رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
1398
مطالعه حاضر با هدف شناسایی مولفههای امنیت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارائه مدلی جهت ارتقای آن انجام شد. این مطالعه آمیخته یعنی کیفی و کمی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی اساتید هیأت علمی دانشگاه جامع آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1 چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف شناسایی مولفههای امنیت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارائه مدلی جهت ارتقای آن انجام شد. این مطالعه آمیخته یعنی کیفی و کمی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی اساتید هیأت علمی دانشگاه جامع آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 بودند. در بخش کیفی بر اساس اصل اشباع نظری 28 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 387 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان تایید و پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS با روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که در امنیت سازمانی شرایط علی شامل عوامل درون سازمانی و برون سازمانی، عوامل زمینهای شامل قابلیتهای فردی و قابلیتهای سازمانی، عوامل مداخلهگر شامل عوامل کلان و عوامل خرد، راهبردها شامل مدیریت حرفهای، استراتژی ساختار متمایز، راهبردهای رقابتی و راهبردهای ایمنی و پیامدها شامل توسعه سازمانی و ارتقای سلامت انسانی بودند و بار عاملی همه آنها معنادار بود (001/0>p).
پرونده مقاله
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره4,سال
7
,
پاییز
1398
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ابعاد سلامت روان (اضطراب، افسردگی، علائم جسمانی و اختلال کارکرد اجتماعی) در زنان مبتلا به چاقی بود. روش مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به چ چکیده کامل
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ابعاد سلامت روان (اضطراب، افسردگی، علائم جسمانی و اختلال کارکرد اجتماعی) در زنان مبتلا به چاقی بود. روش مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به چاقی مراجعهکننده به کلینیکهای تغذیه شهر بابل در سال 1397 بودند. در کل 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه (15 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه (هفتهای یک جلسه) با روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روان (گلدبرگ و هیلیر، 1979) بود. دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و با استفاده از نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش اضطراب، افسردگی، علائم جسمانی و اختلال کارکرد اجتماعی در زنان مبتلا به چاقی شد (001/0P<). نتایج نشاندهنده اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب، افسردگی، علائم جسمانی و اختلال کارکرد اجتماعی در زنان مبتلا به چاقی بود. بنابراین، درمانگران میتوانند از روش مذکور برای ارتقای سلامت روان در زنان مبتلا به چاقی استفاده نمایند.
پرونده مقاله
این مطالعه با هدفپیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانشآموزان دختر انجام شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر بو چکیده کامل
این مطالعه با هدفپیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانشآموزان دختر انجام شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999)، ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مککری، 1992) و سبکهای یادگیری (کلب، 1985) پاسخ دادند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان به کمکبا نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبکهای یادگیری همگرا، واگرا، جذبکننده و انطباقیابنده، برونگرایی و وظیفهشناسی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر رابطه مثبت و معنادار و روانرنجورخویی با خودکارآمدی تحصیلی آنان رابطه منفی و معنادار داشت. متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری توانستند 8/37 درصد از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر را پیشبینی نمایند (05/0p < ). بر اساس نتایج، برای افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر میتوان به کمک کارگاههای آموزشی سبکهای یادگیری، برونگرایی و وظیفهشناسی آنان را افزایش و روانرنجورخویی آنان را کاهش استفاده کرد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد