-
مقاله
1 - ساخت، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی(ASM)آموزش و ارزشیابی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1396این پژوهش با هدف ساخت ابزاری دقیق و مناسب به منظور سنجش انگیزش تحصیلی حالتی انجام گرفته است. به منظور رسیدن به این هدف پرسشنامه ای بر اساس مبانی نظری در حیطه ی انگیزش تحصیلی تهیه شد. از طریق اجرای مقدماتی و نظر خواهی از پاسخ دهندگان و ده نفر از اساتید روانشناسی "روایی م چکیده کاملاین پژوهش با هدف ساخت ابزاری دقیق و مناسب به منظور سنجش انگیزش تحصیلی حالتی انجام گرفته است. به منظور رسیدن به این هدف پرسشنامه ای بر اساس مبانی نظری در حیطه ی انگیزش تحصیلی تهیه شد. از طریق اجرای مقدماتی و نظر خواهی از پاسخ دهندگان و ده نفر از اساتید روانشناسی "روایی محتوایی" آن تأیید شد و پایایی آن دراجرای مقدماتی با روش همسانی درونی و آلفای کرونباخ (95/.) محاسبه گردید. این پرسشنامه 53 سؤالی برای اجرای نهایی بر روی یک نمونه 300 نفری دانشجویان دانشگاه پیام نور که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند اجرا گردید و روایی و پایایی پرسشنامه ی نهایی محاسبه شد. نتیجه ی تحلیل عاملی با استفاده از روش تحلیل عاملی و براساس نمودار صخره ای بیانگر وجود چهار مؤلفه در پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی حالتی بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون (91/.) و خرده مقیاس های علاقه به کلاس و ارتباطات بین فردی (89/.)، علاقه به کسب شایستگی و خودکارآمدی (68/.)، علاقه به درس و رشته ی تحصیلی (67/.) و علاقه به کسب ستایش و تشویق(76/.) به دست آمد. همچنین بر اساس عملکرد آزمودنی ها جدول هنجار درصدی و جدول هنجار مقوله ای برای پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی و خرده مقیاس های آن تهیه شد. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی حالتی ابزاری معتبر، با روایی بالا و هنجاریابی لازم برای کاربرد در پژوهش های آموزشی و روانشناختی است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - The Effectiveness of Training Close Reading on Components of Exam Anxiety (Reducing Social Credit, Cognitive Barriers and Tension mode)Sociological of Studies of youth , شماره 4 , سال 9 , پاییز 2018In this study, the effectiveness of training close reading has been evaluated on reducing exam anxiety (reducing Social Credit, cognitive barriers and tension mode) of female students in the 8th grade. The research method was an experimental type. The statistical popula چکیده کاملIn this study, the effectiveness of training close reading has been evaluated on reducing exam anxiety (reducing Social Credit, cognitive barriers and tension mode) of female students in the 8th grade. The research method was an experimental type. The statistical population of the research was female students of the 5th district of Tehran who was studying at the eighth grade during 2016-2017. The research sample included 40 students who were selected by cluster sampling method and they were randomly replaced in two groups. The fundamental techniques of close reading were trained to the experimental group in 8 sessions, while, the control group did not receive these trainings during this period. Then, anxiety exam was taken from the experimental group and controlling the anxiety of the above exam after the test. The results analyzed by using covariance analysis test (ANCOVA). Results showed that there was a significant difference (P≤0.05) between the experimental and control groups. Therefore, using close reading can lead to the reduction in exam anxiety. پرونده مقاله -
مقاله
3 - تأثیر مطالعه به کمک نقشههای مفهومی بر درک مطلب دانشآموزان سال سوم متوسطهفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 3 , پاییز 1391پژوهش حاضر، به منظور مقایسه اثربخشی شیوه مطالعه، با استفاده از نقشههای مفهومی و شیوه سنتی مطالعه، بر درک مطلب انجام گرفت. روش پژوهش، آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. آزمودنیهای این پژوهش، عبارت بودند از: 38 نفر از دانشآموزان سال سوم متوسطه که از بی چکیده کاملپژوهش حاضر، به منظور مقایسه اثربخشی شیوه مطالعه، با استفاده از نقشههای مفهومی و شیوه سنتی مطالعه، بر درک مطلب انجام گرفت. روش پژوهش، آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. آزمودنیهای این پژوهش، عبارت بودند از: 38 نفر از دانشآموزان سال سوم متوسطه که از بین دانشآموزان سال سوم متوسطه شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 91-1390، به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. این افراد در گروه آزمایش و گروه کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده، عبارت بودند از: 1. متون آزمایشی، 2. آزمون درک مطلب، و 3. نقشههای مفهومی محققساخته. برای اجرای این پژوهش، ابتدا از هر دو گروه، پیشآزمون درک مطلب از متون آزمایشی به عمل آمد، سپس، گروه آزمایش همراه با متون آزمایشی، نقشههای مفهومی از قبل آماده را مطالعه کردند. گروه کنترل نیز متون آزمایشی را بدون تهیه یا ارایه نقشه مفهومی مطالعه نمودند. بعد از اجرای پسآزمون درک مطلب، اطلاعات حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که ارایه نقشههای مفهومی از قبل آماده نسبت به مطالعه متنها بدون نقشه مفهومی، درک مطلب آزمودنیها را بهطور معناداری افزایش میدهد. پیشنهاد اصلی حاصل از نتایج این پژوهش، این است که برای افزایش درک مطلب، همراه نمودن نقشههای مفهومی از قبل آماده با متون مورد مطالعه توسط دانشآموزان مفید میباشد. پرونده مقاله