فهرست مقالات میلاد ادیب سرشکی


  • مقاله

    1 - نقش دیپلماسی فرهنگی در برندسازی ملی ژاپن
    مطالعات روابط بین الملل , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1402
    با گسترش فناوری اطلاعات، افزایش ارتباطات بین جوامع و رشد آگاهی از اتفاقات و رویدادها در سایر نقاط جهان، دولت‌ها افزایش قدرت نرم خود را به‌عنوان مکملی در کنار قدرت سخت در سیاست‌های کلان خود قرار داده‌اند لذا ساخت برند ملی معتبر برای دولت‌های جهان حائز اهمیت گشته است چراک چکیده کامل
    با گسترش فناوری اطلاعات، افزایش ارتباطات بین جوامع و رشد آگاهی از اتفاقات و رویدادها در سایر نقاط جهان، دولت‌ها افزایش قدرت نرم خود را به‌عنوان مکملی در کنار قدرت سخت در سیاست‌های کلان خود قرار داده‌اند لذا ساخت برند ملی معتبر برای دولت‌های جهان حائز اهمیت گشته است چراکه بخوبی دریافته اند که هرچه تصویر بهتری از خود و کشورهایشان در اذهان مردم سایر کشورها ایجاد نمایند در پیشبرد اهداف و منافعشان موفق‌تر خواهند بود. دیپلماسی فرهنگی یکی از ابزار اعمال قدرت نرم در دست کشورها در ورای مرزها و یکی از ارکان اصلی دیپلماسی عمومی به‌منظور تأثیرگذاری بر جوامع هدف می باشد. ژاپن ازجمله کشورهای دارای قدرت نرم بالا بوده و تنها کشور غیر غربی حاضر در بین ده کشور برتر در رتبه بندی‌های بین‌المللی می باشد. در این مقاله با تشریح اجزاء دیپلماسی فرهنگی و با استفاده از سه شاخص اصلی رتبه‌بندی قدرت نرم کشورها، ساخت برند ملی این کشور و نقاط ضعف و قوت آن تشریح می‌گردد. فرضیه پژوهش این است که فرهنگ که یکی از ابعاد مهم در برندسازی ملی‌ می باشد که نقطه قوت ژاپن بوده و تصویر بین المللی این کشور را ارتقا داده است. پرونده مقاله