فهرست مقالات شیما لعل


  • مقاله

    1 - شناسایی عوامل استقرار یادگیری سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش و ارائه الگوی با رویکرد تحلیل مضمون
    تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , شماره 8 , سال 2 , تابستان 1403

    در عصر دانش و اطلاعات ، سازمان‌ها بیش از هر زمان دیگری نیازمند یادگیری مستمر و به‌روزرسانی دانش خود هستند تا بتوانند در محیط‌های پویا و رقابتی موفق عمل کنند. «دانش» نه تنها بعنوان یک ابزار اساسی در کسب مزیت رقابتی، بلکه بعنوان الزام اجتناب& چکیده کامل

    در عصر دانش و اطلاعات ، سازمان‌ها بیش از هر زمان دیگری نیازمند یادگیری مستمر و به‌روزرسانی دانش خود هستند تا بتوانند در محیط‌های پویا و رقابتی موفق عمل کنند. «دانش» نه تنها بعنوان یک ابزار اساسی در کسب مزیت رقابتی، بلکه بعنوان الزام اجتناب‌ناپذیر جهت بقاء و شکوفایی سازمان درنظر گرفته می‌شود . در این راستا، مدیریت دانش به‌عنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای استقرار یادگیری سازمانی نقش بسزایی ایفا می‌کند. از این رو هدف پژوهش طراحی الگوی استقرار یادگیری سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش می‌باشد. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبه ها دسته بندی و تحلیل شدند. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون موردبررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که الگوی استقرار یادگیری سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش باید دارای ویژگی هایی از قبیل رهبری و مدیریت ، ساختار سازمانی ، فرهنگ سازمانی ، ارزیابی عملکرد ، فرایندها ، عوامل فناوری باشد. در نهایت، این نتایج به 12 مضمون پایه، 6 مضمون سازمان یافته و یک مضمون فراگیر طبقه بندی شدند. امید است که نتایج این پژوهش بتواند به مدیران و پژوهشگران در درک بهتر و پیاده‌سازی اصول مدیریت دانش و یادگیری سازمانی کمک کرده و راه را برای دستیابی به سازمان‌های یادگیرنده و نوآور هموار سازد. واژگان کلیدی: مدیریت دانش ، یادگیری سازمانی ، مدیریت ، سازمان

    پرونده مقاله