-
مقاله
1 - تأثیر کمالگرایی معنوی/مذهبی بر شاخصهای سلامت روانی و ابعاد کمالگرایی غیرمعنوی/غیرمذهبیدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 22 , بهار 1400پژوهش حاضر با دو هدف انجام شد: سنجش تأثیر کمالگرایی معنوی/مذهبی بر شاخصهای سلامت روانی و تأثیر کمالگرایی معنوی/مذهبی بر ابعاد کمالگرایی غیرمعنوی/غیرمذهبی. جامعۀ آماری پژوهش شامل جمعیت عمومی شهر تهران بود. از میان این جامعه، 370 نفر (148 مرد، 159 زن) بهصورت داوطلب د چکیده کاملپژوهش حاضر با دو هدف انجام شد: سنجش تأثیر کمالگرایی معنوی/مذهبی بر شاخصهای سلامت روانی و تأثیر کمالگرایی معنوی/مذهبی بر ابعاد کمالگرایی غیرمعنوی/غیرمذهبی. جامعۀ آماری پژوهش شامل جمعیت عمومی شهر تهران بود. از میان این جامعه، 370 نفر (148 مرد، 159 زن) بهصورت داوطلب در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. از شرکتکنندگان خواسته شد مقیاسهای کمالگرایی معنوی/مذهبی (SRPS; Besharat 2018)، سلامت روانی (MHI-28; Veit & Ware 1983)، عواطف مثبت و منفی (PANAS; Watson et al. 1988) و کمالگرایی چندبعدی تهران (TMPS; Besharat 2007) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد که کمالگرایی معنوی/مذهبی بر بهزیستی روانشناختی، عواطف مثبت و کمالگرایی خودمحور تأثیر مثبت معنادار و بر درماندگی روانشناختی، عواطف منفی و کمالگرایی جامعهمحور تأثیر منفی معنادار دارد (001/0p <). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کمالگرایی معنوی/مذهبی در کل 70درصد واریانس مربوط به متغیرهای پژوهش را تبیین میکند که بیشترین سهم مربوط به بهزیستی روانشناختی بود. بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان کمالگرایی معنوی/مذهبی را یکی از تعیینکنندههای سلامت روانی دانست. یافتههای پژوهش، همچنین وجود بعد جدیدی از کمالگرایی، یعنی کمالگرایی معنوی/مذهبی را متمایز از ابعاد کمالگرایی غیرمعنوی/غیرمذهبی تأیید میکنند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - رابطه عشق و اعتقاد به ولایت فقیه با بهزیستی روانشناختی، پریشانی روانشناختی، اضطراب و افسردگی در دوران همهگیری کرونا در میان جمعیت عمومی ایراندانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 93 , سال 24 , پاییز 1402هدف این پژوهش بررسی رابطه عشق و اعتقاد به ولایت فقیه با بهزیستی روانشناختی، پریشانی روانشناختی، اضطراب و افسردگی در دوران همهگیری کرونا بود. جامعه آماری شامل کلیه مردم ایران در دامنه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال بود که در نهایت تعداد ۸۴۷ نفر از افراد داوطلب از جمعیت عمومی کشور ک چکیده کاملهدف این پژوهش بررسی رابطه عشق و اعتقاد به ولایت فقیه با بهزیستی روانشناختی، پریشانی روانشناختی، اضطراب و افسردگی در دوران همهگیری کرونا بود. جامعه آماری شامل کلیه مردم ایران در دامنه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال بود که در نهایت تعداد ۸۴۷ نفر از افراد داوطلب از جمعیت عمومی کشور که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، وارد مطالعه شدند و پرسشنامههای عشق و اعتقاد به رهبر (Hosseini, 2022)، سلامت روانی (Besharat, 2009)، سلامت بیمار (Kroenke & et al., 2001) و اضطراب عمومی (Spitzer & et al., 2006) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها ضریب همبستگی اسپیرمن با کمک نرم افزار SPSS نسخه ۲۶ اجرا شد. نتایج پژوهش نشان داد که عشق و اعتقاد به ولایت فقیه ارتباط منفی و معنیداری با اضطراب، افسردگی و پریشانی روانشناختی داشت. همچنین ارتباط بین عشق و اعتقاد به ولایت فقیه با بهزیستی روانشناختی مثبت و معنیدار بود. با توجه به آثار فراوان و عمیق ولایت پذیری بر حیات روانشناختی افراد و آثار مفیدی که میتواند در افزایش بهزیستی روانشناختی داشته باشد، لازم است این متغیر در پژوهشهای روانشناختی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در برنامههای آموزشی و مداخلاتی از آثار و برکات آن به عنوان یک مؤلفه ارتقاء دهنده سلامت روانی و پیشگیری کننده از مشکلات روانی بهره گرفته شود. پرونده مقاله -
مقاله
3 - مقایسه اثربخشی روشهای تدریس معکوس و سخنرانی (سنتی) بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانیپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1401امروزه تدریس معکوس به عنوان یک روش آموزشی کاربردی، محبوبیت فزایندهای پیدا کرده است. هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای تدریس معکوس و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی بوده است. در پژوهش حاضر که به روش شبه تجربی انجام شده است، از طرح پ چکیده کاملامروزه تدریس معکوس به عنوان یک روش آموزشی کاربردی، محبوبیت فزایندهای پیدا کرده است. هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای تدریس معکوس و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی بوده است. در پژوهش حاضر که به روش شبه تجربی انجام شده است، از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروههای غیرتصادفی استفاده شده است. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان رشته روانشناسی تشکیل میدادند. تعداد 78 نفر (۳۹ نفر در هر کلاس) از دانشجویان دختر که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، در دو کلاس آموزشی تدریس معکوس و سخنرانی، محتوای آموزشی یکسانی را در حوزه موضوعات مربوط به درس روانشناسی صنعتی-سازمانی فراگرفتند. قبل از شروع آموزشها و بعد از اتمام آخرین جلسه آموزش، آزمون محقق ساخته یکسانی از هر دو گروه به عمل آمده و دادهها با استفاده آزمون کواریانس یک راهه (با استفاده از نسخه ۲۰ نرم افزار SPSS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج مقایسه اثربخشی روش تدریس معکوس و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی پس از حذف اثر پیش آزمون (۵۷۶/۱۱f = ؛۰۰۱/۰ > p) نشان داد که بین عملکرد یادگیری دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به میانگین بزرگتر دانشجویان آموزش دیده به روش تدریس معکوس میتوان ادعا نمود که روش تدریس معکوس به طور معناداری بیش از روش تدریس سخنرانی به بهبود عملکرد دانشجویان کمک میکند. روش تدریس معکوس میتواند به عنوان روشی بسیار مفید و اثربخش در تدریس درس روانشناسی صنعتی-سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - مقایسه اثربخشی روش تدریس به شیوه محاکم قضایی و سخنرانی بر یادگیری درس روانشناسی صنعتی-سازمانی در میان دانشجویان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 4 , سال 18 , پاییز 1402مقدمه: امروزه روشهای متعددی در امر یادگیری وجود دارد. اینکه چه روشی را برای چه درسی و چه موقع به کار برده شود، به انتخاب مدرس و توانایی وی در اجرای آن بستگی دارد. مطالعه حاضر به مقایسه اثربخشی روش تدریس به شیوه محاکم قضایی و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان درس روانشناسی چکیده کاملمقدمه: امروزه روشهای متعددی در امر یادگیری وجود دارد. اینکه چه روشی را برای چه درسی و چه موقع به کار برده شود، به انتخاب مدرس و توانایی وی در اجرای آن بستگی دارد. مطالعه حاضر به مقایسه اثربخشی روش تدریس به شیوه محاکم قضایی و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان درس روانشناسی صنعتی-سازمانی پرداخت. روش: در پژوهش حاضر از روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه غیرتصادفی استفاده شد. روش تدریس (محاکم قضایی و سخنرانی) به عنوان متغیر مستقل و یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی به عنوان متغیر وابسته مورد مطالعه قرار گرفتند. جامعه آماری دانشجویان رشته روانشناسی بودند که از بین آنها تعداد 64 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یافتهها: بین عملکرد گروههای پژوهش تفاوت معناداری وجود داشت (۰۰۱/۰>P). با توجه به به مقدار میانگین یادگیری به روش تدریس محاکم قضایی میتوان ادعا نمود روش تدریس محاکم قضایی در مقایسه با روش تدریس سخنرانی اثربخشی بیشتری بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی داشت. همچنین بررسی انداره اثر اتا نشان داد ۵/۲۶ ٪ از واریانس متغیر وابسته (یادگیری درس روانشناسی صنعتی) توسط متغیر مستقل (روش تدریس) تبیین شد.نتیجهگیری: نتایج پژوهش مشخص کرد که تدریس به شیوه محاکم قضایى بیشتر از روش سخنرانی بر یادگیری دانشجویان درس روانشناسی صنعتی-سازمانی مؤثر است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - مقایسه اثربخشی روشهای تدریس مبتنی بر کارپوشه و روش سنتی (سخنرانی) بر یادگیری درس آموزههای روانشناختی در قرآن و حدیث در دانشجویانآموزش و ارزشیابی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1401هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای تدریس مبتنی بر کارپوشه و روش سنتی (سخنرانی) بر یادگیری درس آموزههای روانشناختی در قرآن و حدیث در دانشجویان بوده است. پژوهش حاضر به روش شبهتجربی انجام شد و از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروههای تصادفی استفاده کرد. جامعه پژوهش چکیده کاملهدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای تدریس مبتنی بر کارپوشه و روش سنتی (سخنرانی) بر یادگیری درس آموزههای روانشناختی در قرآن و حدیث در دانشجویان بوده است. پژوهش حاضر به روش شبهتجربی انجام شد و از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروههای تصادفی استفاده کرد. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان رشته روانشناسی در تهران که در سال تحصیلی 139۸-139۷ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. تعداد ۸۲ (۴۱ نفر در هر کلاس) از دانشجویان در دو کلاس آموزشی تدریس مبتنی بر کارپوشه و روش سخنرانی، محتوای آموزشی یکسانی را فراگرفتند. قبل از شروع آموزشها و بعد از اتمام آخرین جلسه، آزمون محققساخته یکسانی از هر دو گروه به عمل آمده و دادهها با استفاده آزمون کواریانس یکراهه (با استفاده از SPSS20) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین یادگیری دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به میانگین بالاتر دانشجویان آموزشدیده به روش تدریس مبتنی بر کارپوشه، میتوان ادعا نمود که روش مبتنی بر کارپوشه بیش از روش تدریس سخنرانی به ارتقاء عملکرد دانشجویان کمک میکند و میتواند به عنوان روشی اثربخش در تدریس درس آموزههای روانشناختی در قرآن و حدیث مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - نقش واسطهای استحکام من در رابطۀ بین کیفیت خواب با علائم روانتنیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 2 , سال 20 , زمستان 1402هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای استحکام من در رابطه میان کیفیت خواب و علائم روانتنی بود. از بین دانشآموزان دختر هنرستانی در سال تحصیلی 1402-1401، 300 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI؛ بایس، رینولدز، مانک، برمن و کاپفر، چکیده کاملهدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای استحکام من در رابطه میان کیفیت خواب و علائم روانتنی بود. از بین دانشآموزان دختر هنرستانی در سال تحصیلی 1402-1401، 300 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI؛ بایس، رینولدز، مانک، برمن و کاپفر، ۱۹۸۹)، پرسشنامه علائم روانتنی (PSQ-39؛ لاکورت، هانتوین و دورنن، 2013) و پرسشنامه استحکام من (EES؛ بشارت، ۲۰۱۷) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که بین علائم روانتنی و کیفیت خواب رابطه مثبت معنادار، بین کیفیت خواب و استحکام من رابطه منفی معنادار و بین علائم روانتنی و استحکام من رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین، استحکام من در رابطۀ بین کیفیت خواب و علائم روانتنی نقش واسطهای ایفا میکند. بر اساس یافته-های این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رابطۀ بین کیفیت خواب و علائم روانتنی، خطی و یک بُعدی نیست و استحکام من میتواند در رابطۀ میان آنها نقش واسطهای ایفا کند. . پرونده مقاله -
مقاله
7 - Predicting COVID-19 Vaccine Acceptance Based on Mental Status, Trust in the Government, and Demographics among the IranianJournal of Chemical Health Risks , شماره 3 , سال 14 , تابستان 2024Adherence to vaccination and trust in the authorities' may vary between urban and rural areas due to social norms, the influence of culture, and the level of education. The study aimed to predict COVID-19 vaccine acceptance based on mental status, trust in the governmen چکیده کاملAdherence to vaccination and trust in the authorities' may vary between urban and rural areas due to social norms, the influence of culture, and the level of education. The study aimed to predict COVID-19 vaccine acceptance based on mental status, trust in the government, and demographics among the Tehran population in Iran. This study was conducted in Tehran from June 2021 and December 2021. Data were obtained by an electronic questionnaire through professional groups of social networks (Googleform). Information regarding demographic characteristics, marriage status, employment status, and monthly income in Iranian Rial, trust in government, anxiety, depression, psychological well-being, and psychological distress were collected. Moreover, participants were asked how strongly they accepted COVID-19 vaccine acceptance. Also, trust in Iranian and foreign vaccines- two questions evaluated the extent of trust in Iranian and foreign Covid-19 vaccine Of the 1209 participants surveyed, 792 (66.56%) reported that they would accept a COVID-19 vaccine if it is recommended for them. Then, 46.03% and 26.99% of participants reported that they preferred an Iranian vaccine and a foreign vaccine respectively. The strongest predictor of COVID-19 vaccine acceptance was trust in government, income, gender, well-being, and education. The strongest predictors of Iranian COVID-19 vaccine acceptance were "trust in government", income, well-being, and education. The strongest predictors of Iranian COVID-19 vaccine acceptance were "trust in government", gender and education. The results of the present study showed that a majority of participants (66.56%) from across Tehran would like to accept a COVID-19 vaccine; however, this level of acceptance may not be adequate based on some of the estimates COVID-19 herd immunity. The herd immunity point for COVID-19 is evaluated to be between 55% and 82% (32). Actual complete vaccination until February 2022 was 65% in Iran. The current estimation is very close to the real condition. However, acceptance was high, with 46.03% and 26.99% having to intend to have the Iranian and foreign vaccine respectively. پرونده مقاله -
مقاله
8 - نقش میانجیگری بهزیستی روانشناختی در رابطه بین تابآوری و ارتباط مثبت در مدرسهدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 12 , تابستان 1400مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای بهزیستی روانشناختی در رابطه بین تابآوری و ارتباط مثبت در مدرسه انجام شد.
روش شناسی پژوهش: به این منظور، از جامعه 2744 نفری دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر بهبهان، 338 چکیده کاملمقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای بهزیستی روانشناختی در رابطه بین تابآوری و ارتباط مثبت در مدرسه انجام شد.
روش شناسی پژوهش: به این منظور، از جامعه 2744 نفری دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر بهبهان، 338 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. دادههای لازم با استفاده از پرسشنامههای تابآوری کانر و دیویدسون (Conner & Davidson,2003)، ارتباط مثبت در مدرسه بتی همر و کهل (Beaty, Homer & Kahle, 2004) و بهزیستی روانشناختی کارول ریف (Carol Ryff, 1989)، جمعآوری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل گردید. مدلیابی معادلات ساختاری به منظور آزمون روابط بین متغیرها در مدل مفروض استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد شاخصهای برازش (مطلق، تطبیقی و مقصد) مدل واسطهای متغیر بهزیستی روانشناختی (با انجام برخی اصلاحات)، به طور معنادار در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد بر اساس مدل مفروض، متغیرهای تابآوری 15/۰ و بهزیستی روانشناختی 123/۰ از پراکندگی نمرات ارتباط مثبت در مدرسه را تبیین میکنند و اثر غیر مستقیم تابآوری بر ارتباط مثبت در مدرسه با واسطهگری بهزیستی روانشناختی 131/۰ است که از نظر آماری معنادار است. پرونده مقاله