فهرست مقالات علی حاجیها


  • مقاله

    1 - شناسایی و اولوی تبندی بازارهای هدف صادراتی محصول پل یاتیلن سنگین ایران
    مدیریت بازاریابی , شماره 5 , سال 3 , پاییز 1387
    شناخت و اولویت بندی بازارهای هدف محصولات، از ضروریات تدوین استراتژی بازاریابی کارآمداست. این امر از یک سو از اتلاف هزین ههای آن دسته از صادرکنندگانی که قصد حضور مستمر در بازار رادارند، جلوگیری می کند و از سوی دیگر، در ارتباط با برنامه ریزان صادراتی با ارایه جنبه واقع گر چکیده کامل
    شناخت و اولویت بندی بازارهای هدف محصولات، از ضروریات تدوین استراتژی بازاریابی کارآمداست. این امر از یک سو از اتلاف هزین ههای آن دسته از صادرکنندگانی که قصد حضور مستمر در بازار رادارند، جلوگیری می کند و از سوی دیگر، در ارتباط با برنامه ریزان صادراتی با ارایه جنبه واقع گرایانهمی تواند نقش ارزند های در کمک به مسئولین اجرایی در تدوین استراتژی بازرگانی و انجام مذاکرات تجاری دوجانبه داشته باشد. در تحقیق حاضر اقدام به شناسایی و اولویت بندی بازارها از طریق تعیین جذابیت آنها براساسمناسب ترین شاخ صهای در دسترس از نظر خبرگان شده است. این کار با در نظر گرفتن قابلیت ها، منابعو از همه مهم تر، اهداف مورد نظر شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران انجام شده است. در واقع هدف نهایی از انجام این تحقیق را می توان کمک در پاسخ به سوال چگونگی حرکت مناسب محصول پل یاتیلن سنگین در بین بازارهای هدف صادراتی با توجه به اهداف، منابع و قابلی تهای سازمان دانست. برای انجام این کار پس از گردآوری اطلاعات و آمار مستند، مناس بترین بازارهای صادراتی شناسایی و با استفاده از شاخص های پتانسیل وارداتی و تکنیک های آماری غربال شده اند. سپس با جمع آوری نظر کارشناسان فعال در صنعت، اقدام به شناسایی مهم ترین شاخ صهای جاذبه بازار و ضرایب اهمیت آنها به منظور اولویت بندی بازارهای هدف محصول مورد نظر شده است. در نهایت با استفاده از شاخص های جاذبه بازار و به کارگیری ترکیبی از روش های تاکسونومی عددی و تحلیل عاملی و بر اساس آمار و اطلاعات ارایه شده توسط مرکز تجارت بین الملل، به اولویت بندی بازارهای هدف صادراتی محصول پلی اتیلن سنگین پرداخته شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که بازارهای دارای اولویت بالاتر برای صادرات محصولپلی اتیلن سنگین ایران بر اساس شاخص های به کار گرفته شده بعد از کشورهای چین و هنگ کنگ کهبازارهای هدف بدیهی برای صادرات این محصول هستند به ترتیب عبارتند از اکراین، ترکیه، اسپانیا،مالزی، یونان، امریکا، پاکستان، اندونزی و لهستان. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارایه مدل تامین مالی صنایع کوچک و متوسط و بررسی مشکلات و راهکارها
    مدیریت صنعتی , شماره 2 , سال 18 , تابستان 2023
    چکیده تامین مالی همواره یکی از چالش‌های اصلی ایجاد و توسعه کسب‌و‌کارهای نوپا و صنایع کوچک اقتصادی بوده است. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارائه مدلی برای تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط با رویکرد آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری بر پایه فرآیند مدل سازی ساختاری تفسیر چکیده کامل
    چکیده تامین مالی همواره یکی از چالش‌های اصلی ایجاد و توسعه کسب‌و‌کارهای نوپا و صنایع کوچک اقتصادی بوده است. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارائه مدلی برای تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط با رویکرد آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری بر پایه فرآیند مدل سازی ساختاری تفسیری و دیمتل فازی می باشد. مقاله حاضر به طراحی سناریوهای مختلف در تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط پرداخته است. به همین جهت با توجه به مطالعات پیشین و روش غربال گری فازی به استخراج عوامل مؤثر بر تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط و مشخص نمودن حلقه های علی - معلولی اقدام و مدل دینامیکی تدوین شده است. سپس با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری و دیمتل فازی روابط و سطوح بین آنها میزان ضرایب تأثیرگذار و تأثیر پذیر مشخص و در مدل لحاظ شده است، در نهایت به منظور تست صحت مدل و مشخص شدن رفتار متغیرهای حالت و نرخ، اقدام به جمع آوری اطلاعات از 30 بنگاه کوچک و متوسط ، متقاضی شناخت روش های نوین تأمین مالی در بازه زمانی 12 ماهه شده است، که با تحلیل رفتار متغیرها در چهارچوب مدل همچنین تحلیل حساسیت، روایی الگوی دینامیکی طراحی شده مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد، بنگاه های کوچک و متوسط از مدل و سناریوهای طراحی شده می توانند جهت تأمین مالی بهینه کسب و کار خود بهره مند گردند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - طراحی و رتبه‌بندی الگوی شادمانی سازمانی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران (الگوی داده بنیاد – روش دلفی)
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1398
    پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مفهومی شادمانی سازمانی برای اساتید دانشگاه آزاد در بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران با رویکرد آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی انجام گردید. در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد و مصاحبه عمیق به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار جمع‌آوری داده‌ها چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مفهومی شادمانی سازمانی برای اساتید دانشگاه آزاد در بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران با رویکرد آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی انجام گردید. در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد و مصاحبه عمیق به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار جمع‌آوری داده‌ها و راهبرد نمونه‌گیری نظری به‌عنوان روش‌ نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. نتایج کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) 19 مقوله کلی و 116 مفهوم بود. مقوله "نگرش شغلی" به‌عنوان مقوله محوری انتخاب گردید، همچنین نتایج در قالب مدل پارادایمی شامل راهبردهای استقرار الگوی شادی سازمانی، شرایط محیطی مداخله‌گر، ویژگی‌های زمینه‌ای، شرایط علی، پدیده اصلی و پیامدها جای گرفتند. این الگو فرایند عملیاتی سازی الگوی شادی سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران و روابط بین مقوله‌ها و ابعاد آن‌ها را منعکس ‌می‌نماید. در مرحله کمی پرسش‌نامه‌ای بر اساس یافته‌های مرحله کیفی، تدوین گردید. پس از سنجش روایی محتوا، سازه، همگرا و واگرا و نیز پایایی ابزار سنجش، پرسش‌نامه بین 380 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد واحدهای تهران توزیع شد. برای بررسی مدل تحقیق از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حکایت از اعتبار مدل استخراج‌شده از بخش کیفی تحقیق بر اساس داده‌های واقعی داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی و اولویت بندی مولفه‌های تأمین مالی صنایع کوچک ومتوسط با استفاده از شبکه عصبی
    مطالعات توسعه و مدیریت منابع , شماره 5 , سال 2 , بهار 1403

    چکیده تأمین مالی یکی از عوامل کلیدی برای رشد و بقای صنایع کوچک و متوسط (SMEs) است. در این پژوهش، به شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های تأمین مالی SMEs پرداخته شده است. برای این منظور، از شبکه عصبی مصنوعی (ANN) به عنوان یک روش پیشرفته استفاده شده است. پژوهش حاض چکیده کامل

    چکیده تأمین مالی یکی از عوامل کلیدی برای رشد و بقای صنایع کوچک و متوسط (SMEs) است. در این پژوهش، به شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های تأمین مالی SMEs پرداخته شده است. برای این منظور، از شبکه عصبی مصنوعی (ANN) به عنوان یک روش پیشرفته استفاده شده است. پژوهش حاضر شامل سه فاز اصلی است. ابتدا، با مرور ادبیات موضوع، مولفه‌های تأمین مالی SMEs شناسایی شدند. سپس، با استفاده از نظرسنجی و جمع‌آوری داده‌ها از کارشناسان و مدیران SMEs در ایران، داده‌های مورد نیاز برای آموزش شبکه عصبی جمع‌آوری شدند. در نهایت، با تحلیل داده‌ها با استفاده از شبکه عصبی، مولفه‌های تأمین مالی SMEs بر اساس اولویت‌های آنها تعیین شدند. نتایج نشان داد که مهم‌ترین مولفه‌های تأمین مالی SMEs به ترتیب اولویت‌بندی عبارتند از: سرمایه‌گذاری، روش تأمین مالی داخلی، تأمین مالی خارجی. این پژوهش می‌تواند به مدیران و تصمیم‌گیران SMEs کمک کند تا بهترین استراتژی‌های تأمین مالی را برای رشد و توسعه کسب و کار خود انتخاب کنند. همچنین، نتایج این پژوهش می‌تواند به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی کمک کند تا سیاست‌های حمایتی مناسب برای SMEs را شناسایی و اجرا کنند.

    پرونده مقاله