دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
16
,
بهار
1394
The goal the present study was to investigate the effect of spiritual group psychotherapy on hardiness of students in female high schools of Isfahan city This semi-experimental study employed a pre-test , post-test, with control group design. Population included all the چکیده کامل
The goal the present study was to investigate the effect of spiritual group psychotherapy on hardiness of students in female high schools of Isfahan city This semi-experimental study employed a pre-test , post-test, with control group design. Population included all the students in female high schools of Isfahan city in 2013-2014 academic year. A sample of 30 students were selected through convenient sampling method and were randomly allocated in in one experimental and one control group (each, 15 students). The Questionnaire of Kobasa’s Hardiness (1982) was used as research instrument. The experimental group received group psychothrapy for 90 minutes in twelve sessions., and Questionnaire of Kobasa,s was administered at the pre-test and post-test stages for both experimental and control groups. The data were analyzed using analysis of covariance by SPSS. The research results showed that using spiritual group psychotherapy increases hardiness of students (P < 0.05).
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
18
,
بهار
1396
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تابآوری و سرسختی روانشناختی بر سلامت روان مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه و تعیین وزن هر یک از این متغیرهای پیشبینیکننده در پیشبینی سلامت روان بود. جامعه آماری تمامی مادران مراجعهکننده به درمانگاههای روانپزشکی چکیده کامل
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تابآوری و سرسختی روانشناختی بر سلامت روان مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه و تعیین وزن هر یک از این متغیرهای پیشبینیکننده در پیشبینی سلامت روان بود. جامعه آماری تمامی مادران مراجعهکننده به درمانگاههای روانپزشکی کودک و نوجوان بیمارستانهای شهید مدرس، نور، فارابی و شهید رجایی شهر اصفهان که دارای حداقل یک کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه در سنین 12-6 بودند را شامل میشد. نمونه آماری 141 نفر از این مادران بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و پرسشنامههای سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، 1979)، تابآوری (کونور و دیویدسون،2003) و سخترویی (کوباسا 1982) را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه از نوع گامبهگام انجام شد. بر اساس نتایج، تابآوری و سرسختی روانشناختی توان پیشبینی معنیدار سلامت روان را دارند (001/0 p<). در این پژوهش، تابآوری بهترین پیشبینیکننده سلامت روان بود. یافتههای پژوهش گویای اصالت و اهمیت سرسختی و تابآوری در حفظ و ارتقاء سلامت روان بود. دو متغیر یادشده میتوانند میزان بالایی از تغییرپذیری سلامت روان را تبیین نمایند. درنتیجه توجه به آنها در بهداشت روانی افراد ضروری است.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
17
,
زمستان
1395
پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامۀ تربیت سازنده به مادران، بر مهارتهای خودکنترلی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در دورۀ دبستان اجرا شد. پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. برای انجام پژوهش از بین تمامی مادران مراجعهکننده به در چکیده کامل
پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامۀ تربیت سازنده به مادران، بر مهارتهای خودکنترلی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در دورۀ دبستان اجرا شد. پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. برای انجام پژوهش از بین تمامی مادران مراجعهکننده به درمانگاههای روانپزشکی شهر اصفهان در سال تحصیلی 94ـ1393 که حداقل یک کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در سنین 12ـ6 سال داشتند، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس نمونهای به حجم 30 نفر انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. آموزش به مدت 8 جلسه برای گروه آزمایش انجام شد و پرسشنامۀ خودکنترلی (کندال و ویلکاکس، 1979) در جلسات پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، را معلمان کودکان هر دو گروه از مادران تکمیل کردند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس انجام شد. طبق نتایج پژوهش آموزش برنامۀ تربیت سازنده به مادران در سطح معناداری (0001/0=P ) در مرحلۀ پسآزمون موجب افزایش مهارتهای خودکنترلی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی شد. همچنین بین آزمودنیهای گروه آزمایش و گواه از لحاظ متغیر مورد بررسی در مرحلۀ پیگیری تفاوت معناداری وجود داشت (0001/0=P ). یافتهها نشان داد که برنامۀ تربیت سازنده در بهبود مهارتهای خودکنترلی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی مؤثر است.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
18
,
زمستان
1396
پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظة فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ناتوانی یادگیری شه چکیده کامل
پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظة فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ناتوانی یادگیری شهر کرمان در سال تحصیلی 96-1395 بود که 30 نفر از آنها به شیوة نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. آموزش راهبردهای حافظة فعال طی 14 جلسه روی گروه آزمایش اعمال شد. ابزارهای سنجش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) (کرمی نوری و مرادی، 1384) و مقیاس هوش کودکان وکسلر (شهیم،1387) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش آموزش راهبردهای حافظة فعال در سطح معنیداری عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان را بهبود بخشید (001/0=P).
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
19
,
زمستان
1397
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظة فعال بر انگیزش پیشرفت و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی اجرا شد. پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی مراجعهکننده ب چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظة فعال بر انگیزش پیشرفت و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی اجرا شد. پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ناتوانی یادگیری شهر کرمان در سال تحصیلی 96-1395 بود که 30 نفر از آنها به شیوة نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برنامه آموزش راهبردهای حافظة فعال طی 14 جلسه روی گروه آزمایش اعمال شد. ابزارهای سنجش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) (کرمینوری و مرادی، 1384)، انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) و مقیاس هوش وکسلر کودکان (شهیم، 1387) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش آموزش راهبردهای حافظة فعال در سطح معنیداری انگیزش پیشرفت و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان را افزایش داد (001/0=P). درنتیجه توجه به تقویت این حافظه بهمنظور ارتقای انگیزش پیشرفت و بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان ضروری است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد