فهرست مقالات محمدرضا یوسفی


  • مقاله

    1 - نقد و بررسی ترجمه قرآن طاهره صفار زاده و حسین انصاریان بر اساس نظریه «گرایش های ریخت شکنانه» آنتوان برمن (مطالعه موردپژوهانه در سوره بقره)
    مطالعات قرآنی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1401
    ترجمه به‌عنوان تلاش و فعالیتی هدفمند جهت رفع موانع زبانی و فرهنگی، و زمینه‌ای برای برقراری و گسترش روابط میان انسان‌ها در سطوح مختلف از دیرباز مورد توجه بشر قرارگرفته است.آنتوان برمن در نظریه گرایش‌های ریخت شکنانه خود با هدف برجسته‌سازی اهمیت دیگری و فرهنگ بیگانه در ترج چکیده کامل
    ترجمه به‌عنوان تلاش و فعالیتی هدفمند جهت رفع موانع زبانی و فرهنگی، و زمینه‌ای برای برقراری و گسترش روابط میان انسان‌ها در سطوح مختلف از دیرباز مورد توجه بشر قرارگرفته است.آنتوان برمن در نظریه گرایش‌های ریخت شکنانه خود با هدف برجسته‌سازی اهمیت دیگری و فرهنگ بیگانه در ترجمه به بررسی شیوه‌ها، سازوکارها و راهبردهای ترجمه‌ای مترجمان در انتقال غرابت و بیگانگی متن اصلی به زبان مقصد پرداخته است. از این رو در پژوهش حاضر، از دیدگاه آنتوان بِرمن مؤلفه هایی همچون: عقلایی سازی، شفاف‌سازی، اطناب در کلام، تفاخر گرایی، غنایی زدایی کیفی، و غنایی زدایی کمّی و دیگر عناصر را در ترجمه های فارسی طاهره صفارزاده و حسین انصاریان از سوره ی بقره مورد بررسی و نقد قرار می دهیم؛ که از نتایج این پژوهش آن است که طاهره صفار زاده بیشتر از حسین انصاریان این عناصر ریخت شکنانه را رعایت نموده است و به ترجمه معیار آنتوان برمن نزدیک است. با توجّه به اهمیت ترجمه صحیح و روان قرآن کریم، یافته‌های این تحقیق می‌تواند در ترجمه‌های آتی مترجمان و محققان قرآن کریم اثر‌گذار باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - دراسة أسباب عدم إتقان الحوار الأدبی العربی لکبار خريجی اللغة العربية وآدابها(دراسة حالة مدينة أصفهان)
    فصلیة دراسات الادب المعاصر , شماره 2 , سال 13 , تابستان 2021
    نظراً لأهمية تعلم المحادثة العربية ومکانتها بين خريجي اللغة العربية وآدابها، تهدف هذه الدراسة إلی دراسة العوامل التي تؤثر علی عدم إتقان الحوار الأدبي العربي بين خريجي هذا المجال وبعد الاعتراف به تقييم عوامل الدور لکل منهم، ولتحقيق هذا الهدف، تم استخدام طريقة المسح وأدوا چکیده کامل
    نظراً لأهمية تعلم المحادثة العربية ومکانتها بين خريجي اللغة العربية وآدابها، تهدف هذه الدراسة إلی دراسة العوامل التي تؤثر علی عدم إتقان الحوار الأدبي العربي بين خريجي هذا المجال وبعد الاعتراف به تقييم عوامل الدور لکل منهم، ولتحقيق هذا الهدف، تم استخدام طريقة المسح وأدوات البحث في تقييم استبيان خريجي اللغة العربية وآدابها في مدينة أصفهان کإحصاء سکاني ونتائجها بصيغة spss أوضحت النتائج أن العوامل المؤثرة علی عدم إتقان درجة الماجستير في أدب اللغة العربية يمکن تصنيفها إلی أربعة عوامل منها: القدرة علی تدريس الأساتذة، ومحتوی النصوص التعليمية، وطرق التدريس، وتحفيز الخريجين. النتائج يوضح الاستبيان أن جميع العوامل الأربعة فعالة في تعلم الحوار الأدبي، ولکن أي عامل يتم وفقًا للمبادئ التربوية وأي عامل لا يتم تنفيذه وفقًا للمبادئ التعليمية، وهو السبب في عدم إتقان کبار الخريجين في هذا المجال من الحوار الأدبي. پرونده مقاله