فهرست مقالات مجید فتاحی


  • مقاله

    1 - ارائه مدل برندسازی بین المللی مبتنی بر مدیریت برند راهبردی در صنعت آرایشی و بهداشتی ایران
    پژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 2 , سال 30 , تابستان 1403

    در فضای کسب و کار امروزی، برندسازی از اهمیت بسیاری برخوردار است. با این وجود اصلی ترین دغدغه بسیاری از شرکت های ایرانی همچنان تولید، فروش و در نهایت بازاریابی است و کمتر به مقوله برند سازی و مدیریت برند راهبردی توجه شده است. برندهای قدرتمند اتفاقی به وجود نیامده اند، چکیده کامل

    در فضای کسب و کار امروزی، برندسازی از اهمیت بسیاری برخوردار است. با این وجود اصلی ترین دغدغه بسیاری از شرکت های ایرانی همچنان تولید، فروش و در نهایت بازاریابی است و کمتر به مقوله برند سازی و مدیریت برند راهبردی توجه شده است. برندهای قدرتمند اتفاقی به وجود نیامده اند، آن ها نتیجه، برنامه ریزی متفکرانه و راهبردی هستند و هر شرکتی که یک برند را مدیریت می کند باید با دقت راهبردهای خلاقانه برند را توسعه دهد و اجرا کند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل برند سازی بین المللی مبتنی بر مدیریت برند راهبردی در صنعت آرایشی و بهداشتی ایران اجرا شده است. پژوهش از نظر هدف، بنيادين و از نظر ماهيت، اكتشافي است. براي گردآوري داده¬ها، رويكرد مصاحبه‏ی عميق نيمه‎ساختاريافته در كنار مطالعات كتابخانه‏اي مدنظر قرار گرفت. جامعه‏ی آماري اين پژوهش، خبرگان و کارشناسان بازاریابی بین‌المللی و فعالان صنعت آرایشی و بهداشتی و اساتید دانشگاهی بودند. براي شناسايي خبرگان از روش نمونه ‏گيري هدفمند و گلوله برفي استفاده شد كه طي آن با توجه به كفايت داده‏ها با 14 خبره مصاحبه به عمل آمد. براساس تحلیل مصاحبه‎های صورت گرفته، کدهای استخراج شده‎ی نهایی در قالب 62 مفهوم و 23 مقوله‎ی اصلی استخراج شدند. در نهایت با استناد به رهیافت سیستماتیک در نظریه‎ی داده‎ بنیاد، کدهای شناسایی شده در 6 طبقه‎ی هسته‎ای شامل پدیده‎ی محوری، شرايط علّي، شرايط زمينه اي، شرایط مداخله گر، راهبردها و پيامدها قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مقوله‎های علّی (نقش نهادهای دولتی در معرفی و حضور محصولات در بازارهای بین‌المللی، نقش و کارکردهای رسانه ها، وجود تکنولوژی های نوین تولیدی، صرفه جویی ناشی از مقیاس، رقابت در بازار محصول، قرابت¬ها، اشتراکات و تشابهات فرهنگی، بهره گیری از دیپلماسی مطلوب اقتصادی، هم¬راستا شدن برنامه ها، قوانین و سیاست های توسعه صادرات غیرنفتی (تاثیرات غیرمستقیم) و سازماندهی تولید و بازاریابی)، مقوله‎های محوری (ارزش ویژه برند بین المللی مبتنی بر مشتری و درک صحیح نیازها و انتظارات مشتریان با وجود فضای رقابتی بسیار شدید)، مقوله‎های راهبردی (بخش بندی بازارهای بین المللی، هدف گیری در بازار بین المللی و جایگاه یابی در بازار بین المللی)، مقوله‎های زمینه‎ای (تاسیس شرکت های دانش بنیان و تحقیقات بازاریابی بین المللی جهت فعالیت ها و ارتباطات مشاوره ای، بررسی کلیه قوانین و استانداردهای بازارهای بین المللی و بررسی وضعیت شاخص های کلان)، مقوله‌های مداخله‎گر (عوامل و شرایط قانونی و استانداردهای بین لمللی، عوامل و شرایط زیست محیطی و موانع و چالش های ورود به بازارهای بین المللی) و مقوله‎های پیامدی (پیامدهای ملی، پیامدهای بین المللی و پیامدهای شرکتی) است، از این رو برای موفقیت در برندسازی بین المللی مبتنی بر مدیریت برند راهبردی، باید به این مقوله‎ها توجه ویژه‎ای شود.

    پرونده مقاله