دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
22
,
بهار
1400
هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای سازگاری اجتماعی دختران تکوالدی با مشکلات هیجانی و رفتاری مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. این پژوهش در زمرۀ طرحهای شبه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی نوجوانان دختر چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای سازگاری اجتماعی دختران تکوالدی با مشکلات هیجانی و رفتاری مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. این پژوهش در زمرۀ طرحهای شبه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی نوجوانان دختر 13 تا 16 دارای مشکلات هیجانی و رفتاری شهر تهران سال تحصیلی 93-1392 که دارای خانوادههای تکوالدی بودند. گروه نمونه با گزینش هدفمند شامل 28 نفر از آنها که با افت آزمودنیها، 11 آزمودنی در گروه آزمایشی و 12 نفر در گروه کنترل شرکت داشتند. برنامۀ آموزشی در ده جلسۀ دو ساعته و به روش کارگاهی ارائه شد. در این پژوهشپرسشنامۀ نیازسنجی، فهرست بررسی رفتار کودک و فرم خودسنجی نوجوانان (Achenbach & Rascula, 2001) و زیرمقیاس سازگاری اجتماعی از پرسشنامۀ شخصیتی کالیفرنیا (Tiegs, Clark &Thrope, 1941) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس چندمتغیره با طرح اندازهگیریهای مکرر نشان داد که بر اثر برنامۀ آموزش هوش هیجانی، سازگاری اجتماعی آزمودنیها افزایش یافته و اثربخشی برنامه تا مرحلۀ پیگیری نیز پایدار بوده است (01/0> P). شرکت در این دورۀ آموزشی، به افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان تکوالدی دارای مشکلات رفتاری و عاطفی منجر شده است؛ بنابراین آموزش مهارتهای هوش هیجانی بهعنوان مهارتهای زیربنایی سلامت روان رویکردی تأثیرگذار در افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان است.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
15
,
زمستان
1393
هدف از مطالعۀ حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر کاهش استرسهای والدینی و سبک فرزندپروری آنان است. روش پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون تکگروهی است. جامعۀ
آماری را والدین دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران تشکیل میدادند که از بین
آنها والدی چکیده کامل
هدف از مطالعۀ حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر کاهش استرسهای والدینی و سبک فرزندپروری آنان است. روش پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون تکگروهی است. جامعۀ
آماری را والدین دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران تشکیل میدادند که از بین
آنها والدین 33دانشآموز به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامۀ
میزان استرسهای والدین (شکوهییکتا و پرند، 1386 ب) و روشهای
فرزندپروری (شکوهییکتا و پرند، 1386) بودند. والدین در کارگاههای آموزشی
تربیت کودک اندیشمند شرکت کردند. والدین در این کارگاهها در زمینۀ استفاده از روش
حل مسأله برای تغییر فرایند شناختی خود در رویارویی با رفتارهای چالشبرانگیز کودکان و
واکنش مناسب نسبت به رفتار کودکان خود آموزش دیدند. کارگاهها به مدت 10 جلسۀ
دوساعته و یک روز در هفته برگزار میشدند. از والدین توسط پرسشنامهها قبل از شروع کارگاه، پیشآزمون و همچنین در پایان دورۀ آموزشی پسآزمون
گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (55/0=2η، 05/0P < ) نشان داد که
آموزش در بهبود 3 مؤلفه تنبیه و توبیخ، توصیۀ بدون توضیح و حل مسأله تأثیر معناداری داشته است. لذا میتوان نتیجه گرفت که از آموزش حل مسأله به والدین بهعنوان
شیوهای برای بهبود روشهای تربیتی آنان در تربیت کودکان میتوان استفاده کرد.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره2,سال
19
,
تابستان
1397
هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر احساس خصومت و میزان سلامت روان والدین بود. بدین منظور کارگاههای آموزشی روشهای کنترل خشم طی هفت جلسه، برای والدین کودکان دبستانی برگزار شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس چکیده کامل
هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر احساس خصومت و میزان سلامت روان والدین بود. بدین منظور کارگاههای آموزشی روشهای کنترل خشم طی هفت جلسه، برای والدین کودکان دبستانی برگزار شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی بوده و گروه نمونه بهصورت در دسترس شامل 84 نفر از والدین دانشآموزان (در قالب پنج کارگاه) در مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. در این کارگاهها، روش کنترل خشم با استفاده از برنامه مداخله آتشبازی با رویکرد شناختی-رفتاری و تأکید بر روابط بین والدین با کودکان، آموزش داده شد. میزان خصومت و سلامت روان شرکتکنندگان پیش و پس از اجرای مداخله اندازهگیری شد. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه احساس خصومت ردفورد - ویلیامز (ردفورد، 1998) و سیاهه سلامت روانی ـ 28 (ویت و ویر، 1983) بود. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش کنترل خشم بر کاهش احساس خصومت، درماندگی روانشناختی و افزایش بهزیستی روانشناختی بود (05/0 p <). در مجموع میتوان بیان کرد که از مدیریت خشم میتوان بهعنوان مداخلهای کاربردی و مؤثر بخصوص برای کاهش احساس درماندگی و افزایش سلامت روان استفاده کرد.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
22
,
زمستان
1400
هدف این پژوهش آموزش برنامۀ مداخلهای آموزشی– روانی و ارزیابی اثربخشی آن بر استرس فرزندپروری و بهبود رابطۀ مادر- نوزاد بود . این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی بود که در سال 1396انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش عبارت است از کلیۀ مادران داری نوزاد نارس، بیمارس چکیده کامل
هدف این پژوهش آموزش برنامۀ مداخلهای آموزشی– روانی و ارزیابی اثربخشی آن بر استرس فرزندپروری و بهبود رابطۀ مادر- نوزاد بود . این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی بود که در سال 1396انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش عبارت است از کلیۀ مادران داری نوزاد نارس، بیمارستانهای استان مازندران که از این میان 40 مادر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتهاند. برنامۀ محققساختۀ مداخلهای روانشناختی-آموزشی شامل دوازده جلسۀ یکساعته و ابزارهای پژوهش شامل مقیاس محققساختۀ استرس فرزندپروری (1397) و چکلیست محققساختۀ تعامل مادر-نوزاد (1397) بوده و برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طرح اندازهگیری مکرر و تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که مداخلات آموزشی-روانی ویژۀ مادران نوزاد نارس، بر میزان کاهش استرس فرزندپروری و سه مولفۀ آن آشفتگی والدینی، تعامل آشفتۀ والد - نوزاد و انتظارات منفی والدینی اثر معنا داری گذاشته ((P<0.01 همچنین تعامل والد-نوزاد نیز بهبود پیدا کرده است((P<0.01. نتایج آزمونهای تعقیبی نشان داده است که تنها مؤلفۀ رفتارهای احساسی تعامل والد - نوزاد متأثر شده است .(p<0.05) نتایج پژوهش نشان میدهد که برنامۀ مداخلاتی آموزشی-روانی بر کاهش استرس فرزندپروری و بهبود رابطۀ مادر-نوزاد مؤثر بوده است؛ بنابراین پیشنهاد میشود از اینگونه برنامهها در ارتقای کیفیت زندگی مادران با نوزاد نارس استفاده شود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد