-
مقاله
1 - Fatigue and corrosion fatigue properties of Ti-6Al-4V implant grade titanium alloy in Ringer solutionJournal of Advanced Materials and Processing , شماره 4 , سال 5 , تابستان 2017Nowadays modification of metallic biomaterials which are used as implants for bone and hard tissues replacement is considered as an important subject. In the current study, corrosion fatigue properties of Ti-6Al-4V alloy investigated via Rotating-Bending standard test m چکیده کاملNowadays modification of metallic biomaterials which are used as implants for bone and hard tissues replacement is considered as an important subject. In the current study, corrosion fatigue properties of Ti-6Al-4V alloy investigated via Rotating-Bending standard test method and then, the results compared with the fatigue properties of the specimens tested in the same conditions. Scanning electron microscopy used to investigate the chemical composition (EDS- Energy-dispersive X-ray spectroscopy), microstructural features and crack propagation characteristics. Results showed that the presence of corrosive environment not only results in decrease in fatigue life, but also eliminates the fatigue limit. Further studies revealed that aggregation of corrosion products, with more hardness values, at the crack tip cause an obvious deviation of crack propagation from its main direction. Therefore, a tortuous crack path through the bulk of the specimens was detected concurrent with penetration of solution into the crack. In addition, dimensions and morphology of fatigue crack surfaces were completely different from corrosion fatigue cracks as well. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی تأثیر زمان فرآیند اکسیداسیون الکترولیتی پلاسمایی بر رفتار خوردگی آلیاژ Ti-13Nb-13Zr در محلول رینگر هوازدایی شدهفرآیندهای نوین در مهندسی مواد , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1396در بین آلیاژهای تیتانیوم، آلیاژ Ti-6Al-4V تا کنون بیشترین کاربرد را در زمینه ی کاربردهای زیستی داشته، ولی به دلیل سمی بودن Al و V، تحقیقات برای جایگزینی این آلیاژ با آلیاژ Ti-13Nb-13Zr به عنوان نسل جدید آلیاژهای تیتانیوم مطرح است. در این پژوهش از روش اکسیداسیون الکترولی چکیده کاملدر بین آلیاژهای تیتانیوم، آلیاژ Ti-6Al-4V تا کنون بیشترین کاربرد را در زمینه ی کاربردهای زیستی داشته، ولی به دلیل سمی بودن Al و V، تحقیقات برای جایگزینی این آلیاژ با آلیاژ Ti-13Nb-13Zr به عنوان نسل جدید آلیاژهای تیتانیوم مطرح است. در این پژوهش از روش اکسیداسیون الکترولیتی پلاسمایی (PEO) برای ایجاد پوشش بر روی آلیاژ Ti-13Nb-13Zr در ولتاژ V250 و در زمان های 1، 4، 7 و 10 دقیقه در حمام حاوی یون های Ca و P استفاده شد. میکروساختار نمونه ها قبل و بعد از اعمال پوشش توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی (FESEM) مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی رفتار خوردگی نمونه های آلیاژ Ti-13Nb-13Zr پوشش داده شده و فاقد پوشش از تغییرات پتانسیل مدار باز (OCP) و آزمون پلاریزاسیون دینامیکی در محلول رینگر هوازدایی شده استفاده شد. بررسی ها نشان داد که نمونه های پوشش داده شده به مدت 1 و 4 دقیقه بالاترین مقدار پتانسیل مدار باز داشته که بیانگر بیشترین پایداری ترمودینامیکی در میان نمونه ها می باشد. نتایج نشان داد که که فرآیند PEO باعث ایجاد فیلم های اکسیدی Ti6O و Nb6O و حاوی ترکیب CaHPO4 در سطح می باشد و با افزایش زمان فرآیند ضخامت پوشش تغییری نخواهد داشت. نتایج پلاریزاسیون نشان داد که نمونه پوشش داده شده به مدت 1 دقیقه کمترین نرخ خوردگی با دانسیته جریان خوردگی A/Cm27- 10 × 5/2 و پتانسیل خوردگی 12/0- ولت (نسبت به Ag/AgCl) را دارا می باشد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی فرآیند PEO بر رفتار خستگی آلیاژ تیتانیوم Ti-6Al-4Vفصلنامه علمی - پژوهشی مواد نوین , شماره 1 , سال 8 , بهار 1397در این تحقیق با اعمال پوشش اکسیداسیون پلاسمای الکترولیتی (PEO) بر روی آلیاژ تیتانیوم Ti-6Al-4V رفتار خستگی آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل با و بدون پوشش با هم مقایسه شد. جهت تعیین ترکیب شیمیایی فازهای مختلف و همچنین بررسی ریزساختار و تحلیل چکیده کاملدر این تحقیق با اعمال پوشش اکسیداسیون پلاسمای الکترولیتی (PEO) بر روی آلیاژ تیتانیوم Ti-6Al-4V رفتار خستگی آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل با و بدون پوشش با هم مقایسه شد. جهت تعیین ترکیب شیمیایی فازهای مختلف و همچنین بررسی ریزساختار و تحلیل نحوه اشاعه و جوانه زنی ترک از میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) استفاده گردید و سختی سنجی پوشش به روش میکروسختی راکول انجام شد. نتایج حاصل از آزمون خستگی نشان داد که عمر خستگی نمونههای بدون پوشش بیشتر از نمونههای با پوشش است. مقایسه تصاویر سطح شکست نمونههای پوشش داده شده و نمونههای بدون پوشش در سطوح یکسان و معین نشان داد که جوانهزنی ترکهای خستگی در نمونههای بدون پوشش فقط از یک منطقه صورت گرفته در حالی که در نمونههای پوشش داده شده جوانه زنی ترک خستگی از چندین ناحیه شروع شده است. طبق تصاویر میکروسکوپی سطح پوشش دارای حفرات و تخلل زیادی میباشد، همین امر موجب میشود که جوانهزنی ترک از پوشش آغاز شود. همچنین نتایج حاصل از آزمون میکروسختی سنجی از پوشش نشان میدهد که سختی پوشش بیش از زیر لایه آن بوده و باعث میشود که شروع ترک از پوشش آغاز گردد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - بررسی رفتار خوردگی خستگی آلیاژ آلومینیم 7075-T6 در محیط آب دریافصلنامه علمی - پژوهشی مواد نوین , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1396آلیاژهای آلومینیم به دلیل داشتن نسبت استحکام به وزن بالا و مقاومت به خوردگی مناسب نسبت به فلزات دیگر، کاربردهای فراوانی را در صنایع دریایی دارند. اکثر اجزا و سازههای دریایی تحت بار گذاری سیکلی بوده و پدیده خستگی در آنها رخ میدهد. علاوه بر این، چون اجزا در یک محیط خور چکیده کاملآلیاژهای آلومینیم به دلیل داشتن نسبت استحکام به وزن بالا و مقاومت به خوردگی مناسب نسبت به فلزات دیگر، کاربردهای فراوانی را در صنایع دریایی دارند. اکثر اجزا و سازههای دریایی تحت بار گذاری سیکلی بوده و پدیده خستگی در آنها رخ میدهد. علاوه بر این، چون اجزا در یک محیط خورنده ای مثل آب دریا قرار داشته؛ لذا پدیده خوردگی هم بر این اجزا اثر گذاشته و منجر به از دست دادن کارایی مفید خود میشوند. لذا بررسی اثر همزمان خستگی و خوردگی یک آلیاژ در محیط خورنده یک عامل مهم در انتخاب آلیاژ آلومینیم میباشد. در این پژوهش رفتار خوردگی خستگی آلیاژ 7075-T6 مورد بررسی قرار گرفت و با نتایج آزمون خستگی این آلیاژ در هوا مقایسه گردید. نتایج بهدست آمده از این تحقیق اثرات مضر وجود محیط خورنده در تماس با نمونهای که تحت بارگذاری سیکلی میباشد را نشان داد. وجود محیط خورنده سبب ایجاد حفرههایی در سطح نمونهها شده و ترک خستگی میتواند از این حفرات شروع و اشاعه یابد که منجر به افت عمر خوردگی خستگی این آلیاژ در محیط خورنده آب دریا میشود. استحکام خستگی این آلیاژ به میزان 33 درصد در مقایسه با حالتی که نمونه تنها تحت خستگی در هوا تحت آزمایش قرار گرفته کاهش مییابد. پرونده مقاله