-
مقاله
1 - A New Hybrid Parallel Simulated Annealing Algorithm for Travelling Salesman Problem with Multiple TransportersJournal of Optimization in Industrial Engineering , شماره 15 , سال 7 , پاییز 2014In today’s competitive transportation systems, passengers search to find traveling agencies that are able to serve them efficiently considering both traveling time and transportation costs. In this paper, we present a new model for the traveling salesman problem w چکیده کاملIn today’s competitive transportation systems, passengers search to find traveling agencies that are able to serve them efficiently considering both traveling time and transportation costs. In this paper, we present a new model for the traveling salesman problem with multiple transporters (TSPMT). In the proposed model, which is more applicable than the traditional versions, each city has different transporting vehicles and the cost of travel through each city is dependent on the transporting vehicles type. The aim is to determine an optimal sequence of visited cities with minimum traveling times by available transporting vehicles within a limited budget. First, the mathematical model of TSPMT is presented. Next, since the problem is NP-hard, a new hybrid parallel simulated annealing algorithm with a new coding scheme is proposed. To analyze the performance of the proposed algorithm, 50 numerical examples with different budget types are examined and solved using the algorithm. The computational results of these comparisons show that the algorithm is an excellent approach in speed and solution quality. پرونده مقاله -
مقاله
2 - A Tunned-parameter Hybrid Algorithm for Dynamic Facility Layout Problem with Budget Constraint using GA and SAAJournal of Optimization in Industrial Engineering , شماره 15 , سال 7 , پاییز 2014A facility layout problem is concerned with determining the best position of departments, cells, or machines on the plant. An efficient layout contributes to the overall efficiency of operations. It’s been proved that, when system characteristics change, it can ca چکیده کاملA facility layout problem is concerned with determining the best position of departments, cells, or machines on the plant. An efficient layout contributes to the overall efficiency of operations. It’s been proved that, when system characteristics change, it can cause a significant increase in material handling cost. Consequently, the efficiency of the current layout decreases or is lost and it does necessitate rearrangement. On the other hand, the rearrangement of the workstations may burden a lot of expenses on the system. The problem that considers balance between material handling cost and the rearrangement cost is known as the Dynamic Facility Layout Problem (DFLP). The objective of a DFLP is to find the best layout for the company facilities in each period of planning horizon considering the rearrangement costs. Due to the complex structure of the problem, there are few researches in the literature which tried to find near optimum solutions for DFLP with budget constraint. In this paper, a new heuristic approach has been developed by combining Genetic Algorithm (GA) and Parallel Simulated Annealing Algorithm (PSAA) which is the main contribution of the current study. The results of applying the proposed algorithm were tested over a wide range of test problems taken from the literature. The results show efficiency of the hybrid algorithm GA- to solve the Dynamic Facility Layout Problem with Budget Constraint (DFLPBC). پرونده مقاله -
مقاله
3 - بازخورد اقلیم و ژئومورفولوژی در برنامه ریزی توسعه شهری (مطالعه موردی: کلانشهر شیراز)فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , شماره 4 , سال 5 , پاییز 1394هدف مدیران و برنامهریزان از توسعه شهری چینش منطقی کاربریهای انسانی و طبیعی در یک مجموعه سیسمتی است. تعامل بین زیرسیستمها به مطلوبترین شکل میتواند سبب بالاترین حد آنتروپی مثبت و در نتیجه توسعه مدرن شهری گردد. چکیده کاملهدف مدیران و برنامهریزان از توسعه شهری چینش منطقی کاربریهای انسانی و طبیعی در یک مجموعه سیسمتی است. تعامل بین زیرسیستمها به مطلوبترین شکل میتواند سبب بالاترین حد آنتروپی مثبت و در نتیجه توسعه مدرن شهری گردد. در این پژوهش مسئله این است که آیا دینامیک توسعه فیزیکی شهر شیراز از ضوابط آشوبی یا برخالی تبعیت مینماید؟ مهمترین ابزار تحلیلی در این برآورد در مرحله اول اعمال نگرش سیستمی در پژوهش میباشد. در مرحله دوم هر یک از زیرسیستمها (زیرسیستم کلیماتیک، ژئومورفولوژیک، انسانی) به صورت کمی تعریف گردیده است. به این منظور اطلاعات مورد نیاز از خروجیهای سی ساله اقلیمی سازمان هواشناسی استان به صورت قیاسی استخراج و از بطن آن به صورت استقرائی اطلاعات مورد نیاز حوضهی شیراز در مطالعات اقلیمی از طریق واسطه یابی درونی مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین با استخراج پیکسلهای دو بعدی مسطحاتی و سه بعدی (توپوگرافیکی و ژئومورفیکی) اطلاعات مکانی برداشت شده است. دیتاهای دو بعدی توسعه فیزیکی شهر شیراز به عنوان سیستم انسانی نیز به صورت قیاسی در کل استان و شهرستان شیراز و سپس به صورت واسطه یابی درونی به صورت کمی برداشت شده است. با توجه به آرایش فضائی هندسی اطلاعات عددی و تجزیه و تحلیل جبری زیرسیستمها میتوان به بازخورد سیستماتیک آنها که ناشی از ساختار کیاسی، فراکتال یافازی است پی برد و با آگاهی از عملکرد متقابل عناصر دو زیرسیستم حوضه طبیعی و زیرسیستم انسانی محدوده شهری شیراز طوری به مدیریت توسعه شهری شیراز پرداخت که کل سیستم دارای کمترین حد آنتروپی منفی در سایر زمینههای جریان ماده و انرژی و بالاترین حد بازخورد منفی سیستمی باشد. نتیجه این تحلیل سیستمی از طرفی سبب پیشبینی بروز عدم تعادل در زیرسیستمهای پویای ژئومورفولوژی شهری و کنترل آنها خواهد شد و از طرف دیگر میتواند سبب کنترل سیستم به سمت ناتعادلی و سپس تعادل گردد. پرونده مقاله