فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
1399
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی ریسکهای موثر بر سیستمهای مدیریت امنیت اطلاعات در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری به انجام رسید. جامعه آماری این تحقیق، 20 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت مذکور بودند که به ح چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی ریسکهای موثر بر سیستمهای مدیریت امنیت اطلاعات در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری به انجام رسید. جامعه آماری این تحقیق، 20 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت مذکور بودند که به حوزه امنیت سیستمهای اطلاعاتی این سازمان اشراف کامل داشتند. جهت انتخاب این افراد، سعی شد از روش قضاوتی استفاده شود و همه افراد مطلع و خبره شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری در حوزه موضوع پژوهش، در فرایند تحقیق مشارکت داده شوند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها در این تحقیق، سه پرسشنامه بود، پرسشنامه اول با هدف شناسایی ریسکها و بصورت نیمه ساختاریافته طراحی گردید، پرسشنامه دوم با هدف غربالگری ریسکهای شناسایی شده به صورت بسته و بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت تنظیم شد، و نهایتاً پرسشنامه سوم با هدف تعیین اوزان ریسکهای اصلی (مقایسات زوجی) و همچنین تعیین اولویت ریسک های فرعی (طیف پنج گزینهای) طراحی گردید. بعد از توزیع و جمع آوری داده ها، انجام تجزیه و تحلیل های لازمه از طریق نرم افزار های SPSS، ExpertChoice و Excel در دستور کار قرار گرفت. در این فرایند، آنالیزهایی همچون آزمون تی (t)، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، و تاپسیس به انجام رسید. سرانجام، نتایج تحقیق منجر به شناسایی 27 ریسک در قالب چهار دسته کلی شد. لازم به ذکر است که این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی و ازنظر نوع مطالعات توسعهای میباشد.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره4,سال
12
,
پاییز
1400
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش متغیرهای الگوی پذیرش فناوری 3 بر پذیرش نظام آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب هنرآموزان متوسطه دوم شهر اهواز بود. اهداف این پژوهش متناسب به روش توصیفی با رویکرد علی، از لحاظ ماهیت و هدف کاربردی و از لحاظ زمانی یک تحقیق مقطعی به حساب میآید که چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش متغیرهای الگوی پذیرش فناوری 3 بر پذیرش نظام آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب هنرآموزان متوسطه دوم شهر اهواز بود. اهداف این پژوهش متناسب به روش توصیفی با رویکرد علی، از لحاظ ماهیت و هدف کاربردی و از لحاظ زمانی یک تحقیق مقطعی به حساب میآید که بهصورت پیمایشی انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که بر اساس الگوی سوم پذیرش فناوری تدوین شده بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه هنرآموزان متوسطه دوم شهر اهواز به تعداد 170 نفر بود. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از SPSS و Lisrel انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از بین متغیرهای الگوی 3 پذیرش فناوری، متغیرهای سودمندی درک شده و سهولت استفاده درک شده، تصویر، ارتباط شغلی، کیفیت برونداد، کارایی ملموس، درک کنترل بیرونی، سرگرمی رایانهای، لذت درک شده و خود کار آمدی رایانهای به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار واقعی استفاده از نظام آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب بر اساس الگوی 3 پذیرش فناوری در آموزش ضمن خدمت هنرآموزان متوسطه دوم شهرستان اهواز اثر گذار بود ولی اثر متغیرهای تجربه، قابلیت نمایش نتیجه، داوطلبی، هنجار ذهنی و اضطراب رایانهای از طریق سهولت درک شده معنیدار نبود.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر باهدف مطالعه رفتار استفاده از پایگاههای دسترسی آزاد، در میان اعضای هیاتعلمیدانشگاههای شهر اهواز براساس نظریه رفتار برنامهریزیشده آیزن انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع مدلیابی علّی یا معادلات ساختاری است. نمونه پژوهش 298 نفر از اعضای هیئتعلم چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر باهدف مطالعه رفتار استفاده از پایگاههای دسترسی آزاد، در میان اعضای هیاتعلمیدانشگاههای شهر اهواز براساس نظریه رفتار برنامهریزیشده آیزن انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع مدلیابی علّی یا معادلات ساختاری است. نمونه پژوهش 298 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای شهر اهواز اعم از دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور هستند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه بر مبنای مدل آیزن گردآوری شدند. از روش تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری بر پایهی نرمافزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری استفاده میشود. یافته ها: بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، روابط به این شکل برقرار شد: باورهای رفتاری با نگرش، نگرش با قصد رفتاری و رفتار، باورهای هنجاری با هنجارهای ذهنی، هنجارهای ذهنی با قصد رفتاری، قصد رفتاری با رفتار، باورهای کنترلشده با کنترل رفتاری هدایتشده، کنترل رفتاری هدایتشده با قصد رفتاری و رفتار، باورهای رفتاری و باورهای کنترلشده، باورهای رفتاری و باورهای هنجاری، باورهای هنجاری و باورهای کنترلشده. مدل ارزیابیشده در ابتدا برازش ضعیفی ارائه داد ولی بعد از تغییر بعضی رابطهها به پیشنهاد نرمافزار به برازش مطلوبی دستیافتیم که در مقایسه با مدل آیزن به 4 رابطه دیگر نیز رسیدیم. نتیجه گیری: الگوی رفتار برنامهریزیشده، الگویی قابل اتکا در جهت برنامهریزی و هدایت رفتارهای مخاطبان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی به سمت استفاده از خدمات الکترونیکی پایگاههای اطلاعاتی است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد