فهرست مقالات هادی  سارانی


  • مقاله

    1 - تأثیر استفاده از تلفن همراه (پیام کوتاه) بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی و نگرش دانشجویان
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1393
    این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از تلفن همراه (پیام کوتاه) بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی و نگرش دانشجویان نسبت به مزایا، معایب و استفاده از تلفن همراه در یادگیری و آموزش زبان انگلیسی انجام گرفت. در این مطالعه، ابتدا از نمونه در دسترس استفاده گردید؛ لذا دانشجویان چکیده کامل
    این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از تلفن همراه (پیام کوتاه) بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی و نگرش دانشجویان نسبت به مزایا، معایب و استفاده از تلفن همراه در یادگیری و آموزش زبان انگلیسی انجام گرفت. در این مطالعه، ابتدا از نمونه در دسترس استفاده گردید؛ لذا دانشجویان دو رشته تحصیلی، حقوق و علوم سیاسی به تعداد 152 دانشجو به دلیل داشتن شرایط مورد نظر از جامعه 521 نفری انتخاب شدند. سپس با استفاده از فرمول کوکران تعداد 76 دانشجو از دو رشته مذکور به عنوان نمونه انتخاب و با روش نمونه‌گیری تصادفی در دو گروه 38 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای اطمینان از سطح یکنواختی دو گروه از معدل نیم سال و آزمون زبان استفاده شد. سپس گروه آزمایش به مدت 2 ماه در معرض آموزش از طریق تلفن همراه (پیام کوتاه) قرار گرفت. در حالی که گروه دیگر تنها با روش معمول تحت آموزش قرار داشت. در این پژوهش برای سنجش میزان یادگیری دانشجویان از آزمون معلم (محقق) ساخته استفاده شد. اعتبار آزمون مذکور با استفاده از روش کودر ـ ریچاردسون (20KR= ) معادل 86% محاسبه گردید. همچنین به منظور بررسی نگرش دانشجویان نسبت به مزایا و معایب و دلایل به کارگیری تلفن همراه در یادگیری و آموزش از مصاحبه استفاده شد. برای این منظور تعداد 32 دانشجو از گروه آزمایش به روش نمونه گیری هدفمند تحت مصاحبه نیمه سازمان یافته قرار گرفتند. برای برآورد روایی صوری و محتوایی سؤالات مصاحبه از نظرات متخصصان استفاده شد. در پایان داده‌های حاصل از روش آموزش از طریق تلفن همراه با استفاده ازآزمون t نشان داد که پیام کوتاه تأثیر بیشتری بر یادگیری دانشجویان در یادگیری واژگان زبان انگلیسی داشته است. همچنین نتایج مصاحبه بیان کرد که معایب و مزایای برجسته به کارگیری تلفن همراه در آموزش و یادگیری از نظر مصاحبه شوندگان به ترتیب کوچکی صحفه نمایش و استفاده در هر زمان و مکان است. از سوی دیگر، بررسی نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از تلفن همراه در یادگیری زبان نشان داد که اکثر دانشجویان خواستار به کارگیری تلفن همراه در یادگیری زبان و ترکیب این روش با سایر ابزارهای سیار و روش‌های نوین جهت یادگیری زبان انگلیسی هستند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه‌ی عوامل محافظت کننده و مخاطره آمیز مرتبط با خانواده با گرایش به مصرف مواد در دانش‌آموزان دوم متوسطه: نقش واسطه‌ای ویژگی‌های شخصیت
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 72 , سال 12 , تابستان 1403
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رابطه‌ی عوامل خانواده (باورهای دینی، پایگاه اجتماعی – اقتصادی، باورهای فرهنگی بومی و سبک فرزندپروری) با نگرش به مصرف مواد در دانش‌آموزان دوم متوسطه شهرستان خرم‌آباد با نقش واسطه‌ای ویزگی‌های شخصیت انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رابطه‌ی عوامل خانواده (باورهای دینی، پایگاه اجتماعی – اقتصادی، باورهای فرهنگی بومی و سبک فرزندپروری) با نگرش به مصرف مواد در دانش‌آموزان دوم متوسطه شهرستان خرم‌آباد با نقش واسطه‌ای ویزگی‌های شخصیت انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود بود. جامعه پژوهش شامل همه‌ی دانش‌آموزان دوم متوسطه دوم شهرستان خرم‌آباد بود که در سال تحصیلی 1400 – 1401 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 380 دانش‌آموز بود که با روش نمونه گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب گردید. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه‌های استاندارد باورهای دینی (1389)، پایگاه اجتماعی – اقتصادی قدرت‌نما (1993)، سبک‌های فرزند پروری بامریند (2004)، شخصیت کاستا و مک کری (1992)، نگرش به اعتیاد نظری (1380) و پرسشنامه محقق ساخته باورهای فرهنگی بومی بود. در پایان نتایج نشان داد که بین 4 عامل مرتبط با خانواده و نگرش دانش‌آموزان به مصرف مواد رابطه مستقیم و غیرمستقیم معناداری وجود دارد. بنابراین شناسایی عوامل مخاطره آمیز و تقویت عوامل محافظت کننده مرتبط با خانواده می‌تواند، نفش پیشگیری از اعتیاد را میان دانش‌آموزان دوم متوسطه ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رابطه‌ی عوامل خانواده (باورهای دینی، پایگاه اجتماعی – اقتصادی، باورهای فرهنگی بومی و سبک فرزندپروری) با نگرش به مصرف مواد در دانش‌آموزان دوم متوسطه شهرستان خرم‌آباد با نقش واسطه‌ای ویزگی‌های شخصیت انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود بود. جامعه پژوهش شامل همه‌ی دانش‌آموزان دوم متوسطه دوم شهرستان خرم‌آباد بود که در سال تحصیلی 1400 – 1401 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 380 دانش‌آموز بود که با روش نمونه گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب گردید. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه‌های استاندارد باورهای دینی (1389)، پایگاه اجتماعی – اقتصادی قدرت‌نما (1993)، سبک‌های فرزند پروری بامریند (2004)، شخصیت کاستا و مک کری (1992)، نگرش به اعتیاد نظری (1380) و پرسشنامه محقق ساخته باورهای فرهنگی بومی بود. در پایان نتایج نشان داد که بین 4 عامل مرتبط با خانواده و نگرش دانش‌آموزان به مصرف مواد رابطه مستقیم و غیرمستقیم معناداری وجود دارد. بنابراین شناسایی عوامل مخاطره آمیز و تقویت عوامل محافظت کننده مرتبط با خانواده می‌تواند، نفش پیشگیری از اعتیاد را میان دانش‌آموزان دوم متوسطه ایفا کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نقش واسطه ای سبک های دلبستگی در رابطه ی عوامل محافظت کننده و مخاطره آمیز مرتبط با خانواده با نگرش به مصرف مواد در دانش آموزان دوم متوسطه
    روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری , شماره 1 , سال 2 , بهار 1403
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رابطه¬ی عوامل مرتبط با خانواده (باورهای دینی، پایگاه اجتماعی – اقتصادی، باورهای فرهنگی و سبک فرزند پروری) با نگرش به مصرف مواد در دانش¬آموزان دوم متوسطه شهرستان خرم¬آباد با نقش واسطه¬ای سبک¬های دلبستگی انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی و از نوع چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رابطه¬ی عوامل مرتبط با خانواده (باورهای دینی، پایگاه اجتماعی – اقتصادی، باورهای فرهنگی و سبک فرزند پروری) با نگرش به مصرف مواد در دانش¬آموزان دوم متوسطه شهرستان خرم¬آباد با نقش واسطه¬ای سبک¬های دلبستگی انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل همه¬ی دانش¬آموزان متوسطه دوم شهرستان خرم¬آباد در سال تحصیلی1402 – 1401 بود. حجم نمونه 380 دانش¬آموز بود که با روش نمونه گیری طبقه¬ای نسبی انتخاب گردید. ابزار اندازه¬گیری شامل پرسشنامه¬های استاندارد باورهای دینی (1389)، پایگاه اجتماعی – اقتصادی قدرت¬نما (1993)، سبک¬های فرزند پروری بامریند (2004)، سبک¬های دلبستگی کولینز و رید (1990)، نگرش به اعتیاد نظری (1380) و پرسشنامه محقق باورهای فرهنگی بومی بود. در پایان نتایج نشان داد که مسیر مسقیم سبک فرزندپروری (001/0>P، 51/0=β)، باورهای دینی (001/0>P، 48/0=β)، باورهای فرهنگی بومی (001/0>P، 65/0=β) و مسیر پایگاه اقتصادی – اجتماعی به نگرش به مصرف مواد مخدر (001/0>P، 67/0=β) معنادار می¬باشد. همچنین، مسیر مستقیم سبک فرزندپروری (001/0>P، 78/0=β)، باورهای دینی به (001/0>P، 62/0=β)، باورهای فرهنگی بومی (001/0>P، 57/0=β)، پایگاه اقتصادی – اجتماعی (001/0>P، 47/0=β) به سبک¬های دلبستگی و مسیر مستقیم سبک¬های دلبستگی به نگرس به مصرف مواد مخدر (001/0>P، 47/0=β)، معنادار می‌باشند. همچنین حد پایین و بالای آزمون بوت استراپ نشان داد که مسیرهای غیرمستقیم عوامل مرتبط با خانواده از طریق سبک¬های دلبستگی رابطه معناداری با نگرش به مصرف مواد در دانش-آموزان دارد (001/0>P). بنابراین شناسایی عوامل مخاطره¬آمیز و تقویت عوامل محافظت¬کننده مرتبط با خانواده می¬تواند، نفش پیشگیری از اعتیاد را میان دانش¬آموزان متوسطه دوم ایفا کند. پرونده مقاله