فهرست مقالات زمان باقرزاده وشکی


  • مقاله

    1 - شناسایی فرایندهای مدل برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرایندهای مدل برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف به‌صورت کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها به‌صورت توصیفی_پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی و کیفی متشکل کلیه ک چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرایندهای مدل برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف به‌صورت کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها به‌صورت توصیفی_پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی و کیفی متشکل کلیه کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تعداد حدود 340 نفر می‌باشد. حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری، تعداد 14 نفر تعیین شد. در بخش کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران و خطای 05/0 تعداد 181 نفر به‌عنوان نمونه تعیین شدند. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی روش نمونه‌گیری در بخش کیفی به‌صورت هدفمند می‌باشد. در بخش کمی روش نمونه گیری نیز از روش نمونه‌گیری تصادفی_طبقه‌ای استفاده شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه سازمان‌یافته بود که به‌عنوان مطالعات اکتشافی از آن‌ استفاده شد. ابزار تحقیق در بخش کمی عبارت است از پرسش‌نامه محقق‌ساخته 90 سؤالی که با مرور مبانی ‌نظری، مبانی عملی و نتایج مصاحبه‌های اکتشافی (با کدگذری باز و محوری متون مصاحبه اکتشافی) تدوین گشت. نتایج نشان دادند که پس از تحلیل عاملی اکتشافی از مجموع 30 مقوله اولیه با 90 مفهوم که از مبانی نظری و مصاحبه استخراج شدند، 90 مفهوم در 15 مقوله قرار گرفتند. مقوله‌ها در شرایط گوناگون عبارت‌اند از شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها. نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت شناسایی فرایندهای مدل برنامه درسی مطالعات اجتماعی بوده که براساس آن پیشنهاد می‌گردد از نتایج این پژوهش در بهبود برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس رویکرد چندفرهنگی استفاده شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مطالعه‌ی شیوه‌های کسب داده‌ها به وسیله‌ی پرستاران زن
    فصلنامه زن و جامعه , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1390
    سواد داده ای و دانش کافی در راه درست جستجوی داده‌ها، بازیابی و انتخاب مدارک مناسب از اهمیت شایانی برخوردار است. این امر در پرستاران که در همه‌ی ابعاد علمی و تخصصی رشته‌ی خود، همراه پزشکان فعالیت می‌کنند، بیش‌تر نمود پیدا می‌کند. شناخت ابزارهای جستجو و باز یابی داده‌ها م چکیده کامل
    سواد داده ای و دانش کافی در راه درست جستجوی داده‌ها، بازیابی و انتخاب مدارک مناسب از اهمیت شایانی برخوردار است. این امر در پرستاران که در همه‌ی ابعاد علمی و تخصصی رشته‌ی خود، همراه پزشکان فعالیت می‌کنند، بیش‌تر نمود پیدا می‌کند. شناخت ابزارهای جستجو و باز یابی داده‌ها منجر به تکامل روش‌های تشخیص و درمانی شده و حتی آموزش‌های جدید را می‌طلبد. این پژوهش به روش مطالعه‌ی پیمایشی توصیفی از راه پرسشنامه بین سرپرستاران بیمارستان‌های خصوصی شهر تهران با هدف بررسی شیوه‌های کسب داده های سرپرستاران گردآوری شده تا با شناخت نقاط قوت و ضعف این مسئله برای توسعه‌ی برنامه‌های آموزشی پرستاران بکار رود. تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تواما استفاده شد. نتایج بررسی‌ها نشان داد که نداشتن مهارت‌های استفاده از رایانه و نرم افزارها، عدم تسلط کافی به متون انگلیسی و عدم آشنایی با ابزارهای جستجو از مهم‌ترین موانع مؤثر در دستیابی پرستاران زن به منابع داده ای هستند. با توجه به این‌که اصلی‌ترین منابع مورد نیاز پرستاران زن به زبان انگلیسی می‌باشد، لذا، عدم تسلط به متون انگلیسی مانعی مهم و تأثیر گذار بر دستیابی سرپرستاران به داده‌ها شناخته شد.   پرونده مقاله