-
مقاله
1 - طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی برآینده پژوهی بر اساس احصاء نیازهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه اولرهبری و مدیریت آموزشی , شماره 67 , سال 18 , بهار 1403چکیده کامل
هدف: برنامه درسی هر کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا برنامه درسی جهت دهنده ارزشها و اهداف آموزشی و پرورشی دانشآموزان و به طور کل مسیر حرکت علمی آن کشور را تعیین میکند. بنابراین هدف این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی برآینده پژوهی بر اساس احصاء نیازهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه اول است.
روش: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی- سنتز پژوهی است. محیط پژوهش شامل کلیه مقالات منتشر شده داخلی (1402-1390)و خارجی( 2023-2010) بوده است. شیوه نمونه گیری به شیوه هدفمند تا حد اشباع داده ها به تعداد 62 مقاله بوده است. خوانش متن به عنوان ابزار انتخاب شد. برای تأمین روایی و پایایی از چهار شیوه قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، تأیید پذیری، اطمینانپذیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به صورت دسته بندی مفاهیم باز، مفاهیم سازمان دهنده و مفاهیم فراگیر صورت پذیرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد، الگوی برنامه درسی آینده پژوهی مبتنی بر عناصر چهارگانه اهداف، روش، محتوا و ارزشیابی و احصاء نیازهای آموزشی، نیازهای اجتماعی و نیازهای فرهنگی مشتمل بر 344 مفاهیم باز، و 45 مفاهیم سازمان دهنده بود.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که الگوی برنامه درسی مبتنی بر آینده پژوهی میتواند برای برنامه ریزان نظام آموزش و پرورش در جهت توسعه کیفیت برنامه درسی مؤثر باشد.
پرونده مقاله