-
مقاله
1 - بررسی علل طلاق به شیوه تحلیل روایی در شهرستان یزد و طراحی آموزش پیش نیازهای زوجیت مبتنی بر علل طلاق با رویکرد یادگیری فعال و با محوریت خانواده، مدرسه و دانش آموزفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1397هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی علل طلاق به شیوه تحلیل روایت درشهرستان یزد و طراحی آموزش پیش نیازهای زوجیت مبتنی بر علل طلاق با رویکرد یادگیری فعال و با محوریت خانواده، مدرسه و دانش آموز انجام گرفت. روش ها: جامعه آماری پژوهش زوج های طلاق چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی علل طلاق به شیوه تحلیل روایت درشهرستان یزد و طراحی آموزش پیش نیازهای زوجیت مبتنی بر علل طلاق با رویکرد یادگیری فعال و با محوریت خانواده، مدرسه و دانش آموز انجام گرفت. روش ها: جامعه آماری پژوهش زوج های طلاق گرفته شده در شهرستان یزد بودند و روش نمونه گیری زوج های مذکور در دسترس بود با توجه به کیفی بودن تحقیق با حجم نمونه نامعلوم مورد مطالعه قرار گرفتند. با روش توصیفی پیمایشی به صورت مقطعی و با استفاده از مشاهده و مصاحبه بالینی از هر زوج طلاق گرفته، داده های کیفی مورد نظر جمع آوری شد تا تقریباً به جواب های یکسانی منتهی شد و سپس به شیوه تحلیل روایت تجزیه و تحلیل گردیده و پس از کد بندی های لازم، علل کیفی طلاق معلوم شد و برای علل کشف شده با رویکرد یادگیری فعال با محوریت خانواده، مدرسه و دانش آموز پیش نیازهای یک زوج موفق با یک مدل آموزشی مؤثر طراحی و به بررسی سوال های تحقیق و بحث با پژوهش های مشابه انجام شده در این زمینه پرداخته شد. نتیجه: نتایج پژوهش به تحلیل کیفی عوامل طلاق و تهیه مدل آموزشی مبتنی بر علل طلاق در شهرستان یزد بر اساس یادگیری فعال با محوریت خانواده و مدرسه انجامید. پرونده مقاله -
مقاله
2 - اثربخشی آموزش ابعاد کمالگرایی بر رشد خودکارآمدی در دانشآموزان مدارس خاصفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1401این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش ابعاد کمالگرایی بر رشد خودکارآمدی در دانشآموزان مدارس خاص انجام شد.
مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. روش پژوهش نیمهآزمایشی طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر کمالگرا مراج چکیده کاملاین مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش ابعاد کمالگرایی بر رشد خودکارآمدی در دانشآموزان مدارس خاص انجام شد.
مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. روش پژوهش نیمهآزمایشی طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر کمالگرا مراجعه کننده به مرکز مشاوره امام حسین یزد، مشغول به تحصیل در مدارس خاص بود. 120 نفر
دانشآموزان به روش نمونهگیری هدفمند ساده و در دسترس انتخاب شدند. به این ترتیب محقق 24 نفر از دانشآموزان دختر کمالگرا را به طور تصادفی انتخاب کرد بعد در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند گروه آزمایش آموزش ابعاد کمالگرایی مبتنی بر تجربهزیسته دانشآموزان کمالگرا را طی 9 جلسه دریافت نمودند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش در دو سطح توصیفی و سطح استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی برتجارب زیسته دانش آموزان کمالگرا بر متغییر وابسته خودکارآمدی اثرگذاری معنادار داشته است. همچنین برنامه مداخلهای ویژه کمالگرایان بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی، اجتماعی و هیجانی دانشآموزان تأثیر داشته است در تبیین این نتایج از آنجایی که برنامه آموزشی تدوین شده در این تحقیق براساس تجربههای واقعی دانشآموزان کمالگرا بوده ( مرحله اول کیفی تحقیق ) و به طور اختصاصی برای دانشآموزان کمالگرا تدوین شده و ویژگیهای روانسنجی برنامه توسط متخصصان این زمینه تایید شده و به نحوی به مسائل تحصیلی و مشکلات رفتاری و هیجانی دانشآموزان کمال گرا پرداخته است، بنابراین بر خودکارآمدی از اثربخشی لازم برخوردار بوده است. پرونده مقاله