فهرست مقالات علیرضا ارغوان


  • مقاله

    1 - ارائه فرمول جهت محاسبه تعداد سیکل شکست بر حسب ضخامت روکش گالوانیزه گرم در پدیده خستگی
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 2 , سال 6 , تابستان 1394
    در این مقاله هدف پیش بینی تعداد سیکل شکست در قطعات آبکاری شده با روکش گالوانیزه گرم با ضخامت های مختلف نازک ابعادی در مقیاس میکرون است. به این منظور قطعات فولادی از جنس Ck45 با استفاده از فرآیند آبکاری با ضخامت های 13، 19 میکرون و با شرایط عملیات آبدهی یکسان روکش گالوان چکیده کامل
    در این مقاله هدف پیش بینی تعداد سیکل شکست در قطعات آبکاری شده با روکش گالوانیزه گرم با ضخامت های مختلف نازک ابعادی در مقیاس میکرون است. به این منظور قطعات فولادی از جنس Ck45 با استفاده از فرآیند آبکاری با ضخامت های 13، 19 میکرون و با شرایط عملیات آبدهی یکسان روکش گالوانیزه بر روی آن ها قرار گرفته است. با انجام آزمایشات بسیار زیاد منحنی S–N هر نمونه بصورت تجربی بدست آمده است. با استفاده از نتایج بدست آمده ضرایب ثابت خستگی آماری برای قطعات بدست آمده است. با استفاده از دو روش میان یابی لاگرانژی و نویل، ضریب K بر حسب ضخامت روکش گالوانیزه بدست آمده است و در نهایت به ارائه رابطه ای پرداخته شده که با دانستن ضخامت روکش گالوانیزه در هر تنش دلخواه می توان تعداد سیکل های لازم تا شکست را تحت پدیده خستگی بدست آورد. نتایج بدست آمده تطابق بسیار خوبی با نتایج آزمایشگاهی دارند و برای نشان دادن میزان دقت روش نتایج حاصل از دو روش مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی اثر نوع تابع هدف جهت تشخیص آسیب در تیر یکسر گیردار به کمک روش بهینه سازی چند هدفه
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 5 , سال 4 , زمستان 1392
    یکی از مهمترین مسایلی که در صنعت بسیار مورد توجه است، پایش وضعیت است. به عبارتی با این کار عیوب سیستم، قبل از آنکه بتواند مشکل جدی ایجاد کند شناخته شده و به رفع آن پرداخته می شود. در شناسایی آسیب دو روش موجود است، روش مخرب و غیرمخرب و از آن جایی که روش غیرمخرب با هزینه چکیده کامل
    یکی از مهمترین مسایلی که در صنعت بسیار مورد توجه است، پایش وضعیت است. به عبارتی با این کار عیوب سیستم، قبل از آنکه بتواند مشکل جدی ایجاد کند شناخته شده و به رفع آن پرداخته می شود. در شناسایی آسیب دو روش موجود است، روش مخرب و غیرمخرب و از آن جایی که روش غیرمخرب با هزینه کمتری همراه است، لذا توجه به این روش بیشتر است. یکی از روشهای شناسایی آسیب غیرمخرب، روش بررسی پارامترهای مودال سازه است. در این روش، با بررسی تغییرات پارامترهای مودال مانند فرکانس های طبیعی و شکل مودها قبل و بعد از آسیب به دنبال محل و میزان تشخیص آسیب در سازه می باشند و از آنجایی که جهت پیدا کردن آسیب با دامنه ی وسیعی از پاسخ برخورد می شود لذا تحقیقات زیادی از روش های بهینه سازی در حل مسئله استفاده کرده اند به همین خاطر با در نظر گرفتن پارامترهای دینامیکی سازه و تغییرات آن که در توابع هدف لحاظ می شود به دنبال بهینه یابی آنها بوده تا بتوانند محل و میزان آسیب را بطور مطلوبی تشخیص دهند. در این تحقیق با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک به بررسی آسیب سازه ای پرداخته و با توجه به حضور توابع هدف مختلف، آسیب بررسی شده و دقت پاسخ به ازای تغییر پارامترهای موجود در الگوریتم به آنالیز حساسیت پرداخته و سپس با استفاده از توابع هدف مختلف و بهینه یابی الگوریتم ژنتیک چند هدفه پاسخ مناسب بدست آمده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تشخیص آسیب در خطوط انتقال گاز بر اساس تغییرات فرکانس طبیعی به کمک شبکه های عصبی مصنوعی
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1397
    هدف از این مقاله معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از خصوصیات فرکانس طبیعی و تغییر آن، روشی جهت پیدا کردن عیوب ارائه گردد. با توجه به ارتباط جرم و سفتی در تعیین فرکانس طبیعی، به چکیده کامل
    هدف از این مقاله معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از خصوصیات فرکانس طبیعی و تغییر آن، روشی جهت پیدا کردن عیوب ارائه گردد. با توجه به ارتباط جرم و سفتی در تعیین فرکانس طبیعی، به جای ایجاد عیب (کاهش سفتی) از افزایش جرم استفاده شده است. روش ارائه شده شامل مدل سازی لوله 2 اینچی به طول2 متر در نرم افزار آباکوس و بررسی فرکانسهای طبیعی لوله در حالت سالم و دارای عیب ( ایجاد ترک ) است . سپس نسبت به تعیین جرم معادل برای مدل سازی عیوب اقدام شده است و در ادامه لوله فوق تحت آنالیز مودال تجربی قرار گرفت و با ایجاد عیوب مصنوعی ( افزودن جرم )، حالتهای مختلف آن آزمایش گردید. سپس از اطلاعات به دست آمده درآموزش شبکه عصبی پرسپترون در محیط نرم افزار متلب استفاده شده است و خروجی برنامه مکان عیب و شدت آن (مقدار جرم ) می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی اثر مقدار اینرسی سر شفت گیربکس بر اغتشاشات اولیه شروع به کار خودروی سواری با استفاده از روش دینامیک چند جرمی
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1391
    یکی از مشکلات بزرگ کوپلینگ ها ایجاد لرزش و انتقال آن به سیستم های محرک و متحرک است که بسته به نوع کوپلینگ، این لرزش ها در شروع حرکت و یا در کل مسیر حرکت محرک به آن تحمیل می گردد. در این راستا کلاچ یکی از پرکاربردترین کوپلینگ مورد استفاده در صنعت خودرو می باشد که دارای م چکیده کامل
    یکی از مشکلات بزرگ کوپلینگ ها ایجاد لرزش و انتقال آن به سیستم های محرک و متحرک است که بسته به نوع کوپلینگ، این لرزش ها در شروع حرکت و یا در کل مسیر حرکت محرک به آن تحمیل می گردد. در این راستا کلاچ یکی از پرکاربردترین کوپلینگ مورد استفاده در صنعت خودرو می باشد که دارای معضلات و مشکلات زیادی در زمینه لرزش و ارتعاشات، هم از طرف موتور و هم از سمت گیربکس است. دراین مقاله به بررسی تأثیر اینرسی شفت ورودی گیربکس به رفتار ارتعاشی کلاچ بالاخص در ارتعاشات اولیه و لحظات ابتدایی شروع به حرکت یک خودروی سواری پرداخته شده است. در ابتدا عوامل تأثیرگذار بر ارتعاشات کلاچ خشک تک صفحه ای در ابتدای حرکت خودرو مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت میزان اثر انحراف مقدار اینرسی شفت متصل به کلاچ از سمت گیربکس از مقدار واقعی و ایده آل خود بر لرزش کلاچ مورد مطالعه قرار گرفته است و در ادامه راهکارهای کاربردی به منظور بهبود این ضعف ارائه شده است. پرونده مقاله