فهرست مقالات روح اله سمیعی


  • مقاله

    1 - آینده پژوهی صنعت بانکداری با رویکرد سناریو نویسی
    آینده پژوهی مدیریت , شماره 4 , سال 30 , زمستان 1398
    زمینه: صنعت بانکداری به‌عنوان یکی از بااهمیت‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور ، متخصصان و خبرگان اقتصادی را به این فکر انداخته تا با شناخت آینده از نوسان وبی ثباتی آن در مواجه با تغییرات پیش رو جلوگیری کرده و زمینه رشد و توسعه این بخش را فراهم آورند. هدف: هدف این پژوهش تدوین س چکیده کامل
    زمینه: صنعت بانکداری به‌عنوان یکی از بااهمیت‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور ، متخصصان و خبرگان اقتصادی را به این فکر انداخته تا با شناخت آینده از نوسان وبی ثباتی آن در مواجه با تغییرات پیش رو جلوگیری کرده و زمینه رشد و توسعه این بخش را فراهم آورند. هدف: هدف این پژوهش تدوین سناریوهای صنعت بانکداری با رویکرد آینده‌پژوهی است. روش: روش این پژوهش مبتنی بر سناریو نگاری در آینده‌پژوهی است.ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه، مصاحبه، فیش‌برداری و شبکه‌های اطلاعاتی و آماری می‌باشد. در این تحقیق جامعه آماری مدیران و متخصصان بانکی و اساتید دانشگاه آشنا با حوزه بانکداری می‌باشند که با توجه به نوع اطلاعات لازم برای انجام تحقیق از نمونه‌گیری غیر احتمالی قضاوتی استفاده‌شده است. یافته‌ها: پس از تدوین پرسش آغازین و مشخص کردن موضوع اصلی، تشکیل پانل خبرگان، انجام مصاحبه‌های اکتشافی و مشخص کردن نیروهای پیشران،64 متغیر به‌عنوان عوامل اولیه مؤثر بر صنعت بانکداری به‌صورت یک ماتریس 64*64 در اختیار خبرگان قرار گرفت و بعد به کمک نرم‌افزار میک مک،12 عامل کلیدی استخراج و به 38 وضعیت مختلف طبقه‌بندی گردید سپس این وضعیت‌ها برای تمام عوامل کلیدی به‌صورت ماتریسی 38*38 در اختیار متخصصین قرار داده شد و در نرم‌افزار سناریو ویزارد تحلیل گردید و چهار سناریو استخراج شد. نتیجه‌گیری: درنهایت 3 سناریوی قوی،1 سناریوی باورکردنی و 8 سناریوی ضعیف شناسایی شد و در سه گروه مطلوب، ایستا و بحران طبقه‌بندی گردید و برای توسعه صنعت بانکداری راهبردهایی ارائه شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - آینده‌پژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران با رویکرد سناریو‌نویسی
    آینده پژوهی مدیریت , شماره 3 , سال 35 , پاییز 1403

    زمینه و هدف: مطالعه حاضر در حوزه علم آینده‌پژوهی می‌باشد و در آن، سناریو‌ها توصیف‌های چالش برانگیز از آینده‌های ممکن بوده که با فراهم کردن امکان نگریستن به آینده می‌توانند برای توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی به کار گرفته شوند. پژوه چکیده کامل

    زمینه و هدف: مطالعه حاضر در حوزه علم آینده‌پژوهی می‌باشد و در آن، سناریو‌ها توصیف‌های چالش برانگیز از آینده‌های ممکن بوده که با فراهم کردن امکان نگریستن به آینده می‌توانند برای توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی به کار گرفته شوند. پژوهش حاضر، با هدف آینده‌پژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران با رویکرد سناریو‌نویسی انجام شده است. روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و خبرگان صنعت می‌باشند. مدل پیشنهادی پژوهش، پس از انجام مصاحبه و جلسات کارشناسی با خبرگان پژوهش؛ تدوین شده است. پس از توزیع 200 پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش، در نهایت حجم نمونه این پژوهش برابر است با 186 نفر از خبرگان در دسترس و متمایل به همکاری که با ترکیبی از دو روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند و نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. اطلاعات جمع‌آوری شده جهت ارائه الگویی به منظور آینده‌پژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران با رویکرد سناریو‌نویسی، به کمک نرم افزار سناریو ویزارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که دو سناریو می‌توان برای آینده‌پژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران، در نظر گرفت که در سناریوی اول متغیرهای توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی کسب ‌وکار و در سناریوی دوم متغیرهای بهبود انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری و افزایش بهره‌‌وری سازمان، بیشترین تأثیر را بر آینده تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی دارند.

    پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارائه الگوی عوامل تاثیر گذار بانکداری کارآفرینانه بر اساس نظام خط مشی گذاری
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , شماره 4 , سال 10 , تابستان 1399
    زمینه: در سالیان اخیر، کارآفرینی به یکی از جریان های اصلی در حوزه اقتصاد تبدیل شده است، به شکلی که ضرورت نظام خط مشی گذاری در زمینه کارآفرینی و اجرای آن در بانکداری به یکی پیچیده ترین مسایل مدیران تبدیل شده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بانکداری کارآفرینانه مبت چکیده کامل
    زمینه: در سالیان اخیر، کارآفرینی به یکی از جریان های اصلی در حوزه اقتصاد تبدیل شده است، به شکلی که ضرورت نظام خط مشی گذاری در زمینه کارآفرینی و اجرای آن در بانکداری به یکی پیچیده ترین مسایل مدیران تبدیل شده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بانکداری کارآفرینانه مبتنی بر نظام خط مشی گذاری در بانک سپه و با استفاده از روش آمیخته اجرا شده است. روش ها: جامعه آماری تحقیق شامل 105 مدیر شعبات بانک سپه بود که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و بر اساس فرمول کوکران،83 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن توسط اعضای هیئت علمی و پایایی آن با روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تایید شد. بر این اساس پس از بررسی ادبیات پژوهش و احصای نظرات خبرگان حوزه خط‌مشی‌گذاری، عوامل مؤثر شناسایی شد. نتایج: تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار مؤلفه‌های نظام خط‌مشی گذاری در بانک از منظر کارآفرینی با ضریب57/0 است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارائه الگوی کارآفرینی فناورانه در مدارس استان گلستان
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1399
    چکیده: هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی کارآفرینی فناورانه می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، دبیران کارآفرینی مدارس استان گلستان می باشند که تعداد آنها711 نفربوده و بر اساس فرمول کوکران 203 نفربه روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب و از دبیران چکیده کامل
    چکیده: هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی کارآفرینی فناورانه می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، دبیران کارآفرینی مدارس استان گلستان می باشند که تعداد آنها711 نفربوده و بر اساس فرمول کوکران 203 نفربه روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب و از دبیران مدارس جهت گردآوری داده، استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته می‌باشدکه اعتبار آن با استفاده از اعتبار محتوایی از نوع اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ظریب آلفای کرونباخ (Alpha>0.7) مورد تایید قرارگرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار Smart-Pls مورد پردازش قرار گرفته است.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها و مفاهیم اصلی تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین شرایط علی و کارآفرینی فناورانه، بین کارآفرینی فناورانه و راهبردها، بین شرایط مداخله گر و راهبردها، بین شرایط زمینه ای و راهبردها و بین راهبردها با پیامدها ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و کلیه فرضیه ها مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - طراحی الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400
    ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟه ﺣﺎﺿﺮ ﻃﺮاﺣﻲ الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻦ منظور از روش کیفی استفاده شده است. راهبرد تحقیق اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮیه ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از داده ها بود. ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺗﺤﻘﻴﻖ 1 چکیده کامل
    ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟه ﺣﺎﺿﺮ ﻃﺮاﺣﻲ الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻦ منظور از روش کیفی استفاده شده است. راهبرد تحقیق اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮیه ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از داده ها بود. ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺗﺤﻘﻴﻖ 14 ﻧﻔﺮ، ﺷﺎﻣﻞ اساتید کارآفرینی، دکترای صنایع، دکترای مدیریت، کارشناسان دکترای کارآفرینی و مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری بوده و راﻫﺒﺮد ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی در ﺑﺨﺶ ﻛﻴﻔﻲ روش قضاوتی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از کدگذاری استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد: شناخت، درک و خلق کارآفرینی فناورانه، شبکه فناوری اطلاعات و توسعه قابلیت های سرمایه گذاری و بازاریابی کارآفرینانه با در نظر گرفتن، فرصت‌گرایی، پذیرش و تسهیل گری کارآفرینی و تغییرات در ساختار نوآورانه شبکه‌ها می‌تواند بر کارآفرینی فناورانه اثرگذار باشد تا نتایج حاصل از آن ما را در ارزش گذاری جدید مبتنی بر فناوری و پیامدهای ایجاد تمایز در سازمان ها هدایت کند. به نظر می‌رسد راهبردهای حاصل از مدل از جمله اقدامات تسهیلگری، اقدامات ساختاری، راهبردهای زیرساختی و اقدامات علمی- پژوهشی به کارآفرینی فناورانه کمک کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - بررسی ضرورت تعامل متغیرهای محیطی‌-انسانی موثر بر نوآوری محصول در سازمان های دانش بنیان
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400
    ضرورت نوآوری و به ویژه نوآوری در محصول برای رقابت در عرصه های داخلی و جهانی از یک سو و اهمیت توسعه محصول جدید، به عنوان یکی از حوزه‎های زایشی درآمد برای شرکت ها و نیز کشور از سوی دیگر، و همچنین شناسایی عوامل و بسترهای لازم برای ایجاد توانمندی های نوآوری، به فرآین چکیده کامل
    ضرورت نوآوری و به ویژه نوآوری در محصول برای رقابت در عرصه های داخلی و جهانی از یک سو و اهمیت توسعه محصول جدید، به عنوان یکی از حوزه‎های زایشی درآمد برای شرکت ها و نیز کشور از سوی دیگر، و همچنین شناسایی عوامل و بسترهای لازم برای ایجاد توانمندی های نوآوری، به فرآیندی راهبردی تبدیل شده است. در پژوهش حاضر، سعی شده است تا ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد و تقویت توانمندی های نوآوری محصول، مدل ارتباطی میان این عوامل نیز شناسایی و مطرح گردد. بدین منظور، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، عوامل مؤثر در نوآوری محصول، شناسایی و در قالب شش عامل دسته بندی گردید. در گام بعدی از طریق توزیع پرسشنامه طراحی شده، وضعیت متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. در این راستا 250 پرسشنامه در میان کارکنان، مدیران ارشد و میانی شرکت های فناوری اطلاعات توزیع و پس از تکمیل جمع‌آوری گردیده است. در نهایت، تجزیه و تحلیل داده ها به کمک مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون همبستگی رگرسیون به اثبات مدل پیشنهادی تحقیق پرداخته شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری تاثیر سرمایه انسانی، دانش، فرهنگ، ارتباطات درونی و ارتباطات بیرونی بر نوآوری محصول مثبت و معنی‌دار بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - شناسایی سبک‌های زندگی الکترونیکی جمعیت شهرنشین ایران
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400
    امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی برخلاف تعاریف گذشته با سبک زندگی الکترونیکی روبرو هستیم. این پژوهش، به دنبال شناسایی انواع سبک‌‌‌های زندگی الکترونیکی جمعیت شهری ایران هست که در دو گام صورت پذیرفت. در گام اول با مرور ادبیات مرتبط و همچنین نظر خواهی چکیده کامل
    امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی برخلاف تعاریف گذشته با سبک زندگی الکترونیکی روبرو هستیم. این پژوهش، به دنبال شناسایی انواع سبک‌‌‌های زندگی الکترونیکی جمعیت شهری ایران هست که در دو گام صورت پذیرفت. در گام اول با مرور ادبیات مرتبط و همچنین نظر خواهی از 25 خبره با استفاده از روش دلفی فازی به شناسایی مولفه‌های تاثیرگذار در سبک زندگی الکترونیکی ایرانی‌ها پرداخت. گردش‌های دلفی فازی در دو دور صورت گرفت که حاصل آن شناسایی 13 مولفه بود. در گام دوم، پرسشنامه‌ای با استفاده از نظرات خبرگان و همچنین بررسی ادبیات گذشته، طراحی گردید و در بین نمونه که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای-فضایی چند مرحله‌ای به تعداد 970 انتخاب شده بود، توزیع گردید. برای تعیین تعداد خوشه‌ها از تحلیل عاملی استفاده شد که حاصل آن پنج خوشه بود و جهت شناسایی سبک‌های زندگی الکترونیکی از روش خوشه بندی استفاده گردید و ویژگی‌های این پنج نوع سبک زندگی شناسایی شد. این خوشه‌ها براساس نوع رفتار آنها تعامل‌گراها، منفی نگرها، پیشگامان، ضرورت‌گراها و لذت‌گراها نامگذاری گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی با استفاده از تکنیک دلفی فازی و معادلات ساختاری
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی در استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر کاربردی و توسعه‌ای و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، به تعداد 50 نفر و در مرحله کمی، چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی در استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر کاربردی و توسعه‌ای و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، به تعداد 50 نفر و در مرحله کمی، مدیران شرکت‌های گردشگری و دفاتر آی‌سی‌تی روستایی به تعداد 400 نفر می‌باشند. برای تعیین حجم نمونه خبرگان از روش سرشماری و نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد لذا حجم نمونه 50 نفر شد و برای مدیران از جدول کرجسی و مورگان لذا حجم نمونه مدیران، 196 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود. بدین منظور ابتدا با استفاده از روش دلفی‌فازی و برخورداری از نظر خبرگان، 20 شاخص گردشگری الکترونیکی شناسایی و با استفاده تحلیل عاملی تأییدی به شش دسته کلی (خدمات اینترنتی، توسعه و آموزش نیروی انسانی، توسعه فرهنگ جامعه، حمایت‌های دولتی، امنیت و استفاده از اینترنت در سایر امور مرتبط با مردم) تقسیم گردید و در ادامه با استفاده از روش معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای تحقیق مشخص شد. شایان ذکر است جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهایی نظیرExcel ، Spss ، Lisrel استفاده شده است و نهایتاً بر اساس تحلیل‌های انجام گرفته الگو برازش و ارائه گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - Explaining the Impact of Entrepreneurial Knowledge On the Structure and Performance of Home Based Business
    Journal of System Management , شماره 2 , سال 9 , بهار 2023
    Home businesses play a positive role in economic growth and development. Therefore, the development of the capabilities of these businesses is an important issue in economic success. The purpose of this research was to investigate the impact of entrepreneurial knowledge چکیده کامل
    Home businesses play a positive role in economic growth and development. Therefore, the development of the capabilities of these businesses is an important issue in economic success. The purpose of this research was to investigate the impact of entrepreneurial knowledge on the structure and performance of home businesses. In this research, the indirect effect of the structure of home businesses on the performance of these types of businesses has been investigated. The data used in the analysis of this study were collected from 139home business owners using a questionnaire. Data analysis was done using structural equation modeling method with PLS approach and questionnaire constructs show good validity and reliability. Previous knowledge of home business owners has a positive (β=0.392) and significant (T=2.289, >1.96) effect on business structure performance. Therefore, the first research hypothesis is supported. Previous knowledge of home business owners has a positive (β=0.597) and significant (T=6.310, >1.96) effect on the performance structure of home businesses. And therefore, the second hypothesis of the research is supported. The structure of home businesses has a positive (β=0.4) and significant (T=2.124, >1.96) effect on business performance. And therefore, the third hypothesis of the research is also supported. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - Identification and Ranking the Potential Fields of Investment in Advanced Technologies in Golestan Province
    Journal of System Management , شماره 1 , سال 5 , زمستان 2019
    The current study aims to identify and rank the potential field of investment in the advanced technologies in Golestan Province. This is an applied and developmental research and the method for data gathering is descriptive and survey. The target society (decision-makin چکیده کامل
    The current study aims to identify and rank the potential field of investment in the advanced technologies in Golestan Province. This is an applied and developmental research and the method for data gathering is descriptive and survey. The target society (decision-making team) includes all the industry elites of Golestan Province including ‘Ministry of Industry, Mine and Trade’, ‘The Industrial Towns Company’, ‘Standard Organization’, ‘Department of Environment’, and the deputy governors of Golestan Province. They were 15 people in total. A questionnaire was used to collect the data of the research. In order to analyze the data of descriptive statistics frequency distribution tables, frequency percentage, mean and charts were used. Also, in order to answer the research questions Analytical Hierarchy Process (AHP) and the different types of software like Excel, SPSS, and Expert Choice were used. The findings imply that “Biology-related elements” and “Nano-related industries” stand in the first and second ranks of investment in advanced technologies of Golestan Province respectively. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - مدلی یکپارچه برای شناسایی پیشرانهای نو آوری محصول در سازمانهای دانش بنیان
    مدیریت صنعتی , شماره 1 , سال 16 , بهار 2021
    ضرورت نوآوری در محصول برای رقابت در عرصه های داخلی و جهانی از یک سو و اهمیت توسعه محصول جدید، به عنوان یکی از حوزه‎های زایشی درآمد برای شرکت ها و نیز کشور از سوی دیگر، و همچنین شناسایی عوامل و بسترهای لازم برای ایجاد توانمندی های نوآوری، به الزامی راهبردی در صنایع د چکیده کامل
    ضرورت نوآوری در محصول برای رقابت در عرصه های داخلی و جهانی از یک سو و اهمیت توسعه محصول جدید، به عنوان یکی از حوزه‎های زایشی درآمد برای شرکت ها و نیز کشور از سوی دیگر، و همچنین شناسایی عوامل و بسترهای لازم برای ایجاد توانمندی های نوآوری، به الزامی راهبردی در صنایع دانش بنیان تبدیل شده است. در مقاله حاضر، سعی شده است تا ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد و تقویت توانمندی های نوآوری محصول، مدل ارتباطی میان این عوامل ارزیابی و مطرح گردد تا بر اساس آن بتوان پیشرانهای نوآوری محصول مورد شناسایی قرار بگیرد. بدین منظور، ابتدا از طریق مدل فراتحلیل داده ها از میان 52 پژوهش بین المللی موثر در زمینه نوآوری محصول 15 پژوهش انتخاب شده و پس از آن پیشرانهای شناسایی شده در زمینه نوآوری محصول، شناسایی و در قالب شش عامل دسته بندی گردید. در گام بعدی از طریق توزیع پرسشنامه طراحی شده، وضعیت متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. در این فرآیند در این راستا 250 پرسشنامه در میان کارکنان، مدیران ارشد و میانی شرکت های دانش بنیان در میان توزیع و پس از تکمیل جمع‌آوری گردیده است. در نهایت، تجزیه و تحلیل داده ها به کمک مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون همبستگی رگرسیون به اثبات مدل پیشنهادی تحقیق پرداخته شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - طراحی مدل پیش بینی رویگردانی مصرف کنندگان گاز طبیعی با رویکرد انرژی‌های تجدیدپذیر
    مدیریت سبز , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401
    رویگردانی را می‌توان از مفاهیم بسیار مهم در حوزه بازاریابی دانست که ارتباط تنگاتنگی با مصرف‌کننده دارد، لذا موضوع رویگردانی مصرف‌کننده و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل پیش‌بینی رویگردانی مصرف‌کنندگان گاز طبیعی با رویکرد چکیده کامل
    رویگردانی را می‌توان از مفاهیم بسیار مهم در حوزه بازاریابی دانست که ارتباط تنگاتنگی با مصرف‌کننده دارد، لذا موضوع رویگردانی مصرف‌کننده و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل پیش‌بینی رویگردانی مصرف‌کنندگان گاز طبیعی با رویکرد انرژی‌های تجدیدپذیر در استان مازندران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل10 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بود که به روش هدف‌مند و گلوله برفی انتخاب شدند. در گام اول عوامل مؤثر بر رویگردانی مصرف‌کنندگان گاز طبیعی بر اساس مصاحبه نیمه ساختاریافته با حبرگان، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 14 مؤلفه در قالب 7 بعد (اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، تکنولوژی، زیست محیطی، سیاسی، عوامل درونی و قانونی) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری سطح‌بندی و با تحلیل میک‌مک خوشه‌بندی شدند که برای تحلیل آن از نرم‌افزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد (اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی، عوامل درونی و قانونی) در سطح اول دارند و بعد تکنولوژی در سطح دوم قرار دارد و کلیه ابعاد در خوشه پیوندی قرار گرفته‌اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - تحلیل رفتار کاربردی پذیرش بانکداری الکترونیک
    مدیریت سبز , شماره 7 , سال 3 , تابستان 1402
    هدف پژوهش حاضر تحلیل رفتار پذیرش بانکداری ‌الکترونیک است. با اتخاذ رویکرد کیفی، مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته در محیط واقعی(بانک) و نیز از طریق تماس تلفنی با 38 نفر از مشتریان و استفاده‌کنندگان از بانکداری ‌الکترونیک بانک ‌کشاورزی استان ‌گلستان که با روش نمونه‌گیری چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر تحلیل رفتار پذیرش بانکداری ‌الکترونیک است. با اتخاذ رویکرد کیفی، مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته در محیط واقعی(بانک) و نیز از طریق تماس تلفنی با 38 نفر از مشتریان و استفاده‌کنندگان از بانکداری ‌الکترونیک بانک ‌کشاورزی استان ‌گلستان که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، طراحی و اجرا شد و برای اطمینان از تکراری شدن پاسخ‌ها، مصاحبه‌ها تا نفر55ام ادامه یافت. در این پژوهش، تحلیل و تفسیر داده‌ها، تحت سلطه‌ی روش تحلیل رفتار‌کاربردی و با استفاده از طرح مشاهده‌ی مشارکت‌کنندگان از طریق 3 گام مشاهده، ارزیابی ریشه و پیامدهای رفتار فرد، و اصلاح این رفتارها و محیط اطراف به انجام رسید. یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ها در ترکیب با ذخیره‌ی دانشی و تجربی پژوهشگران حاکی از آن است که همبست‌پذیرش بانکداری ‌الکترونیک از طریق تعاملات همزمان و درهم‌تنیده‌ی اجزای همبست یعنی، فضای‌یادگیرنده، ارتباطات ‌همدلانه، نوآوری و پاسخگویی در حفظ یا ارتقا ضریب نفوذ بانکداری ‌الکترونیک در بین استفاده‌کنندگان مشارکت موثری خواهد داشت. در نتیجه، کنشگران کلیدی قادر به نفوذ در ساختارهای موجود برای گرفتن عملکردهای بهتر می‌شوند. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - تحلیل عوامل مؤثر بر رفتارکارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی
    مدیریت سبز , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی در دادگستری استان گلستان بود. این پژوهش کاربردی وتوصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی، 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بود چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی در دادگستری استان گلستان بود. این پژوهش کاربردی وتوصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی، 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که به روش هدفمند با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارکنان دادگستری استان گلستان به تعداد 1401 نفر بودند و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 302 نفر تعیین و برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار اسمارت پی ال نسخه 3 استفاده شده است. نتایج نشان داد ابعاد رفتار کارآفرینانه سازمانی شامل 7 بعد (رفتاری، محیطی، محتوایی، زمینه‌ای، ارتباطی، ساختاری، فردی) است که به ترتیب به میزان 346/0 ، 408/0 ، 363/0 ، 378/0، 350/0، 424/0 و 398/0 بر رفتار کارآفرینانه سازمانی تأثیر معنی‌داری دارند. همچنین رفتار کارآفرینانه سازمانی بر توسعه پایدار اجتماعی به میزان 823/0 تأثیر معنی‌داری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    15 - نقش مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز
    مدیریت سبز , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    هدف این پژوهش، تبیین نقش مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. در گام اول، عناصر تشکیل‌دهنده مدل مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای باز چکیده کامل
    هدف این پژوهش، تبیین نقش مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. در گام اول، عناصر تشکیل‌دهنده مدل مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی از ادبیات نظری شناسایی شده است، خروجی این مرحله با شناسایی 50 مؤلفه در قالب شش بُعد اصلی است. ابزار گردآوری داده‌ها، اسناد و مدارک و پرسشنامه است. در مرحله کیفی، تیم‌مشارکت‌کننده تحقیق شامل 22 نفر از خبرگان دانشگاهی، سازمانی و تجربی می‌باشند که با تکنیک گلوله برفی انتخاب شده‌اند. در مرحله کمّی جامعۀ آماری را معاونین،کارشناسان و کارکنانِ شرکت گاز گلستان تشکیل می‌دهند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 108 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. یافته ها نشان دادند که شش بُعد اصلی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک شامل عوامل مدیریتی، عوامل ارتباطی، عوامل الکترونیک، عوامل تکنولوژیکی، عوامل اطلاعاتی و عوامل محرک است و چهار بُعد اصلی رفتارهای بازاریابی شامل عوامل رفتاری، عوامل محیطی سبز، عوامل بازاریابی و عوامل سازمانی است. نتایج نشان داد که مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز با مدل‌سازی معادلات ساختاری نقش مؤثری دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    16 - الگوی کارآفرینی سازمان مبتنی بر توسعه ی پایدار و روابط ارزش آفرین
    مدیریت سبز , شماره 6 , سال 3 , بهار 1402
    پژوهش حاضر قصد دارد الگوی کارآفرینی سازمان مبتنی بر توسعه ی پایدار و روابط ارزش آفرین در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمال کشور را ارائه دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر از دو گروه خبرگان نظری و تجربی به تعداد 30 نفرتشکیل شده است. همچنین جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان چکیده کامل
    پژوهش حاضر قصد دارد الگوی کارآفرینی سازمان مبتنی بر توسعه ی پایدار و روابط ارزش آفرین در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمال کشور را ارائه دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر از دو گروه خبرگان نظری و تجربی به تعداد 30 نفرتشکیل شده است. همچنین جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمال کشور می‌باشد که بر اساس جدول مورگان تعداد 146 نفر از آنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه های تحقیق از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. بمنظور پاسخ به سوال اصلی تحقیق، ابتدا با روش دلفی فازی و با استفاده از تحقیقات گذشته که هر یک از آنها تحت حوزه مسائل کارآفرینی می باشند، مولفه های تحقیق شناسایی شدند. یافته های تحقیق نشان داد بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمال کشور رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین مشارکت معنادار کارکنان بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در حوزه ی کارآفرینی پیدار و متعاقبا توسعه پایدار تایید گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    17 - ارائه الگوی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه با تاکید بر ارزش‌گذاری برند سبز
    مدیریت سبز , شماره 8 , سال 3 , پاییز 1402
    نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، باعث ایجاد تغییرات گسترده در سازمان و انطباق پذیری سازمان با نیازهای گوناگون ذی نفعان می‌شود، بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه با تاکید بر ارزش‌گذاری برند سبز در معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران بود. تحقیق حاضر چکیده کامل
    نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، باعث ایجاد تغییرات گسترده در سازمان و انطباق پذیری سازمان با نیازهای گوناگون ذی نفعان می‌شود، بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه با تاکید بر ارزش‌گذاری برند سبز در معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد. در گام اول عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه با تاکید بر ارزش‌گذاری برند سبز بر اساس مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی به روش دلفی در سه دور، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 36 مؤلفه در قالب 9 بعد (نوآوری و خلاقیت، منابع و قابلیتهای سازمان، یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران، توانمندسازی و آزادی عمل، پویایی خدمات، استراتژی، بازتعریف راهبردهای آمیزه بازاریابی، عوامل برون سازمانی و عوامل درون سازمانی) بود. سپس در گام دوم برای ارائه الگو از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج نشان دادند بعد یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران در سطح اول و ابعاد (نوآوری و خدمات، بازتعریف راهبردهای آمیزه، منابع و قابلیتهای سازمان، عوامل برون سازمانی و استراتژی) در سطح دوم و ابعاد (توانمندسازی و آزادی عمل، پویایی خدمات و عوامل درون سازمانی) در سطح سوم قرار دارند و ابعاد (نوآوری و خلاقیت، منابع و قابلیتهای سازمان، استراتژی، بازتعریف راهبردهای آمیزه بازاریابی و عوامل برون سازمانی) در خوشه پیوندی و ابعاد (توانمندسازی و آزادی عمل، پویایی خدمات و عوامل درون سازمانی) در خوشه مستقل و بعد یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران در خوشه وابسته قرار گرفتند. در نهایت می‌توان گفت: ... پرونده مقاله

  • مقاله

    18 - بررسی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در شرکت گاز گلستان
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1401
    هدف این تحقیق، بررسی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی است. برای اندازه‌گیری مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و رفتارهای بازاریابی از تحلیل دلفی استفاده شده است. نمونه آماری در این بخش شامل؛ 22 نفر از خبرگان دان چکیده کامل
    هدف این تحقیق، بررسی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی است. برای اندازه‌گیری مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و رفتارهای بازاریابی از تحلیل دلفی استفاده شده است. نمونه آماری در این بخش شامل؛ 22 نفر از خبرگان دانشگاهی، سازمانی و تجربی است که با استفاده از روش تکنیک گلوله برفی انتخاب شده‌اند. براساس نتایج، عناصر تشکیل‌دهنده مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک شامل شش بُعد؛ عوامل ارتباطی، عوامل الکترونیک، عوامل تکنولوژیکی، عوامل مدیریتی، عوامل اطلاعاتی و عوامل محرک است. همچنین، رفتارهای بازاریابی شامل چهار بُعد؛ عوامل بازاریابی، عوامل رفتاری، عوامل سازمانی و عوامل محیطی می‌باشد. در ادامه 108 پرسش‌نامه که توسط معاونین، کارشناسان و کارکنان شرکت گاز گلستان پاسخ داده شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد بین مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و رفتارهای بازاریابی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، مسئولیت اجتماعی نقش میانجی در رابطه بین مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و رفتارهای بازاریابی دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    19 - شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , شماره 7 , سال 2 , زمستان 1402
    نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، باعث ایجاد تغییرات گسترده در سازمان و انطباق پذیری بیشتر سازمان با نیازهای گوناگون ذی نفعان می شود، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران بود. این پژوهش از لحاظ هدف، چکیده کامل
    نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، باعث ایجاد تغییرات گسترده در سازمان و انطباق پذیری بیشتر سازمان با نیازهای گوناگون ذی نفعان می شود، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی بود که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکت‌کننده تحقیق 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که به روش قضاوتی و گوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، کلیه کارشناسان و مشتریان شهرداری تهران به تعداد نامعین بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 384 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای تحلیل روابط متغیرها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس استفاده شده است. نتایج دلفی نشان دادند عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، شامل 36 مؤلفه در قالب 9 بعد (نوآوری و خلاقیت، منابع و قابلیتهای سازمان، یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران، توانمندسازی و آزادی عمل، پویایی خدمات، استراتژی، بازتعریف راهبردهای آمیزه بازاریابی، عوامل برون سازمانی و عوامل درون سازمانی) می‌باشند. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان دادند نوآوری و خلاقیت(512/0)، منابع و قابلیتهای سازمان(349/0)، یادگیری و تغییر مدلهای ذهنی مدیران(307/0)، توانمندسازی و آزادی عمل(321/0)، پویایی خدمات(493/0)، استراتژی(421/0)، بازتعریف راهبردهای آمیزه بازاریابی(363/0)، عوامل برون سازمانی(385/0) و عوامل درون سازمانی(410/0) بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنی‌دار دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    20 - طراحی الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400
    ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟه ﺣﺎﺿﺮ ﻃﺮاﺣﻲ الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻦ منظور از روش کیفی استفاده شده است. راهبرد تحقیق اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮیه ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از داده ها بود. ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺗﺤﻘﻴﻖ 1 چکیده کامل
    ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟه ﺣﺎﺿﺮ ﻃﺮاﺣﻲ الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻦ منظور از روش کیفی استفاده شده است. راهبرد تحقیق اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮیه ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از داده ها بود. ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺗﺤﻘﻴﻖ 14 ﻧﻔﺮ، ﺷﺎﻣﻞ اساتید کارآفرینی، دکترای صنایع، دکترای مدیریت، کارشناسان دکترای کارآفرینی و مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری بوده و راﻫﺒﺮد ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی در ﺑﺨﺶ ﻛﻴﻔﻲ روش قضاوتی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از کدگذاری استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد: شناخت، درک و خلق کارآفرینی فناورانه، شبکه فناوری اطلاعات و توسعه قابلیت های سرمایه گذاری و بازاریابی کارآفرینانه با در نظر گرفتن، فرصت‌گرایی، پذیرش و تسهیل گری کارآفرینی و تغییرات در ساختار نوآورانه شبکه‌ها می‌تواند بر کارآفرینی فناورانه اثرگذار باشد تا نتایج حاصل از آن ما را در ارزش گذاری جدید مبتنی بر فناوری و پیامدهای ایجاد تمایز در سازمان ها هدایت کند. به نظر می‌رسد راهبردهای حاصل از مدل از جمله اقدامات تسهیلگری، اقدامات ساختاری، راهبردهای زیرساختی و اقدامات علمی- پژوهشی به کارآفرینی فناورانه کمک کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    21 - بررسی ضرورت تعامل متغیرهای محیطی‌-انسانی موثر بر نوآوری محصول در سازمان های دانش بنیان
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400
    ضرورت نوآوری و به ویژه نوآوری در محصول برای رقابت در عرصه های داخلی و جهانی از یک سو و اهمیت توسعه محصول جدید، به عنوان یکی از حوزه‎های زایشی درآمد برای شرکت ها و نیز کشور از سوی دیگر، و همچنین شناسایی عوامل و بسترهای لازم برای ایجاد توانمندی های نوآوری، به فرآین چکیده کامل
    ضرورت نوآوری و به ویژه نوآوری در محصول برای رقابت در عرصه های داخلی و جهانی از یک سو و اهمیت توسعه محصول جدید، به عنوان یکی از حوزه‎های زایشی درآمد برای شرکت ها و نیز کشور از سوی دیگر، و همچنین شناسایی عوامل و بسترهای لازم برای ایجاد توانمندی های نوآوری، به فرآیندی راهبردی تبدیل شده است. در پژوهش حاضر، سعی شده است تا ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد و تقویت توانمندی های نوآوری محصول، مدل ارتباطی میان این عوامل نیز شناسایی و مطرح گردد. بدین منظور، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، عوامل مؤثر در نوآوری محصول، شناسایی و در قالب شش عامل دسته بندی گردید. در گام بعدی از طریق توزیع پرسشنامه طراحی شده، وضعیت متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. در این راستا 250 پرسشنامه در میان کارکنان، مدیران ارشد و میانی شرکت های فناوری اطلاعات توزیع و پس از تکمیل جمع‌آوری گردیده است. در نهایت، تجزیه و تحلیل داده ها به کمک مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون همبستگی رگرسیون به اثبات مدل پیشنهادی تحقیق پرداخته شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری تاثیر سرمایه انسانی، دانش، فرهنگ، ارتباطات درونی و ارتباطات بیرونی بر نوآوری محصول مثبت و معنی‌دار بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    22 - شناسایی سبک‌های زندگی الکترونیکی جمعیت شهرنشین ایران
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400
    امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی برخلاف تعاریف گذشته با سبک زندگی الکترونیکی روبرو هستیم. این پژوهش، به دنبال شناسایی انواع سبک‌‌‌های زندگی الکترونیکی جمعیت شهری ایران هست که در دو گام صورت پذیرفت. در گام اول با مرور ادبیات مرتبط و همچنین نظر خواهی چکیده کامل
    امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی برخلاف تعاریف گذشته با سبک زندگی الکترونیکی روبرو هستیم. این پژوهش، به دنبال شناسایی انواع سبک‌‌‌های زندگی الکترونیکی جمعیت شهری ایران هست که در دو گام صورت پذیرفت. در گام اول با مرور ادبیات مرتبط و همچنین نظر خواهی از 25 خبره با استفاده از روش دلفی فازی به شناسایی مولفه‌های تاثیرگذار در سبک زندگی الکترونیکی ایرانی‌ها پرداخت. گردش‌های دلفی فازی در دو دور صورت گرفت که حاصل آن شناسایی 13 مولفه بود. در گام دوم، پرسشنامه‌ای با استفاده از نظرات خبرگان و همچنین بررسی ادبیات گذشته، طراحی گردید و در بین نمونه که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای-فضایی چند مرحله‌ای به تعداد 970 انتخاب شده بود، توزیع گردید. برای تعیین تعداد خوشه‌ها از تحلیل عاملی استفاده شد که حاصل آن پنج خوشه بود و جهت شناسایی سبک‌های زندگی الکترونیکی از روش خوشه بندی استفاده گردید و ویژگی‌های این پنج نوع سبک زندگی شناسایی شد. این خوشه‌ها براساس نوع رفتار آنها تعامل‌گراها، منفی نگرها، پیشگامان، ضرورت‌گراها و لذت‌گراها نامگذاری گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    23 - طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی با استفاده از تکنیک دلفی فازی و معادلات ساختاری
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی در استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر کاربردی و توسعه‌ای و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، به تعداد 50 نفر و در مرحله کمی، چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی در استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر کاربردی و توسعه‌ای و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، به تعداد 50 نفر و در مرحله کمی، مدیران شرکت‌های گردشگری و دفاتر آی‌سی‌تی روستایی به تعداد 400 نفر می‌باشند. برای تعیین حجم نمونه خبرگان از روش سرشماری و نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد لذا حجم نمونه 50 نفر شد و برای مدیران از جدول کرجسی و مورگان لذا حجم نمونه مدیران، 196 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود. بدین منظور ابتدا با استفاده از روش دلفی‌فازی و برخورداری از نظر خبرگان، 20 شاخص گردشگری الکترونیکی شناسایی و با استفاده تحلیل عاملی تأییدی به شش دسته کلی (خدمات اینترنتی، توسعه و آموزش نیروی انسانی، توسعه فرهنگ جامعه، حمایت‌های دولتی، امنیت و استفاده از اینترنت در سایر امور مرتبط با مردم) تقسیم گردید و در ادامه با استفاده از روش معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای تحقیق مشخص شد. شایان ذکر است جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهایی نظیرExcel ، Spss ، Lisrel استفاده شده است و نهایتاً بر اساس تحلیل‌های انجام گرفته الگو برازش و ارائه گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    24 - طراحی مدل مدیریت استعداد در صنعت برق کشور با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 2 , سال 4 , تابستان 1400
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت استعداد در صنعت برق کشور بوده است. بنابراین، این تحقیق بر اساس هدف از نوع توسعه ای – کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. تحقیق حاضر بر اساس هدف از نوع توسعه ای – کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی اس چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت استعداد در صنعت برق کشور بوده است. بنابراین، این تحقیق بر اساس هدف از نوع توسعه ای – کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. تحقیق حاضر بر اساس هدف از نوع توسعه ای – کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. تیم مشارکت کننده تحقیق 10 نفر از خبرگان نظری و تجربی می باشند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شده اند. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده مدل مدیریت استعداد از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) و مصاحبه با خبرگان (تحلیل محتوا) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی 36 مولفه در قالب شش بعد اصلی بود. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاری شان از روش مدلسازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد که در این روش بر اساس مد نظرات خبرگان و تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، مدل مدیریت استعداد احصا گردید. نتایج تحقیق بیانگر آن است که ابعاد جذب استعداد ، توسعه استعداد ،حفظ استعداد ،کشف استعداد و توسعه ظرفیت های درونی افراد در سطح اول و ارزیابی استعداد در سطح دوم قرار گرفتند. پرونده مقاله

  • مقاله

    25 - اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در شرکت گاز گلستان
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 9 , سال 3 , بهار 1402
    هدف این پژوهش، اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در شرکت گاز گلستان است. این تحقیق از نظر روش در حوزه تحقیقات کاربردی قرار دارد که تحقیقی توصیفی پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نظرات خبرگان سازمانی و تجربی در حوزه مدیریت بازاریابی است چکیده کامل
    هدف این پژوهش، اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در شرکت گاز گلستان است. این تحقیق از نظر روش در حوزه تحقیقات کاربردی قرار دارد که تحقیقی توصیفی پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نظرات خبرگان سازمانی و تجربی در حوزه مدیریت بازاریابی استفاده شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. پرسشنامه در جامعه آماری کارکنان، کارشناسان و معاونین شرکت گاز استان گلستان توزیع شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) و روش دلفی‌فازی با استفاده از ابزار پرسشنامه توسط خبرگان انجام شده است. همچنین، عناصر تشکیل‌دهنده الگوی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک از ادبیات نظری تعیین شده است. خروجی این مرحله با شناسایی 50 مؤلفه در قالب شش بُعد اصلی بود. یافته‌‌ها نشان دادند که شش بُعد اصلی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک شامل عوامل ارتباطی، عوامل الکترونیک، عوامل تکنولوژیکی، عوامل مدیریتی، عوامل اطلاعاتی و عوامل محرک است. پرونده مقاله

  • مقاله

    26 - معرفی الگویی ازحاکمیت شرکتی با تمرکزبر نقش واسطه‌گری کارافرینی
    اقتصاد مالی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1399
    نقشواسطه‌گریکارآفریندرحکمرانیشرکتیوبهبودعملکردمالیاهمیتفراوانیدارد. دراینپژوهشکارآفرینیشرکتیبه‌عنوانعاملیاثرگذاردربهبودعملکردمالیدرقالبالگوییمورداستفادهقرارگرفت. بااستفادهازروشتحقیقتوصیفیازنوعهمبستگیدرنمونهایمتشکلاز 203 شرکت‌فعالدربازاربورساوراقبهادارتهراناطلاعاتمدیرانا چکیده کامل
    نقشواسطه‌گریکارآفریندرحکمرانیشرکتیوبهبودعملکردمالیاهمیتفراوانیدارد. دراینپژوهشکارآفرینیشرکتیبه‌عنوانعاملیاثرگذاردربهبودعملکردمالیدرقالبالگوییمورداستفادهقرارگرفت. بااستفادهازروشتحقیقتوصیفیازنوعهمبستگیدرنمونهایمتشکلاز 203 شرکت‌فعالدربازاربورساوراقبهادارتهراناطلاعاتمدیرانارشدشرکت‌هادرقالبپرسشنامههایاستانداردگردآوریوپایاییورواییآنهاتوسطآزمون‌هایواگراییوهمگراییموردسنجشقرارگرفت. نتایجنشاندادحاکمیتشرکتیبرعملکردشرکت‌هابه‌طورمعنا‌داریمثبتبودهاست. همچنینرابطهمثبتومعنا‌داریبینحاکمیتشرکتیونقشواسطهگریکارآفرینیدرقالبفعالیتنوآورانهوریسک‌پذیریتأییدشدهاست The main objective of this research is to provide a new model of corporate governance and corporate performance, corporate entrepreneurship which has been used as a factor in this regard. The research method is descriptive correlational. The statistical population of the study is the companies listed in the Tehran Stock Exchange, which is based on the Cochran formula, 203 company's top managers has been used to collect data. Data were collected by using three standard questionnaires. Reliability and validity were verified by divergence and convergence tests. The data analysis method was performed using Smart-Pls software. The results of the research showed that corporate governance has positively and significantly influenced the firm's performance. It was also confirmed that corporate governance has positively and significantly influenced entrepreneurial dimensions in terms of innovative activity, risk taking and competitors as well as entrepreneurial dimensions in terms of risk taking, innovative activity and competitors on company performance. پرونده مقاله

  • مقاله

    27 - ارائه مدل بین المللی سازی کسب و کارهای خانوادگی کارآفرینانه در ایران
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1400
    هدف پژوهش توسعه‌ای-کاربردی، از نظر نوع روابط موجود در مدل، از نوع تحقیقات علی- همبستگی است. در مرحله کیفی 1 نفر از خبرگان صنعت ساختمان بر اساس روش نمونه‎گیری گلوله برفی انتخاب و به منظور شناسایی مؤلفه‌های اصلی و شاخص‌ها، طراحی پرسشنامه و طراحی مدل مصاحبه نیمه ساختار چکیده کامل
    هدف پژوهش توسعه‌ای-کاربردی، از نظر نوع روابط موجود در مدل، از نوع تحقیقات علی- همبستگی است. در مرحله کیفی 1 نفر از خبرگان صنعت ساختمان بر اساس روش نمونه‎گیری گلوله برفی انتخاب و به منظور شناسایی مؤلفه‌های اصلی و شاخص‌ها، طراحی پرسشنامه و طراحی مدل مصاحبه نیمه ساختار یافته و بحث گروه‎های کانونی انجام شد.‎ در ادامه در نرم‎افزارMAXQDA پیاده‎سازی و با انجام کدگذاری باز و محوری شاخص‌ها، شناسایی و تلخیص گردید و سپس با استفاده از روش دلفی، شاخص‌ها به تأیید نهایی خبرگان رسیده و در مرحله بعد با استفاده از کدگذاری گزینشی، چارچوب نهایی مدل شکل گرفت. در بخش کمی به منظور اعتبار سنجی مدل، پرسشنامه‎ای با استفاده از نتایج روش کیفی تنظیم شد که شامل؛ 64شاخص و 11 مؤلفه بود و بین70 نفر از سازندگان در استان تهران و انبوه‎سازان صنعت ساختمان که دارای کسب وکارهای خانوادگی فعال در سطح بین‌المللی هستند و کارآفرینی داشته‎اند، توزیع شد. داده‎ها با روش حداقل مربعات جزیی (PLS) تجزیه و تحلیل شد. از اهم نتایج تحقیق این بود که؛ ضرایب مسیر بین متغیرهای؛ حمایت دولت (0/242)، استراتژی موثر(0/223)، مزیت رقابتی (0/256) و شناسایی بازار (0/497) با متغیر بین‌المللی‎سازی در سطح معناداری بالاتر از 1/96تائید شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    28 - طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با استفاده از تکنیک دلفی فازی
    پژوهش اجتماعی , شماره 1 , سال 10 , بهار 1397
    هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی به روش دلفی فازی در استان گلستان می‌باشد. این پژوهش با توجه به ماهیت آن؛ توصیفی و با توجه به هدف تعریف شده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایشی است. جامعه این تحقیق را خبرگان و اساتید دانش چکیده کامل
    هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی به روش دلفی فازی در استان گلستان می‌باشد. این پژوهش با توجه به ماهیت آن؛ توصیفی و با توجه به هدف تعریف شده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایشی است. جامعه این تحقیق را خبرگان و اساتید دانشگاهی منتخب و متخصص در راستای توسعه کارآفرینی در روستاها تشکیل می‌دهند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و پرسشنامه می‌باشد و از تکنیک دلفی فازی استفاده شده است. در مجموع پرسشنامه ای برای 50 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی که شناسایی شده ، ارسال شد. برای تعیین حجم نمونه از روش سرشماری بهره گرفته شد لذا تعداد حجم نمونه 50 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری تحقیق ، نمونه گیری قضاوتی و نمونه گیری گلوله برفی است. تحقق اهداف تحقیق ، با بهره گیری از روش دلفی فازی در شناسایی 29 عامل اصلی موثر بر توسعه پایدار کارآفرینی روستایی، وزن دهی عوامل یا معیار مدل پیشنهادی و طبقه بندی آنها در 4 گروه کلی: اقتصادی،اجتماعی،محیطی و نهادی، میسر شده است پرونده مقاله

  • مقاله

    29 - واکاوی نقش واسطه‌ای رضایت شغلی در رابطه فرهنگ یادگیری سازمانی با قصد ترک شغل و رفتار درون نقشی
    بازاریابی خدمات عمومی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1403
    تحقیق حاضر با هدف واکاوی رابطه بین فرهنگ یادگیری سازمانی با قصد ترک شغل و رفتار درون نقشی با توجه به نقش واسطه ای رضایت شغلی در بیمارستان های دولتی شهر گرگان انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی می باشد. رو چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف واکاوی رابطه بین فرهنگ یادگیری سازمانی با قصد ترک شغل و رفتار درون نقشی با توجه به نقش واسطه ای رضایت شغلی در بیمارستان های دولتی شهر گرگان انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی می باشد. روش گردآوری اطلاعات، ترکیبی از روش تحقیق کتابخانه ای وتحقیق میدانی است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه پرستاران بیمارستان های دولتی شهر گرگان است. حجم نمونه 312 نفر و شیوه نمونه‌گيري در این تحقیق تصادفی ساده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن طبق نظر اساتید و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 0.79 مورد تایید قرارگرفته است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، مدلسازی معادلات ساختاری است که با نرم افزار لیزرل انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که بین فرهنگ یادگیری سازمانی با قصد ترک شغل رابطه معناداری وجود دارد اما این رابطه معکوس است و بین فرهنگ یادگیری سازمانی با رفتار درون نقشی و بین فرهنگ یادگیری سازمانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین رضایت شغلی با قصد ترک شغل رابطه معنادار اما معکوسی وجود دارد. یافته ها همچنین نشان داد که بین رضایت شغلی و رفتار درون نقشی رابطه معناداری وجود دارد. نقش واسطه ای رضایت شغلی در رابطه بین فرهنگ یادگیری سازمانی با قصد ترک شغل تایید شد اما نقش واسطه ای رضایت شغلی در رابطه بین فرهنگ یادگیری سازمانی با رفتار درون نقشی تایید نشد. پرونده مقاله