نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
شماره5,سال
3
,
زمستان
1392
هدف: هدف تحقیق، بررسی وضعیت استانداردهای سواد اطلاعاتی دبیران دبیرستان های عادی و هوشمند است. روش: نوع پژوهش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران شهرکاشان به تعداد 511 نفر بودند که 112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 35 سؤال چکیده کامل
هدف: هدف تحقیق، بررسی وضعیت استانداردهای سواد اطلاعاتی دبیران دبیرستان های عادی و هوشمند است. روش: نوع پژوهش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران شهرکاشان به تعداد 511 نفر بودند که 112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 35 سؤالی بر حسب طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 89/0 برآورد شد. تحلیل داده ها در سطح استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 18 صورت گرفت. یافته ها: میانگین هر یک از مؤلفه های سواد اطلاعاتی از میانگین فرضی بیشتر بود. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفه توانایی ارزیابی نقادانه اطلاعات به میزان 23/4 بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد، میزان سواد اطلاعاتی معلمان مدارس عادی و هوشمند بالاتر از حد متوسط است و لازم است معلمان و دست اندر کاران امر آموزش به عوامل مؤثر در افزایش سواد اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت اساسی توجه ویژه نمایند.
پرونده مقاله
رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره63,سال
17
,
بهار
1402
هدف: پژوهش حاضر در پی عادی شدن دیدگاههای اقتصادی و کسب درآمد از آموزش با هدف بررسی الگوهای ذهنی مجریان آموزش از تجاریسازی آموزش با روششناسی کیو انجام شد.
روش: حجم نمونه هدفمند 60تن از اعضای هیئتعلمی دانشگاه های گوناگون شهرستان اصفهان انتخاب شدند. ابزارجمعآوری داد چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر در پی عادی شدن دیدگاههای اقتصادی و کسب درآمد از آموزش با هدف بررسی الگوهای ذهنی مجریان آموزش از تجاریسازی آموزش با روششناسی کیو انجام شد.
روش: حجم نمونه هدفمند 60تن از اعضای هیئتعلمی دانشگاه های گوناگون شهرستان اصفهان انتخاب شدند. ابزارجمعآوری داده پرسشنامه 66 گویهای برگرفته از ادبیات پژوهش و مصاحبه صاحب نظران آموزش بود. تحلیل عاملی کیو در نرم افزار SPSS انجام شد. یافتهها: پنج الگوی ذهنی عدالتگرایان با مقدار ویژهی 31.946درصد، مسئولیتپذیران فراگیرمحور با مقدار ویژه ی 12.247درصد، کارآفرینان اقتصادمحور با مقدار ویژهی 7.604، اخلاقگرایان با مقدار ویژهی 3.713 و فرهنگگرایان با مقدار ویژهی 1.513 درصد در بین نظرات مشارکت کنندگان وجود داشت. الگوی ذهنی عدالتگرایان مسئلهی عدالت آموزشی و حق آموزش عمومی را ضروری میدانند. الگوی ذهنی مسئولیتگرایان فراگیرمحور مسئلهی اشتغال فارغالتحصیلان را ضروری میدانستد. الگوی ذهنی کارآفرینان اقتصاد محور در تضاد کامل با سایر الگوها با اهمیت به مسائل اقتصادی و تأثیر دانشگاههای کارآفرین بر استقلال مالی از دولت، موافق تجاریسازی آموزش بودند. دو الگوی اخلاقگرایان و فرهنگگرایان دارای پارادایمهای مشابه بودند.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر الگوی ذهنی غالب را معرفی و ابعاد مخالفت و موافقت الگوها را بیان کرده است. نتایج میتواند سیاستگذاران را در استراتژیهای مورد استفاده درتجاری سازی آموزشی یاری رساند.
پرونده مقاله
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
1400
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل فردی مؤثر بر خلاقیت در سازمانهای ایرانی انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع فراتحلیل است. بدین منظور از نرمافزار CAM2 استفادهشده است. در جستجو اولیه با معیارهای ورود سال پژوهش و زبان پژوهش از پایگاه های داده مورد بررسی 1687 سند مرتب چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل فردی مؤثر بر خلاقیت در سازمانهای ایرانی انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع فراتحلیل است. بدین منظور از نرمافزار CAM2 استفادهشده است. در جستجو اولیه با معیارهای ورود سال پژوهش و زبان پژوهش از پایگاه های داده مورد بررسی 1687 سند مرتبط با موضوع یافت گردید. پس از آن، با معیارهای درون گنجی 77 پژوهش گزینش و در فرایند فراتحلیل وارد شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان میدهد که در سطح اطمینان 95 درصد عوامل فردی تأثیر معناداری بر خلاقیت سازمانی داشته و توانسته 467/0 درصد از تغییرات خلاقیت سازمانی را تبیین کند. همچنین، نتایج آزمون ناهمگونی نشان دهنده آن است که بین مطالعات صورت گرفته مورد بررسی ناهمگنی وجود دارد که به همین جهت از اندازه اثر تصادفی استفاده شده است. نمودار قیفی نیز حاکی از آن است که خطای استاندارد پایین و سوگیری نسبتا کم است، درواقع بیانگر توزیع نرمال و تصادفی است و خطای مشاهده شده نیز ناشی از انواع اریب احتمالی می باشند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش از بین عوامل فردی مؤثر بر خلاقیت در سازمان استقلال با اندازه اثر (714/0)، احساس مؤثر بودن با اندازه اثر(660/0)، احساس معناداری با اندازه اثر(647/0) و استراتژیهای تفکر سازنده با اندازه اثر (749/0) بیشترین اندازه اثر و رابطه معنادار را با خلاقیت سازمانی داشته اند.
پرونده مقاله
هدف از تحقیق حاضر، تعیین رابطه ویژگی های مورد نیاز مدیران در مدیریت تغییر موفق با عملکرد کارکنان بود. تحقیق حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، از نوع توصیفی -پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه مدیران و کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان بود. برای تعیین ح چکیده کامل
هدف از تحقیق حاضر، تعیین رابطه ویژگی های مورد نیاز مدیران در مدیریت تغییر موفق با عملکرد کارکنان بود. تحقیق حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، از نوع توصیفی -پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه مدیران و کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان بود. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 198 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر، پرسشنامه می باشد. پرسشنامه استاندارد استفان کاندری و پرسشنامه رابطه بین ویژگی های مورد نیاز مدیران در مدیریت تغییر موفق با عملکرد کارکنان بر اساس مدل گاتو. ضریب آلفاکرونباخ برای متغیرهای ویژگی های مورد انتظار مدیران در مدیریت تغییر موفق و عملکرد کارکنان به ترتیب 713/0 و 820/0 بوده است. نتایج داده های تحقیق نشان داد که، بین ویژگی های موردنیاز مدیران در مدیریت تغییر موفق و عملکرد کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین از دیدگاه مدیران و کارکنان، بین خطرپذیری مدیران، بین تعیین نتایج مورد انتظار مدیران، بین داشتن درک و شناخت مناسب مدیران، بین تحلیل دانش عمومی و تخصصی سازمان از سوی مدیران، بین نیاز به دانستن، پژوهش و توسعه قبل از تغییر از سوی مدیران، بین حرکت با تأکید بر نقاط قوت از سوی مدیران و بین ویژگی های مورد نیاز مدیران در مدیریت تغییر موفق و عملکرد کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد