فهرست مقالات سید علی سجادی


  • مقاله

    1 - ارائه مدلی برای میل به ماندگاری در معلمان سازمان آموزش‌وپرورش (مطالعه موردی: معلمان دبیرستان‌های مقطع اول متوسطه آموزش‌وپرورش شهر تهران)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1400
    پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء میل به ماندگاری معلمان آموزش‌وپرورش صورت گرفت. این مطالعه که از نوع آمیخته می باشد، در 3 بخش کتابخانه‌ه ای، کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید و در بخش ‌کمی از نظر اجرا توصیفی از نوع پیمایشی اس چکیده کامل
    پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء میل به ماندگاری معلمان آموزش‌وپرورش صورت گرفت. این مطالعه که از نوع آمیخته می باشد، در 3 بخش کتابخانه‌ه ای، کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید و در بخش ‌کمی از نظر اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش در بخش‌ کیفی متشکل از کلیه خبرگان حوزه آموزش‌وپرورش (مدیران و معلمین باسابقه) بود که تعداد 19 نفر از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش‌ کمی نیز جامعه پژوهش متشکل از کلیه معلمان دبیرستان‌های مقطع اول متوسطه آموزش‌وپرورش شهر تهران به تعداد 10975 بود که براساس فرمول کوکران حجم نمونه به صورت 375 نفر برآورد شد. سپس پرسشنامه میل به ماندگاری بین معلمان مدارس منتخب، توزیع و درنهایت تعداد 323 پرسشنامه از معلمان دریافت شد و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته (با خبرگان برای تعیین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های میل به ماندگاری معلمان و تعیین سازوکارهای پیشنهادی) و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق‌ساخته (حاصل ترکیب مطالعه‌ کتابخانه‌های و کیفی) بر مبنای مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت در دو وضعیت موجود و مطلوب بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی همگرا و واگرا و پایایی گویه‌های پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ (0/968) و پایایی ترکیبی (0/970) محاسبه و تأیید شدند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و روایی پرسشنامه از آزمون‌های آماری تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t تک‌نمونه‌ای و t وابسته، مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM)، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار Smart-PLS استفاده شد. درنتیجه انجام تحلیل عاملی تأییدی، مدل پیشنهادی ارتقاء میل به ماندگاری معلمان با 2 بُعد و 8 مؤلفه و 38 شاخص تأیید شد که درجه تناسب آن با اطمینان 0/99 مورد تائید قرار گرفت. همچنین تعداد 30 سازوکار برای ارتقاء میل به ماندگاری معلمان پیشنهاد شد که مدل مربوطه می‌تواند در ارتقاء میل به ماندگاری باانگیزه معلمان و افزایش کیفیت آموزش‌وپرورش مؤثر باشد. پرونده مقاله