهيمنة والنظام الأبوي، وهي قضية تلاشت في عمان الحديثة والمتطورة. تختلف ثقافة النساء ومعتقداتها وأخلاقها في المجتمع العماني التقليدي اختلافاً كبيراً عن ثقافة النساء ومعتقداتها في المجتمع الذي تراه عمان الحديثة. علاوة علی أن فردية المجتمع الحديث قد طغت على المجتمع التقليدي وأحسّ الإنسان الحديث في المجتمع العماني بالهوية الفردية واستقلال الشخصية.
پرونده مقاله
فصلیة دراسات الادب المعاصر
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
2019
تقنیة القناع أحد أشکال الرمز ووسیلة للتعبیر عن تجارب الشاعر وما فی نفسه من المکنونات بطریقة غیر مباشرة، ولعل عبدالوهاب البیاتی وهو من رواد الشعر العربی الحدیث شاعر عبقری فی هذا المجال. هو قام بإبداع تصاویر ملیئة بالعواطف الإنسانیة والقیم السامیة فی شعره مع استلهامه من ا چکیده کامل
تقنیة القناع أحد أشکال الرمز ووسیلة للتعبیر عن تجارب الشاعر وما فی نفسه من المکنونات بطریقة غیر مباشرة، ولعل عبدالوهاب البیاتی وهو من رواد الشعر العربی الحدیث شاعر عبقری فی هذا المجال. هو قام بإبداع تصاویر ملیئة بالعواطف الإنسانیة والقیم السامیة فی شعره مع استلهامه من التراث القدیم والأساطیر العربیة والشخصیات المعاصرة والإیرانیة ومن هذه الشخصیات شخصیة خیام. فیدرس هذا المقال توظیف القناع عند البیاتی مرکزا علی شخصیة خیام بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی. فتوصل البحث إلی أن البیاتی یحاول فی استخدام القناع أن یضخم الزمان والمکان ویتجرد عن ذاته لیؤکد من خلال الشخصیات علی عدم ضرورة تطابق القناع مع الشخصیة. وإن قناع الخیام عنده یحمل معان إنسانیة أی یکون رمزا لقضایا إنسانیة معاصرة ویعبر من خلاله تعبیرا غیر مباشر عن أفکاره السیاسیة والاجتماعیة. فالخیام نفس الشاعر الذی یرید أن یقوم بإصلاح المجتمع الذی قد ساد علیه الجهل والظلمة.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد