رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره5,سال
12
,
زمستان
1397
هدف این پژوهش ارائه مدلی مبتنی بر تاثیر آموزشهای دانشگاهی بر توانافزایی زنان جهت توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اشتغالزا بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاههای آزاد و دولتی استان مازندران چکیده کامل
هدف این پژوهش ارائه مدلی مبتنی بر تاثیر آموزشهای دانشگاهی بر توانافزایی زنان جهت توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اشتغالزا بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاههای آزاد و دولتی استان مازندران بودند که 15 نفر آنان با توجه به اصل اشباع نظری با روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی دانشآموختگان زن دانشگاههای آزاد و دولتی استان مازندران بودند که 384 نفر آنان با توجه به فرمول کوکران با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها در بخش کیفی از روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامههای محققساخته آموزشهای دانشگاهی جهت توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اشتغالزا (28 آیتم) و توانافزایی (33 آیتم) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزارها تایید و پایایی دو پرسشنامه مذکور با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 77/0 و 74/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برای هر یک از متغیرهای آموزشهای دانشگاهی و توانافزایی هفت عامل شناسایی شد که همه عاملهای آموزشهای دانشگاهی به جز عامل آموزشهای مجازی بر توانافزایی زنان تاثیر مثبت داشتند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین تاثیر روش تدریس زیباییشناسی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی بود. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با رروش پیشآزمون و پسآزمون میباشد. جامعه پژوهش دانشآموزان پایههای هشتم و نهم دبیرستان علامه امینی منطقه 16 تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین تاثیر روش تدریس زیباییشناسی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی بود. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با رروش پیشآزمون و پسآزمون میباشد. جامعه پژوهش دانشآموزان پایههای هشتم و نهم دبیرستان علامه امینی منطقه 16 تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشآموزان هشتم و نهم (هر پایه 15 نفر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه مداخله با روش تدریس زیباییشناسی آموزش دید. برای جمعآوری دادهها از آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و برای تحلیل دادهها از آزمون تی زوجی به کمک نرمافزار SPSS-15 استفاده شد. نتایج نشان داد که روش تدریس زیباییشناسی باعث افزایش معنادار پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پایههای هشتم و نهم شد (05/0>P). نتایج حاکی از تاثیر روش تدریس زیباییشناسی بر افزایش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پایههای هشتم و نهم بود. در نتیجه برای بهبود پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان در کنار سایر روشهای تدریس میتوان از روش تدریس زیباییشناسی استفاده کرد.
پرونده مقاله
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره2,سال
7
,
تابستان
1398
این پژوهش با هدف تدوین برنامه آموزشی صمیمیت همسران بر مبنای فرهنگ بومی و بررسی اثربخشی آن بر کیفیت روابط صمیمانه زوجها انجام شد. پژوهش حاضر آمیخته (در بخش طراحی برنامه کیفی و در بخش مداخله کمی) از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. چکیده کامل
این پژوهش با هدف تدوین برنامه آموزشی صمیمیت همسران بر مبنای فرهنگ بومی و بررسی اثربخشی آن بر کیفیت روابط صمیمانه زوجها انجام شد. پژوهش حاضر آمیخته (در بخش طراحی برنامه کیفی و در بخش مداخله کمی) از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش افراد متأهل ساکن شهر تهران در سال 1396 بودند که از میان آنها 48 نفر با روش در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه (هر گروه 24 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 2 ساعته با برنامه صمیمیت همسران آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه صمیمیت زناشویی والکر و تامپسون (1983) بود و دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروهها از نظر کیفیت روابط صمیمانه زوجها در مراحل پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر برنامه آموزشی صمیمیت همسران بر مبنای فرهنگ بومی در مرحله پسآزمون باعث افزایش کیفیت روابط صمیمانه زوجها شد و این تاثیر در مرحله پیگیری باقی ماند (05/0>p). بنابراین درمانگران برای بهبود کیفیت روابط صمیمانه زوجها میتوانند از برنامه آموزشی صمیمیت همسران بر مبنای فرهنگ بومی استفاده کنند.
پرونده مقاله
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره4,سال
8
,
پاییز
1399
هدف این پژوهش تعیین تاثیر مولفههای هوش اخلاقی مبتنی بر رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی با میانجی سرمایه اجتماعی بر خودآگاهی دانشآموزان بود. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 3512 نفر چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین تاثیر مولفههای هوش اخلاقی مبتنی بر رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی با میانجی سرمایه اجتماعی بر خودآگاهی دانشآموزان بود. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 3512 نفر بودند. حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 346 نفر برآورد که طبق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسشنامههای محققساخته هوش اخلاقی و خودآگاهی مبتنی بر رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی و پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) جمعآوری و با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که همه مولفههای هوش اخلاقی شامل درستکاری، مسئولیتپذیری، بخشش، دلسوزی، ارزشهای اخلاقی و مهارتهای ارتباطی بر سرمایه اجتماعی و خودآگاهی تاثیر مستقیم و معنادار و سرمایه اجتماعی بر خودآگاهی تاثیر مستقیم و معنادار داشت. همچنین، همه مولفههای هوش اخلاقی با میانجی سرمایه اجتماعی بر خودآگاهی دانشآموزان تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشت (05/0p < /p>
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد