مقدمه و هدف: بنگاههای کوچک و متوسط سهم قابل توجهی از ارزش افزوده را میتوانند به خود اختصاص دهند؛ محصولات صنایع تبدیلی بویژه رب گوجهفرنگی با توجه به تولید سرانه و موقعیت اقلیمی ایران، از نظایر آن محسوب میشوند. نظر به توسعه جهانیشدن، راهبردهای رفع موانع تعرفهای و غیر تعرفهای میتواند منجر به افزایش سهم صادرکنندگان در بازار رقابتی شود.
مواد و روشها: برای مطالعه عوامل مؤثر بویژه عامل تعرفه برسهم درآمد صادرکنندگان ربگوجه فرنگی از دادههای تابلویی با 192 مقطع شامل کارخانجات عمده صادرکننده وکشورهای واردکننده طی سالهای 92-1384 درقالب مدل جاذبه استفاده شده است.
یافتهها: نتایج روش تخمین مدل خطی تعمیم یافته حاکی از اثر مثبت بهرهوری، تعداد اسناد تجاری، مذهب و آسیاییبودن کشور و اثر منفی تعرفه و مسافت تا کشور واردکننده بر سهم درآمد شرکت صادرکننده رب گوجهفرنگی ایرانی بوده است.
بحث و نتیجهگیری: اهم پیشنهادات میتواند شامل عضویت درسازمان تجارت جهانی، ترجیح برصادرات با بسته بندی اسپتیک به شرکای تجاری خاص و اعمال تعرفههای ترجیحی از راه مذاکرات میباشد. درخصوص عوامل غیرتعرفهای، به تسهیل در عملیات بانکی بینالمللی از طریق رفع تحریمهای اقتصادی، تمرکز بر بازارهای آسیایی با توجه به اصل مزیت نسبی، بهروزرسانی تجهیزات، مکانیابی کارخانهها و آموزش نیروی انسانی، پیشنهاد میشود.
پرونده مقاله