فهرست مقالات مریم خاموشیان صحنه


  • مقاله

    1 - رابطه‌ بین ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف با پیشرفت تحصیلی: نقش میانجی خودکارآمدی
    آموزش و ارزشیابی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1402
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ بین ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف با پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد خرم‌آباد‌ می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد به تعداد 12000 نفر بودند. حجم چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ بین ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف با پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد خرم‌آباد‌ می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد به تعداد 12000 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین و با روش نمونه‌گیری در دسترس (شیوه‌ آنلاین) 350 نفر انتخاب شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از معدل ترم گذشته دانشجویان، پرسش‌نامه‌ ارزش تکلیف پینتریچ و دی گروت، نسخه تجدیدنظر شده پرسش‌نامه‌ اهداف پیشرفت الیوت و مورایاما و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس استفاده شد. داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos نسخه‌ 24 تحلیل شد. بر اساس تحلیل داده ها، بین ارزش تکلیف، جهت‌گیری هدف و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی رابطه‌ معنی‌داری وجود دارد (01/0>P). همچنین، مسیرهای مستقیم این پژوهش معنی‌دار شدند و مسیرهای غیرمستقیم ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف از طریق نقش میانجی خودکارآمدی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان معنی‌دار بود. در نهایت، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (061/0=RMSEA و 05/0>P-value ) و 39 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی به‌‌وسیله‌ ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف با نقش میانجی تحصیلی تبیین شد. بنابراین، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که متغیرهای مورد مطالعه دارای تلاقی تئوریکی بوده و توجه به تأثیر این متغیرها در پیشرفت تحصیلی دانشجویان می تواند در برنامه ریزی های آتی به کار رفته و خلاءها را پوشش دهد. پرونده مقاله