-
مقاله
1 - اصلاح برخی بدفهمیهای دانشی و باوری دانشآموزان پایه سوم ابتدایی بر مبنای چهارچوبهای حل مسئله شونفلد و گانیهپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1396هدف از انجام این پژوهش اصلاح تعدادی از بدفهمیهای دانشی و باوری اثرگذار در حل مسئله ریاضی دانشآموزان سوم ابتدایی بر مبنای برخی دلالتهای تربیتی مطرح در آموزش ریاضی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان سوم ابتدایی یکی از مدارس منطقه 3 تهران بود که پس از برگزا چکیده کاملهدف از انجام این پژوهش اصلاح تعدادی از بدفهمیهای دانشی و باوری اثرگذار در حل مسئله ریاضی دانشآموزان سوم ابتدایی بر مبنای برخی دلالتهای تربیتی مطرح در آموزش ریاضی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان سوم ابتدایی یکی از مدارس منطقه 3 تهران بود که پس از برگزاری آزمونهای تشخیصی، 9 دانشآموز با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از یک ابزار تشخیصی محقق ساخته، مصاحبه نیمه ساختاریافته، آزمون حافظه فعال وکسلر4 و داستانهای محقق ساخته استفاده شد. روایی ابزارهای محقق ساخته با تأیید صاحبنظران و پایایی آزمون محقق ساخته با روش بازآزمایی و ضریب همبستگی 0.87 مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با کمک آزمون ویلکاکسون و از طریق نرمافزار SPSS19 انجام شد. آزمون ویلکاکسون تفاوت معنیداری را در نمره درک مفهوم و اصلاح بدفهمیهای دانشی نشان داد. همچنین تحلیل مصاحبهها نشاندهنده تغییر باور دانشآموزان نسبت به عوامل اثرگذار در موفقیت آنها است. استفاده از گامهای بازنمایی عینی، نیمه تجسمی و انتزاعی در دانشآموزان با حافظه فعال قوی و متوسط و گامهای بازنمایی عینی، نیمه تجسمی و درک مسئله با کمک رسم شکل در دانشآموزان ضعیف میتواند به اصلاح برخی بدفهمیهای دانشی در درک مسئله کمک نماید و استفاده از منابع باوری "خود"، "دیگری" و "استنتاج" میتواند بدفهمیهای باوری دانش آموزان را تغییر دهد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی سازواری مدعای نظریههای رقیب برنامه درسی برای تربیت شهروند دمکراتیک با تکیه بر روایتی شوآبیپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1391این بحث بر این فرض استوار است که تربیت شهروند دمکراتیک امری مطلوب و خواستنی از منظر دینی است. در توضیح این فرض آمده است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر پایه الهیات سیاسی خود با تاکید بر این مفهوم ترکیبی، به عنوان یگانه نام معتبر برای نظام در شرف تأسیس بر پایه اسلام، چکیده کاملاین بحث بر این فرض استوار است که تربیت شهروند دمکراتیک امری مطلوب و خواستنی از منظر دینی است. در توضیح این فرض آمده است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر پایه الهیات سیاسی خود با تاکید بر این مفهوم ترکیبی، به عنوان یگانه نام معتبر برای نظام در شرف تأسیس بر پایه اسلام، در واقع مردم سالاری دینی یا به بیان دقیقتر دمکراسی اسلامی یا اسلام دمکراتیک را بنیان گذاشت. او بدین گونه اسلام استبدادی را به لحاظ مفهومی به رسمیت شناخته و خواهان جلوگیری از رواج آن قرائت از اسلام شده است. تربیت شهروند دمکراتیک همچنین ضروری عصر جدید دانسته شده است که از این منظر پدیدهای جهانی است. منظور از عصر جدید عصری است که با صفت عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات شناخته شده و در آن جریان آزاد اطلاعات بنیان نظامهای اجتماعی دیکتاتوری و استبدادی را سست و لرزان ساخته است. از سوی دیگر در گستره نظریههای هنجاری برنامه درسی به مواردی برخورد میکنیم که در عین تضاد و تقابل با یکدیگر، جملگی با صراحت مدعی یک هدف هستند. رسالت نظام آموزشی بر پایه این نظریهها تربیت افرادی است که بتوانند جامعه دمکراتیک را پایه گذاری نموده، آن را استمرار بخشند. نگارنده سه نظریه را شناسایی نموده است که واجد این ویژگی هستند. به دیگر سخن، هدف تربیت شهروند دمکراتیک به طور مشترک توسط این سه نظریه هنجاری برنامه درسی تعقیب و ترویج میشود. گوهر شهروندی دمکراتیک در این نوشتار برخورداری از شایستگی عمل فکورانه دانسته که مستقیماً از اندیشههای شواب و نظریه پرکتیکال او وام گرفته شده است. بدین ترتیب نظامهای آموزشی مدعی دمکراسی، باید بتواند شهروندانی را ترببت نمایند که کنشگر فکور باشند. این قرائت پایه قضاوت پیرامون نظریههای سه گانه برنامه درسی و تحلیل ظرفیتهای مندرج در هر یک از سه نظریه برنامه درسی شده است. قضاوت نهایی نگارنده آن است که نظزیه پیشرفت گرایی از گونهای برنامه درسی حمایت میکند که با دستیابی به شایستگی عمل فکورانه همخوانی دارد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Curriculum Pattern in the Higher Education of Iran Using an Intercultural ApproachBiannual Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 3 , بهار 2020The purpose of this study was to design the curriculum pattern for the higher education of Iran using an intercultural approach with qualitative design and the Grounded Theory (GT) method. To study the characteristics of the curriculum with an intercultural approach, af چکیده کاملThe purpose of this study was to design the curriculum pattern for the higher education of Iran using an intercultural approach with qualitative design and the Grounded Theory (GT) method. To study the characteristics of the curriculum with an intercultural approach, after conducting structured interview with 6 experts in the field of curriculum studies and higher education management, the main categories as well as subcategories of the process were extracted during the coding procedure, and as the research results revealed, the categories identified in the paradigm model with axial phenomenon included requirements (2 dimensions, 1 spectrum), objectives (2 dimensions, 1 spectrum), content attributes (2 dimensions, 2 spectrum), teaching – learning methods (1 dimension, 1 spectrum), teacher’s characteristics (2 dimension, 2 spectrums), assessment (1 dimension, 1 spectrum), causal conditions (dimensions of internal and external factors in the effective–neutral spectrum), contextual conditions (extra-organizational, intra organizational and trans organizational dimensions in broad–limited spectrum), intermediary conditions (dimensions of internal and external factors in the effective – neutral spectrum), strategies (dimension of intercultural paradigm in the stable–unstable spectrum) and consequences (comprehensive development dimension in the advanced–non advanced spectrum) which displayed the components of curriculum pattern in the higher education of Iran using an intercultural approach. In the end, the final model was presented to validate the GT through focus group method. پرونده مقاله -
مقاله
4 - الگوی فراکتالی برنامه درسی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی آموزش عالی ایران با رویکرد بین فرهنگیدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 11 , تابستان 1399این پژوهش با هدف طراحی واعتباریابی الگوی برنامه درسی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی آموزش عالی ایران با رویکرد بین فرهنگی انجام شد.. روش تحقیق،کیفی، از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی، و بررسی سیستماتیک چهارده مقاله کیفی منتخب با هدف استخراج مق چکیده کاملاین پژوهش با هدف طراحی واعتباریابی الگوی برنامه درسی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی آموزش عالی ایران با رویکرد بین فرهنگی انجام شد.. روش تحقیق،کیفی، از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی، و بررسی سیستماتیک چهارده مقاله کیفی منتخب با هدف استخراج مقولههای اصلی و فرعی و ابعاد وطیف الگوی فراکتالی برنامه درسی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی آموزش عالی ایران با رویکرد بین فرهنگی بود. ابتدا عناوین 300 کتاب و مقاله بررسی گردید. سپس 47 مقاله معتبر در سطح بینالمللی توسط پژوهشگر انتخاب و در نهایت تعداد 14 مقاله کیفی در راستای موضوع پژوهش از بین آن ها به دست آمد که بعد از مراحل کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی این فرایند، استخراج گردید.. بر اساس مضامین موجود در محتوای مقالهها 295 مضمون اولیه (کد) و 44 مقوله و 9 بعد و 7 طیف از تمها حاصل گردید. نتایج پژوهش حاکی از مقولههای کلی شناسایی شده در قالب یک مدل فراکتالی شامل الزامات (ابعاد نرم افزار و سخت افزار درطیف کاربرد- عدم کاربرد)، اهداف (ابعاد اهداف کلی و اهداف جزیی در طیف قابل دسترس- غیرقابل دسترس)، ویژگیهای محتوا (بعد کیفیت در طیف مرتبط - غیر مرتبط)، روشهای یاددهی ـ یادگیری (بعد همخوانی روش های یاددهی- یادگیری با رویکرد بین فرهنگی در طیف تناسب - عدم تناسب)، ویژگیهای استاد (ابعاد قدرت فرهنگی در طیف زیاد-کم و مرتبه علمی در طیف برخوردار ـ غیربرخوردار)، ارزشیابی (بعد کیفیت ارزشیابی درطیف مطلوب - غیرمطلوب) بود که مؤلفههای طراحی الگوی فراکتالی برنامه درسی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی با رویکرد بین فرهنگی در آموزش عالی ایران را نمایان کرد. در پایان، فرایند اعتباریابی الگو، با بهرهگیری از متخصصان این حوزه و روش اعتباریابی سه سویه حداقل 89/0و حداکثر99/0 به دست آمد. پرونده مقاله -
مقاله
5 - شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای صلاحیت حرفهای راهبران آموزشی در دوره ابتداییدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 15 , تابستان 1403مقدمه و هدف: پژوهش حاضر درصدد شناسایی و اولویت بندی مؤلفههای صلاحیت حرفهای راهبران آموزشی در دوره ابتدایی میباشد. هدف پژوهش کاربردی و از لحاظ جمع آوری دادهها آمیخته اکتشافی میباشد که در دو بخش صورت گرفته است.
روش شناسی: در بخش اول با مطالعه مبانی نظری و چکیده کاملمقدمه و هدف: پژوهش حاضر درصدد شناسایی و اولویت بندی مؤلفههای صلاحیت حرفهای راهبران آموزشی در دوره ابتدایی میباشد. هدف پژوهش کاربردی و از لحاظ جمع آوری دادهها آمیخته اکتشافی میباشد که در دو بخش صورت گرفته است.
روش شناسی: در بخش اول با مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و همچنین مصاحبه با 9 نفر صاحب نظر در حوزه مدیریت، راهبری آموزشی و برنامهدرسی، الگوی صلاحیت حرفهای راهبران آموزشی متناسب با نظام آموزشی کشور مشخص شد. انتخاب افراد مشارکتکننده در مصاحبه با استفاده از نمونهگیری هدفمند انجام گردید و معیار انتخاب تعداد آنها، اشباع نظری بود. در بخش دوم با استفاده از روش دلفی و تحلیل سلسله مراتبی میزان اهمیت و اولویت مؤلفههای این الگو از نظر کنشگران خبره برنامهدرسی (راهبران آموزشی، مدیران، معلمان) مشخص گردید و برای انتخاب این خبرگان از روش گلوله برفی استفاده شد. جهت تعیین روایی پژوهش از معیارهای اعتبارسنجی کیفی همچون قابلیت اعتبار، انتقال پذیری و تأیید پذیری استفاده و پایایی با روش کاپای کوهن مشخص شد.
یافتهها: الگوی صلاحیت حرفهای راهبران آموزشی مضامین شایستگیهای پایه شامل پنج مقوله، شایستگی-های تخصصی شامل سه مقوله و شایستگیهای حرفهای شامل چهار مقوله را دربر میگیرد که در مجموع شامل 155 مفهوم میباشد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد اولویت مؤلفههای اصلی (مضامین) صلاحیت حرفهای راهبران آموزشی از نظر خبرگان به ترتیب شایستگیهای حرفهای، شایستگیهای تخصصی و شایستگیهای پایه میباشد. هم-چنین محاسبه وزن زیرمؤلفهها (مقولهها) باتوجه به وزن نسبی هر زیرمؤلفه و مؤلفه اصلی نشان داد مؤلفههای حمایت و رشدحرفه ای معلمان، مدیریت بهینه فرایند یاددهی- یادگیری، مدیریت بهینه برنامه درسی و توانایی-های سازمانی و حرفهای به ترتیب در اولویت اول تا چهارم قرار دارند. نتایج این پژوهش میتواند به منظور تصمیمگیری، انتخاب، انتصاب و رشد حرفهای راهبران آموزشی در اختیار مسئولان و تصمیم گیرندگان در این حوزه قرار گیرد. پرونده مقاله