فهرست مقالات سحر ریحانی


  • مقاله

    1 - تبیین استراتژی‌های کسب‌وکار و جهت‌گیری استراتژیک به‌منظور ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی (مطالعه موردی: بانک توسعه صادرات ایران)
    آینده پژوهی مدیریت , شماره 116 , سال 30 , بهار 1398
    یکی از چالش‌های اصلی سازمان‌ها، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق نگاه استراتژیک آینده‌نگرانه است. تبیین استراتژی‌های کسب‌وکار با بهره‌گیری از مدل مایکل پورتر (1985) و جهت‌گیری استراتژیک (استخدام از بازار کار داخلی یا خارجی) به‌عنوان نقاط مرجع و در راستای ترسیم آینده نظام چکیده کامل
    یکی از چالش‌های اصلی سازمان‌ها، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق نگاه استراتژیک آینده‌نگرانه است. تبیین استراتژی‌های کسب‌وکار با بهره‌گیری از مدل مایکل پورتر (1985) و جهت‌گیری استراتژیک (استخدام از بازار کار داخلی یا خارجی) به‌عنوان نقاط مرجع و در راستای ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی در بانک توسعه صادرات ایران، هدف این پژوهش است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری 381 نفر از خبرگان بانک در سطح کشور بوده که 181 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی تحقیق، طی چند مرحله ازنظر خبرگان و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ 76/0 به ‌دست‌آمده و داده‌ها با استفاده از آزمون فرضیه فازی مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافته‌ها استراتژی بانک از هر دو بعد تمایز و رهبری هزینه در وضعیت مطلوبی قرار نگرفت. از بعد جهت‌گیری استراتژیک بازار کار، حفظ و نگهداری کارکنان فعلی با امکان متوسط تائید شد، لیکن جذب استعدادها از بازار کار خارجی ‌تأیید نگردید. در پایان نتیجه‌گیری شده است که سیاست‌گذاران بانک با نگاه آینده‌نگرانه و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین الکترونیکی، نسبت به بهبود خدمات منحصربه‌فرد به مشتریان اقدام و تمهیدات لازم به‌منظور کاهش هزینه ارائه خدمات اندیشیده شود و به‌جای قراردادهای برون‌سپاری، به منابع داخلی توجه نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی مفاهیم برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت¬های تعلیم و تربیت: یک پژوهش کیفی
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 142 , سال 26 , بهار 1403
    زمینه و هدف: برنامه درسی سبز حفظ طبیعت برای نسل¬های آینده است. در جهت آموزش محیط زیست و ورود آن به برنامه¬ریزی درسی دانش¬آموزان، باید بر سند تحول و ساحت¬های تعلیم و تربیت به¬عنوان یک نقشه کلان و سند بالا دستی تاکید داشت. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفاهیم برنامه درسی سبز چکیده کامل
    زمینه و هدف: برنامه درسی سبز حفظ طبیعت برای نسل¬های آینده است. در جهت آموزش محیط زیست و ورود آن به برنامه¬ریزی درسی دانش¬آموزان، باید بر سند تحول و ساحت¬های تعلیم و تربیت به¬عنوان یک نقشه کلان و سند بالا دستی تاکید داشت. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفاهیم برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت¬های تعلیم و تربیت به صورت کیفی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و تحلیل محتوای قراردادی در سال 1401 انجام گرفته شده است. داده¬ها به شیوه مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه دلفی جمع آوری و با 25 نفر به اشباع نظری رسید. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل تم یا تحلیل مضمون انجام شد. سنجش روایی پژوهش حاضر به روش سه سویه سازی و پایایی ضریب کاپا انجام گرفت. یافته¬ها: در ارتباط با هدف پژوهش برنامه درسی سبز 4 بعد هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی با 28 زیر طبقه و در 6 ساحت تعلیم و تربیت 46 زیر طبقه به¬دست آمد. بحث و نتیجه¬گیری: با توجه به نتایج پژوهش در راستای بستر سازی مناسب برنامه درسی سبز،لازم است تقویت دانش زیستی و آگاهی همراه با آموزش¬های زیست محیطی از سال¬های اولیه آموزش رسمی در آموزش و پرورش بکار گرفته شود. پرونده مقاله