فهرست مقالات ژاله رفاهی


  • مقاله

    1 - کفایت شاخص‌های روان سنجی پرسشنامه ایمنی هیجانی نوجوانان
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1394
    هدف از این تحقیق، تبیین شاخص­های روان سنجی مقیاس ایمنی هیجانی[1] در دانش آموزان دوره متوسطه بود.گروه نمونه 765  نفر از جامعه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند.  ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنا چکیده کامل
    هدف از این تحقیق، تبیین شاخص­های روان سنجی مقیاس ایمنی هیجانی[1] در دانش آموزان دوره متوسطه بود.گروه نمونه 765  نفر از جامعه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند.  ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه دلبستگی و ایمنی هیجانی نوجوانان خدمات خانواده کیسی[2] بوده است. این پرسشنامه شامل2 عامل و25 ماده است که بر روی عامل اول (ایمنی هیجانی)13 ماده و بر روی عامل دوم (تعلق)12 ماده قرار گرفته است. سوالات ابتدا به فارسی و دوباره به انگلیسی برگردانده شد و مجدد به فارسی برگردانده و از لحاظ ادبی و روایی سوالات توسط اساتید مرتبط تایید شد. برای بررسی پایایی درونی پرسشنامه از روش‌های تنصیف و آلفای کرونباخ استفاده شد که یافته­های حاصل نشان دهنده‌ی آن است که پرسشنامه مذکور دارای سطح بسیار خوبی از همسانی درونی و پایایی می‌باشد. داده­های حاصل از روش تحلیل عاملی نشان دهنده‌ی این بود که میزان بار عاملی همه آیتم‌های پرسشنامه ایمنی هیجانی برای همه آزمودنی‌ها (یک یا چند فرزندی همچنین برای دختران و پسران) بجز سؤال شماره 9 بیشتر از 2/0 می‌باشند که به لحاظ آماری معنی دار و قابل قبول می‌باشند. در گام بعد، به منظور تایید سؤالات پرسشنامه برای متغیر ایمنی هیجانی تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. با انجام تحلیل عاملی مرتبه اول برای متغیر ایمنی هیجانی برای همه آزمودنی‌ها، همه بارهای عاملی بجز سؤال 9، بالاتر از 3/0 به دست آمد که این سؤالات و متغیر را برای تحقیق مناسب می‌سازد. بنابراین، روایی و پایایی پرسشنامه ایمنی هیجانی (با حذف سؤال 9)، هم برای گروه آزمودنی‌های چند فرزندی و همه آزمودنی‌ها تأیید شد در مجموع نتایج نشان داد که این ابزار برای تحقیق در ایران قابل استفاده می باشد.
    5- Belonging and Emotional Security Tool (BEST) 6- Casey Family Services پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - واسطه‌گری عزت نفس بر کیفیت زندگی و رفتارهای پرخطردر بین دانشجویان
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 5 , سال 4 , زمستان 1392
    هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش بارز و تاثیرگزار واسطه­ای عزت نفس برکیفیت زندگی  و رفتارهای پرخطر در بین دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده است. این پژوهش از نوع توصیفی به روش همبستگی است که نمونه&s چکیده کامل
    هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش بارز و تاثیرگزار واسطه­ای عزت نفس برکیفیت زندگی  و رفتارهای پرخطر در بین دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده است. این پژوهش از نوع توصیفی به روش همبستگی است که نمونه­ی مورد نظر300دانشجو(144دانشجوی پسر و 156 دانشجوی دختر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت با میانگین سنی 75/24 سال بوده است. روش به شیوه­ی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شده و با  مقیاس کیفیت زندگی بهداشت جهانی(WHOQOL- BREF) و پرسشنامه­ی عزت نفس روزنبرگ و پرسشنامه­ی رفتارهای پرخطر(YRBSS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ها از روش تحلیل مسیر به شیوه­ی رگرسیون سلسله مراتبی بارون و کنی و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که کیفیت زندگی به میزان 24/0- به­طور مستقیم(p</001) بر رفتارهای پرخطر تاثیر گذاشته که نشان­دهنده­ی رابطه­ی منفی معکوس معنی­دار بین این دو متغیر بوده و نشان داده شد که با وارد نمودن متغیر عزت نفس در معادله­ی مفروض پیش­بینی شده، کیفیت زندگی به میزان10/0- اثر غیر مستقیم(p</001) به­همراه دارد و نشان­دهنده­ی نقش واسطه­گری عزت نفس در کاهش اثرات کیفیت زندگی در بروز رفتارهای پرخطر می­باشد. همچنین کیفیت زندگی به میزان 52/0 به­طور مستقیم بر عزت نفس دانشجویان اثر گذاشته که بیانگر رابطه­ی مستقیم این دو متغیر بوده است که ارتقاء کیفیت زندگی موجب افزایش عزت نفش دانشجویان می­گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثربخشی معنا درمانی به شیوه گروهی برکاهش افسردگی بیماران سرطانی
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1391
    هدف این پژوهش اثربخشی معنا درمانی به شیوه گروهی بر کاهش افسردگی بیماران سرطانی شهر شیراز می باشد.نمونه مورد پژوهش بیماران مبتلا به سرطان با تشخیص قطعی سرطان و بدون پیشینه روانپزشکی و بیماری مزمن مراجعه کننده به بخش سرطان بیمارستان نمازی و درمانگاه مطهری شیراز بودند که ت چکیده کامل
    هدف این پژوهش اثربخشی معنا درمانی به شیوه گروهی بر کاهش افسردگی بیماران سرطانی شهر شیراز می باشد.نمونه مورد پژوهش بیماران مبتلا به سرطان با تشخیص قطعی سرطان و بدون پیشینه روانپزشکی و بیماری مزمن مراجعه کننده به بخش سرطان بیمارستان نمازی و درمانگاه مطهری شیراز بودند که تعداد 30 نفر از آنها در محدوده سنی 20-40 سال ،در گروه های 15 نفری آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند .روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون ، با گروه کنترل بود .داده ها از طریق پرسشنامه افسردگی بک جمع آوری شدند . جلسات معنا درمانی طی 10 جلسه 120 دقیقه ای 2 بار در هفته به گروه آزمایش آموزش داده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که آموزش معنا درمانی بر کاهش افسردگی بیماران سرطان تاثیر معناداری دارد. یافته های دیگر تحقیق نشان دادند که معنادرمانی به شیوه گروهیدر مرحله پیگیری نیز تاثیر معناداری بر کاهش میزان افسردگی این بیماران دارد. بین میزان افسردگی بیماران مبتلا به سرطان با توجه به تحصیلات آنان تفاوت معناداری مشاهده نگردید.   پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - اثربخشی آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان پیش دبستانی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنان
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1390
    هدف از این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان پیش دبستانی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنان بود .این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی که در مهد کودک‌های تحت پوشش سازمان به چکیده کامل
    هدف از این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان پیش دبستانی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنان بود .این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی که در مهد کودک‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر شیراز در سال 1389 وجود داشت، بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه ای چند مرحله‌ای تعداد351 کودک انتخاب، و پرسشنامه سلامت روان (psc) و رشد اجتماعی واینلند، برای آنان اجرا شد. بعد از تکمیل پرسشنامه‌ها، تعداد 30 نفر از افرادی را که پایین‌ترین نمره را در دو پرسشنامه یاد شده کسب کرده‌بودند، به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 2 ساعته تحت آموزش ارزش‌های زندگی به شیوه بازی و فعالیت قرار گرفتند. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان سلامت روان (0001/0 p≤ )و رشد اجتماعی (002/0p≤ ) به سطح معنادار رسیده‌است. اندازه اثر آموزش به ترتیب 75 و 30 درصد می‌باشد. آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنها مؤثر است   پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - ساخت و اعتباریابی پرسشنامه‌ی مسئولیت پذیری چندبعدی بر مبنای متون اسلامی
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 4 , سال 4 , پاییز 1392
    هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه­ی مسئولیت­پذیری چندبعدی بر مبنای تعالیم اسلام است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و پرسشنامه­ی محقق ساخته را 534 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت که به روش  نمونه­ چکیده کامل
    هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه­ی مسئولیت­پذیری چندبعدی بر مبنای تعالیم اسلام است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و پرسشنامه­ی محقق ساخته را 534 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت که به روش  نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شده بودند، پاسخ دادند. در ساخت پرسشنامه از قرآن و تفاسیر آن استفاده شده و پرسشنامه­ی نهایی پس از سه مرحله اجرا و ارزیابی تهیه شده است. به­منظور بررسی روایی از روش­های روایی صوری، محتوایی و روایی سازه(روایی همگرا با پرسشنامه­ی مقیاس مسئولیت­پذیری کالیفرنیا، تحلیل عاملی و همبستگی ابعاد با کل پرسشنامه) استفاده شد. پس از احراز روایی محتوا و بررسی دو شاخص بارتلت و KMO پرسشنامه مورد تحلیل عاملی با روش مولفه­های اصلی و چرخش واریمکسقرار گرفت که نتایج حاکی از وجود چهار بعد مسئولیت در برابر خدا، خود(مراقبه)، جامعه و طبیعت است. روایی همگرا نشان­دهنده­ی همبستگی نمره­ی کل پرسشنامه با مقیاس مسئولیت­پذیری کالیفرنیا در سطح خوب و معنادار است. اعتبار کل پرسشنامه با روش­های تنصیف و ضریب آلفای کرونباخ به­ترتیب 63/0 و 86/0 حاکی از پایا بودن پرسشنامه است. یافته­ها نشان­دهنده­ی کارایی و کفایت پرسشنامه می­باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - اثربخشی معنادرمانی گروهی بر افزایش امید بیماران مبتلا به سرطان مری ومعده
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1390
    این پژوهش اثربخشی معنادرمانی به شیوه گروهی بر افزایش امید بیماران مبتلا به سرطان مری ومعده را مورد بررسی قرار می دهد.روش پژوهش آزمایشی از نوع آزمون – بازآزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری شامل افراد مبتلا به سرطان مری و معده که در مرکز سلامت مری و کبد (کوهورت)شهر چکیده کامل
    این پژوهش اثربخشی معنادرمانی به شیوه گروهی بر افزایش امید بیماران مبتلا به سرطان مری ومعده را مورد بررسی قرار می دهد.روش پژوهش آزمایشی از نوع آزمون – بازآزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری شامل افراد مبتلا به سرطان مری و معده که در مرکز سلامت مری و کبد (کوهورت)شهرستان گنبدکاووس در سال 1389 تحت درمان بودند و روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری در دسترس است. ابتدا از کلیه بیماران آزمون امید(ADSHS )گرفته شد؛ سپس 30 نفر که کمترین نمره را در این آزمون کسب کردند انتخاب شده و از این تعداد 15نفر در گروه آزمایش و 15نفر در گروه کنترل بصورت تصادفی جایگزین شدند.روش معنادرمانی گروهی طی 10 جلسه هر هفته دو جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. در پایان پس آزمون (اجرای مجدد آزمون امید) روی دو گروه اجرا گردید. با استفاده از روش آماری کوواریانس یافته ها مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد معنا درمانی به شیوه گروهی باعث افزایش امید وخرده مقیاسهای آن در بیماران شده است. همچنین نتایج مرحله پیگیری که یک ماه پس از آزمایش صورت گرفت همچنان اثربخشی معنادرمانی به شیوه گروهی را بر افزایش امید وخرده مقیاسهای آن تایید کرد.   پرونده مقاله