پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره2,سال
12
,
تابستان
1398
امروزه آشنایی با منابع اطلاع یابی، بهعنوان یک ابزار توسعه پایدار در روستاها جهت افزایش آگاهی، کاهش شکاف اطلاعاتی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه و افزایش کارایی و بهره وری روستاییان مطرح میباشد. هدف اصلی پژوهش، شناسایی منابع اطلاع یابی کشاورزان روستاهای شهرستان کرمانشاه بو چکیده کامل
امروزه آشنایی با منابع اطلاع یابی، بهعنوان یک ابزار توسعه پایدار در روستاها جهت افزایش آگاهی، کاهش شکاف اطلاعاتی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه و افزایش کارایی و بهره وری روستاییان مطرح میباشد. هدف اصلی پژوهش، شناسایی منابع اطلاع یابی کشاورزان روستاهای شهرستان کرمانشاه بود. روش تحقیق، کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی در تابستان 1396 بر روی متخصصین کشاورزی و کشاورزان بهمنظور شناسایی منابع اطلاع یابی از طریق مصاحبه عمیق باز و نیمه ساختاریافته انجام شد و از روش نمونهگیری هدفمند بهمنظور اولویت بندی منابع اطلاع یابی کشاورزان استفاده گردید و تا اشباع دادهها، با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، ادامه یافت. با تحلیل و ادغام مؤلفههای اصلی، 4 مؤلفه اصلی شناسایی و با تحلیل مؤلفههای اصلی، 22 مؤلفه فرعی استخراج گردید و بهمنظور رتبهبندی از AHP استفاده شد، نتایج نشان داد که نرخ ناسازگاری کوچکتر از 1/0 بوده، پس در مقایسات زوجی سازگاری وجود داشت، ازاینرو تمامی عناصر وزن مناسب و قابل قبولی داشتند. نتیجه اینکه بر اساس محاسبات انجام پذیرفته و اطمینان از صحت آنها، از میان عوامل اصلی پیش روی منابع اطلاع یابی، برگزاری کلاس های آموزشی - ترویجی با وزن 14/0 در درجه اول و استفاده از سایت های اینترنتی و ایمیل با وزن 007/0 در درجه آخر قرار گرفتند.
پرونده مقاله
امروزه، در اثر به هم خوردن تعادل زیستی به شکل توسعهی شهری و آلودگیهای زیستمحیطی، مسؤولیت و وظیفهی جوامع انسانی دربارهی محیط زیست اهمیت بیشتری یافته است. در این راستا، مفهوم شهروندی بومشناختی با تأکید بر وظیفهمندی و مسؤولیتپذیری انسان در ارتباط با جهان اکولوژیک ش چکیده کامل
امروزه، در اثر به هم خوردن تعادل زیستی به شکل توسعهی شهری و آلودگیهای زیستمحیطی، مسؤولیت و وظیفهی جوامع انسانی دربارهی محیط زیست اهمیت بیشتری یافته است. در این راستا، مفهوم شهروندی بومشناختی با تأکید بر وظیفهمندی و مسؤولیتپذیری انسان در ارتباط با جهان اکولوژیک شکل گرفته است. از طرف دیگر، رسانههای جمعی با سیطرهی خود بر تمامی جنبههای زندگی انسانی، نقش انکارناپذیری در تحقق شهروندی بومشناختی دارند. از این رو، در این پژوهش نقش رسانههای جمعی در تحقق شهروندی بومشناختی با روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که با بهرهگیری از پژوهشهای خارجی طراحی و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفههای آن مشخص و بومیسازی شده است. جامعهی آماری تحقیق، شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز در سال 94 هستند که 670 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران و به شیوهی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که، شهروندی بومشناختی از وضعیت خوبی در بین شهروندان تبریزی برخوردار است. همچنین در میان ابعاد 11 گانهی شهروندی بومشناختی، همهی ابعاد از میانگین متوسط به بالایی برخوردار بوده اما بعد عضویت در انجمنهای زیستی دارای کمترین میانگین بوده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان میدهد که رسانههای جمعی با شهروندی بومشناختی ارتباط معناداری ندارد اما هر دو بعد رسانههای جمعی داخلی و خارجی ارتباط معناداری با شهروندی بومشناختی دارند به طوری که، ارتباط رسانههای جمعی داخلی مثبت و رسانههای جمعی خارجی منفی بوده است.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل برنامه درسی موجود دوره ابتدایی از منظر تربیت اقتصادی؛ چالشها و موانع بوده و پژوهش از نوع کیفی میباشد، جامعه آماری شامل متخصصان برنامه درسی، اقتصاد و معلمان دوره ابتدایی صاحبنظر در زمینه تعلیم و تربیت اقتصادی و برنامههای درسی است که شیوه انت چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل برنامه درسی موجود دوره ابتدایی از منظر تربیت اقتصادی؛ چالشها و موانع بوده و پژوهش از نوع کیفی میباشد، جامعه آماری شامل متخصصان برنامه درسی، اقتصاد و معلمان دوره ابتدایی صاحبنظر در زمینه تعلیم و تربیت اقتصادی و برنامههای درسی است که شیوه انتخاب آنها هدفمند و ملاک محور بود. با تعداد بیست نفر تا مرحله اشباع نظری مصاحبه شد، شامل 8 معلم و 12 متخصص برنامه درسی و اقتصاد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد که در قالب جداول سهگانه در متن مقاله به آنها اشارهشده است، بر اساس یافتههای حاصل، مضامین فرعی تربیت اقتصادی (فرهنگ و نگرش، بهرهوری، شایستهسالاری و ...) و مفاهیم کلی (افزایش سطح تولید با تلاش مردم، افزایش درآمد، مدیریت هزینه، اراده و نگرش افراد جامعه، رشد اقتصادی و بالا رفتن بهرهوری جامعه) از فراوانی بالایی ازنظر متخصصین برنامهریزی، اقتصاد و معلمان برخوردارند. بهطورکلی دسته توسعه اجتماعی از اولویت خاصی از دیدگاه متخصصین برخوردار بودند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد