خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره50,سال
14
,
تابستان
1402
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین خطمشی بازاریابی حسی به منظور تحقق حکمرانی خوب در جامعهای از دریافتکنندگان خدمات مالی است.
روش: این پژوهش در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. در بخش اول که مرحله اولیه و سنجش کیفی است جامعه آماری پژوه چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین خطمشی بازاریابی حسی به منظور تحقق حکمرانی خوب در جامعهای از دریافتکنندگان خدمات مالی است.
روش: این پژوهش در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. در بخش اول که مرحله اولیه و سنجش کیفی است جامعه آماری پژوهش عبارت بود از اساتید، مدیران و کارشناسان در زمینه بازاریابی حسی، که تعداد 10 نفر به عنوان رستهای از افراد خبره انتخاب شدند. در بخش دوم که بخش کمی است نمونه 384 تایی از جامعه دریافتکنندگان خدمات مالی انتخاب شد.
یافته: 3 بعد، 11 مؤلفه و 55 شاخص برای مدل شناسایی شد. در بین ابعاد، بعد عملکرد احساسی با بار عاملی 1.55، بعد خودکارآمدی احساسی با بار عاملی 1.27، بعد مشارکت حسی با بار عاملی 1.25 به ترتیب اعتبار بیشتری نسبت به سایر ابعاد داشته اند.
نتیجه گیری: سه بعد عملکرد احساسی، خودکارآمدی احساسی و مشارکت احساسی مورد تأکید هستند. بعد عملکرد احساسی شامل 4 مؤلفه درک عواطف، کیفیت روابط عاطفی، پاسخگویی به عواطف و ایجاد انگیزش، بعد خودکارآمدی حسی دارای سه مؤلفه ظرفیت سازی، آموزش و ارتباطات، و بعد مشارکت احساسی شامل چهار بعد آگاه سازی، مهارت اجتماعی، خلق ارزش و راهبردها میباشد.
پرونده مقاله
هدف از اجرای پژوهش، طراحی الگوی شایستگی راهبران آموزشی مدارس روستائی متناسب با وضعیت واقعی آموزش و پرورش است که با روش آمیخته انجام گرفت. این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه ی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختاریاف چکیده کامل
هدف از اجرای پژوهش، طراحی الگوی شایستگی راهبران آموزشی مدارس روستائی متناسب با وضعیت واقعی آموزش و پرورش است که با روش آمیخته انجام گرفت. این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه ی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته با21 نفر از متخصصان انجام گرفته است. در کدگذاری باز، از مجموع مصاحبه های انجام گرفته با متخصصان این حوزه، در کل 684 کد باز یا اولیه استخراج شد. از مجموع کدهای باز، 112 مفهوم پایه استخراج شد در مرحله بعد مفاهیم پایه با توجه به وجوه مشابهت و افتراق معنایی، در 22 مقوله انسجام بخش طبقه بندی شدند. شایستگی های حرفه ای راهبران مدارس به عنوان پدیده محوری، نقطه ثقل تحلیل داده بنیاد وگرانیگاه مسئله تلقی میشود که با تشریح این پدیده محوری در پاسخ به پرسشهای پنچگانه در 22 مقوله انسجام بخش شامل:شرایط علی(نهادینه کردن جایگاه معنایی راهبری ،فهم درست در تشخیص ماهیت امکانات راهبری، تقویت دانش بافتاری/ موضوعی راهبران، انتخاب فایده- انگارانه راهبران)،پدیده محوری(دانش محتوایی، مهارت های راهبرانه، توانایی های راهبرانه،شایستگی های فردی- شخصیتی)، شرایط مداخله گر ( ارزیابی/عملکرد دائمی راهبران،انطباق ناپذیری -نهادی/دانشی، ضعف اشتراک -گذاری دانشی،معنابخشی همافزا -از شایستگی حرفه ای)، شرایط زمینه ای( سیاستگذاری مشخص در حوزه راهبری آموزشی،تقویت عدالت -توزیعی/فرهنگی، راهبر به مثابه -هادی نه بازرس)، راهبردها( ظرفیتسازی و نیازسنجی مشارکتی،توسعة -طرحهای خودراهبر ،ارتقای مهارتهای کلامی/ارتباطی)، پیامدها(راهبر به مثابه تسهیل گر، تعدیل روابط معلمان/مدارس، تحقق عدالت و توانمندسازی آموزشی،جهت دهی و اولویت بخشی به روندها توسط راهبران)مورد تحلیل قرار گرفته شده اند.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره1,سال
4
,
بهار
1393
پژوهشحاضر، با هدف مطالعه ارتباط بین بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان دانشگاه انجام گرفت. این تحقیق، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان حوزه ستادی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و چکیده کامل
پژوهشحاضر، با هدف مطالعه ارتباط بین بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان دانشگاه انجام گرفت. این تحقیق، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان حوزه ستادی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و واحد تهران مرکز میباشند که تعداد آنها در سال تحصیلی 92 -1391 مشتمل بر 225 نفر بود. از بین افراد مذکور، با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران، 143 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات با 15 سؤال و پایایی 925/0 و پرسشنامه توانمندسازی کارکنان با 35 سؤال و پایایی 928/0، در طیف پنج گزینهای لیکرت مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی همچون، ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون از طریق نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با مؤلفههای توانمندسازی کارکنان شامل بهبود عملکرد، استقلال و آزادیکاری، احساس مسؤولیت تصمیمگیری، تنوع شغلی، خودکنترلی، توان و تمایل و رشد حرفهایکارکنان، همبستگی معناداری وجود دارد و از بین ابعاد توانمندسازی، مؤلفه بهبود عملکرد کارکنان، بیشترین رابطه و مؤلفه خودکنترلیکارکنان، کمترین رابطه را با متغیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات داشت.
پرونده مقاله
چکیدههدف: پژوهش حاضر در پاسخ به پرسش مطروحه از جانب محقق مبنیبر اینکه چه عواملی در حکمرانی با خاستگاه تحقق استراتژهای عملیاتی بیشترین اثر را دارند، طراحی شده است. نتایج بهدستآمده پس از یک مرحله پیشتحقیق، پژوهش اصلی با هدف شناسایی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هی چکیده کامل
چکیدههدف: پژوهش حاضر در پاسخ به پرسش مطروحه از جانب محقق مبنیبر اینکه چه عواملی در حکمرانی با خاستگاه تحقق استراتژهای عملیاتی بیشترین اثر را دارند، طراحی شده است. نتایج بهدستآمده پس از یک مرحله پیشتحقیق، پژوهش اصلی با هدف شناسایی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب: مورد مطالعه مشتریان بانک سپه شعب شمال تهران را محقق کرده است.روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و و کیفی و از حیث روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بوده و نتایج مصاحبه با افراد خبره در فرآیند تحقیق استفاده شده است.. جامعه آماری پژوهش شامل 10 نفر از خبرگان که به عنوان تیم تصمیم در شناسایی شاخص ها و ابعاد متغیرها که از روش غیرتصادفی( هدفمند) و روش گلوله برفی استفاده شده است.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب: مورد مطالعه مشتریان بانک سپه شعب شمال تهران به 51 شاخص در غالب 11 مولفه و 3 بعد شناسایی شد. معیارهای شناسایی شده شامل معیارهای درک عواطف، کیفیت روابط عاطفی، پاسخگویی به عواطف، ایجاد انگیزش، ظرفیت سازی، آموزش، ارتباطات، آگاه سازی، مهارت اجتماعی، خلق ارزش و راهبردهای مشارکت می باشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در طراحی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب: مورد مطالعه مشتریان بانک سپه شعب شمال تهران باید به سه بعد عملکرد احساسی، خودکارآمدی احساسی و مشارکت احساسی توجه داشت
پرونده مقاله
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
شماره5,سال
5
,
زمستان
1392
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازارگرایی خرده فروشی بر کسب رضایت اقتصادی و اجتماعی عوامل مرتبط (با نگرش بر روابط کانال خرده فروشی) است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع تحقیق همبستگی است. در این مطالعه برای جمع آوری داده ها از روش تحقیق میدا چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازارگرایی خرده فروشی بر کسب رضایت اقتصادی و اجتماعی عوامل مرتبط (با نگرش بر روابط کانال خرده فروشی) است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع تحقیق همبستگی است. در این مطالعه برای جمع آوری داده ها از روش تحقیق میدانی و به کارگیری پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری مدیران فروشگاه زنجیره یی رفاه در شهر تهران است. در این تحقیق، به دلیل محدود بودن حجم جامعه، حجم جامعه با حجم نمونه برابر است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن توسط تعدادی از متخصصان جامعه آماری و استادان بازاریابی تایید شد است. پردازش داده ها از طریق نرم افزار اس پی اس اس انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از تاثیر مثبت بازارگرایی خرده فروش بر هوش بازار تامین کننده، هوش بازار تامین کننده بر عملکرد تامین کننده، بازارگرایی خرده فروش بر عملکرد تامین کننده، هوش بازار تامین کننده بر رضایت اقتصادی و اجتماعی خرده فروش، رضایت اقتصادی بر رضایت اجتماعی خرده فروش است.
پرونده مقاله
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
شماره5,سال
5
,
زمستان
1392
مسؤولیت اجتماعی شرکت ها امروزه نقش ارزشمندی در بنگاه های اقتصادی ایفا می کند و توجه فزایندهای را به دست آورده است؛ درحالی که بسیاری از مطالعات تاثیر مسؤولیت اجتماعی شرکت ها را بر روی مصرفکنندگان مورد بررسی قرار دادهاند. تحقیقات اندکی تلاش نمودهاند تاثیر مسؤولیت اجتم چکیده کامل
مسؤولیت اجتماعی شرکت ها امروزه نقش ارزشمندی در بنگاه های اقتصادی ایفا می کند و توجه فزایندهای را به دست آورده است؛ درحالی که بسیاری از مطالعات تاثیر مسؤولیت اجتماعی شرکت ها را بر روی مصرفکنندگان مورد بررسی قرار دادهاند. تحقیقات اندکی تلاش نمودهاند تاثیر مسؤولیت اجتماعی شرکت ها در درک کارکنان از سازمان، از دیدگاه بازاریابی رابطهمند مورد بررسی قرار دهند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر نقش مسؤولیت اجتماعی شرکت ها بر کیفیت و نتیجه رابطه کارکنان با سازمان است. در این تحقیق، براساس مدل کارول، چهار بعد از مسؤولیت اجتماعی شرکت ها (مسؤولیت اقتصادی، مسؤولیت قانونی، مسؤولیت اخلاقی و مسؤولیت بشر دوستانه)استفاده شده است و منظور از کیفیت رابطه، اعتماد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان و نتیجه رابطه، تعهد سازمانی است. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه از کارکنان شرکت های صنایع غذایی در شهرک صنعتی نصیرآباد مستقر در شهرک های صنعتی استان تهران جمع آوری شده است. به منظور توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای تحلیل آن و آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی استفاده و از روش مدل یابی معادلات ساختاری و با بهره گیری از دو نرم افزار Spss و Lisler کمک گرفته شده است. یافته های حاصل نشان می دهد همه ابعاد مسؤولیت اجتماعی شرکتها تاثیر مثبت و مستقیمی بر روی کیفیت رابطه کارکنان با سازمان دارند؛ اما تاثیرات آنها یکسان نیست. به گونه ای که مسؤولیت های بشردوستانه و اخلاقی بشترین تاثیر را بر اعتماد سازمانی دارند و مسؤولیت های اخلاقی و قانونی نیز بیشترین تاثیر را بر رضایت شغلی می گذارند. همچنین، کیفیت رابطه بر نتیجه رابطه تاثیر بسزایی می گذارد و اعتماد سازمانی نسبت به رضایت شغلی بیشترین تاثیر مثبت و مستقیم را بر تعهد سازمانی می گذارد. علاوه براین نتایج، ابعاد مسؤولیت اجتماعی شرکت ها تاثیر مثبت ولی غیرمستقیمی را بر نتیجه رابطه (تعهد سازمانی) نیز دارد. در این زمینه مسؤولیت های اقتصادی، قانونی و بشردوستانه بیشترین تاثیر را بر تعهد سازمانی از طریق واسطه اعتماد سازمانی می گذارند و تنها بعد مسؤولیت اخلاقی بیشترین تاثیر را بر روی تعهد سازمانی از طریق واسطه رضایت شغلی دارد.
پرونده مقاله
مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی
,
شماره1,سال
2
,
بهار
1401
تحقیق حاضر بهمنظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگیهای راهبران آموزشیتربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران انجامگرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روششناختی جزو پژوهشهای ترکیبی است؛ چکیده کامل
تحقیق حاضر بهمنظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگیهای راهبران آموزشیتربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران انجامگرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روششناختی جزو پژوهشهای ترکیبی است؛ که در دو مرحلهی کیفی و کمی صورت گرفته است. در مرحلهی اول، پژوهش کیفی مبتنی بر نظریهی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، با 21 مشارکتکننده از متخصصان، درمجموع به مدت 1044 دقیقه، مصاحبهی عمیق انجامگرفته و برای تحلیل مصاحبهها از روش تئوری داده بنیاد استفادهشده است. در کل ۶۸۴ کدباز یا اولیه استخراج شد. از مجموع کدهای باز، ۱۱۲ مفهوم پایه استخراج شد. در مرحلهی بعد، مفاهیم پایه با توجه به وجوه مشابهت و افتراق معنایی، در ۲۲ مقولهی انسجام بخش طبقهبندی شدند. در مرحلهی دوم، پژوهش کمی با تهیهی پرسشنامه محقق ساخته شامل 112 پرسش تخصصی با طیف لیکرت پنج درجه است. این سؤالات در قالب 22 سازهی فرعی و 6 سازهی اصلی طبقهبندیشدهاند؛ با روایی و پایایی بالا. آلفای کرونباخ تمامی متغیرها، بزرگتر از 7/0 بوده و پرسشنامهی نهایی با نمونه 311 نفر از بین راهبران آموزشی تربیتی مدارس روستایی و عشایری توزیع شد. دادههای خام بهدستآمده از جامعهی آماری با استفاده از تکنیکهای آماری مناسب، نرمافزار SPSS و Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و الگوی مفهومی تحقیق به تأیید نهایی رسیده است.
پرونده مقاله
هدف این مطالعه، تعیین الگوی نقش چندجانبه اعتماد در تاثیر رهبری تحول گرا بر رضایت و عملکرد سازمانهای دولتی است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 5 شهر تهران به تعداد 265 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساد چکیده کامل
هدف این مطالعه، تعیین الگوی نقش چندجانبه اعتماد در تاثیر رهبری تحول گرا بر رضایت و عملکرد سازمانهای دولتی است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 5 شهر تهران به تعداد 265 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول نمونه گیری کوکران، تعداد 157 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه براون و همکاران (2013) بوده است. روایی هر دو پرسش نامه توسط صاحبنظران تایید شد و پایایی پرسشنامه با توجه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تأئید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که درک افراد از رهبری تحولی سرپرستان بر رضایت شغلی تأثیر معنی داری ندارد. نتایج نیز نشان داد که درک تیم از رهبری تحولی سرپرستان بر عملکرد تیمی و رضایت شغلی کارکنان شهرداری منطقه 5 شهر تهران تأثیر مثبت و معنی داری دارد. نتایج همچنین نشان از نقش میانجی اعتماد به سرپرستان و اعتماد در تیم بر رابطه بین درک افراد از رهبری تحول گرا و درک تیم از رهبری تحول گرا با رضایت شغلی و عملکرد تیمی دارد. نتایج نیز نشان داد که درک افراد از رهبری تحولی سرپرستان بر رضایت شغلی با نقش میانجی اعتماد به سرپرستان تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد