فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره2,سال
10
,
تابستان
1399
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از وبکوئست بعنوان ابزاری فناورانه بر یاددگیری و یادداری مطالب درسی زبان انگلیسی عمومی در محیط دانشگاهی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش شبه آزمایشی است. از کل جامعه آماری دانشجویان که تعداد 133 دانشجوی دختر مقط چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از وبکوئست بعنوان ابزاری فناورانه بر یاددگیری و یادداری مطالب درسی زبان انگلیسی عمومی در محیط دانشگاهی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش شبه آزمایشی است. از کل جامعه آماری دانشجویان که تعداد 133 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی دانشگاه الزهرا در درس زبان عمومی بود با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، دو کلاس 25 نفره یکی به عنوان گروه کنترل و دیگری به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شد و میزان یادگیری و یادداری مطالب درسی با یک پیش آزمون و دو پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت. گروه آزمایش با استفاده از یک وبکوئست مورد آموزش قرار گرفت و گروه کنترل به روش سنتی مطالب درس زبان عمومی را فرا گرفت. پس از دو ماه، آزمونی محقق ساخته جهت سنجش یادگیری و پس از یک ماه، همان آزمون مجدد بعنوان سنجش یادداری به دانشجویان داده شد. داده ها نشان داد بین نتایج هر دو آزمون یادگیری و یادداری دانشجویان در مقایسه با گروه سنتی تفاوت معنی داری وجود دارد و میتوان نتیجه گرفت استفاده از این فناوری در آموزش درس زبان عمومی موثر بوده است.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
1399
در حال حاضر دو آزمون برای دانشجویان مقطع دکتری دانشگاههای دولتی و پیام نور وجود دارد که یکی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به صورت سنتی و دیگری توسط دانشگاه پیام نور به صورت الکترونیکی طراحی و اجرا می گردد. با توجه به چنین اهمیتی، پژوهش حاضر قصد مقایسه عملکرد دانشج چکیده کامل
در حال حاضر دو آزمون برای دانشجویان مقطع دکتری دانشگاههای دولتی و پیام نور وجود دارد که یکی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به صورت سنتی و دیگری توسط دانشگاه پیام نور به صورت الکترونیکی طراحی و اجرا می گردد. با توجه به چنین اهمیتی، پژوهش حاضر قصد مقایسه عملکرد دانشجویان در مقطع دکتری در دو آزمون فوق الذکر را دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه پیام نور بود که در هر دو آزمون سنتی و الکترونیکی توانش زبان انگلیسی شرکت کرده بودند و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و در این پژوهش شرکت داده شدند. ابزارهای پژوهش، ضربب همبستگی برای اطلاعات آماری ویافتهها حاکی از ضریب همبستگی مثبت و بالا بین نتایج آزمون سنتی و الکترونیکی (r = 0.71) بود. در ضمن با توجه به عدم وجود بخش شنیداری در آزمون پیام نور، امکان مقایسه این بخش نیز میسر نشد. پس نتایج بخش شنیدن در آزمون وزارت علوم با نتیجه کلی آزمون پیام نور مقایسه شد و حاکی از وجود رابطهای نه چندان قوی بود ( r = 0.38) به همین دلیل، تصمیم به مقایسهی دو بخش دیگر آزمون وزارت علوم با آزمون پیام نور گرفته شد. بین عملکرد داوطلبان در بخش دستورزبان آزمون وزارت علوم و نمره نهایی پیام نور نیز رابطه چندان قوی یافت نشد ( r = 0.33). بین عملکرد داوطلبان در بخش واژگان و درک مطلب آزمون پیام نور و نمره نهایی آزمون پیام نور، رابطهای قویتر از دو بخش قبلی ولی نه چندان معنادار ( r = 0.53) وجود داشت.جامعه آماری این پژوهش تعداد 300 دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه پیام نور بودهاست که از این تعداد، فقط 75 نفر هم در آزمون وزارت علوم و هم آزمون پیام نور شرکت کردهبودند. از این تعداد نیز، فقط تعداد 60 نفر حاضر به ارایهی نمرات خود در هر دو آزمون شدند. یافتهها حاکی از ضریب همبستگی مثبت و بسیار بالا بین نتایج آزمون کاغذی و الکترونیکی (r = 0.71) بود. در ضمن با توجه به عدم وجود بخش شنیداری در آزمون پیام نور، امکان مقایسه این بخش نیز میسر نشد. پس نتایج بخش شنیدن در آزمون وزارت علوم با نتیجه کلی آزمون پیام نور مقایسه شد و حاکی وجود رابطهای نه چندان قوی بود ( r = 0.38). به همین دلیل، تصمیم به مقایسهی دو بخش دیگر آزمون وزارت علوم با آزمون پیام نور گرفته شد. بین عملکرد داوطلبان در بخش دستورزبان آزمون وزارت علوم و نمره نهایی پیام نور نیز رابطه چندان قوی نبود ( r = 0.33). بین عملکرد داوطلبان در بخش واژگان و درک مطلب آزمون پیام نور و نمره نهایی آزمون پیام نور، رابطهای قویتر از دو بخش قبلی ولی نه چندان معنادار ( r = 0.53) وجود داشت.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره1,سال
12
,
بهار
1401
این مطالعه با استفاده از یک پرسشنامه نیازسنجی و ارزیابی ، با هدف یافتن نیازهای زبان انگلیسی دانشجویان مهندسی در هفت رشته مکانیک ، برق ، کامپیوتر ، نقشه برداری ، معماری ، تاسیسات و مهندسی عمران در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد. هدف از این تحقیق یافتن نی چکیده کامل
این مطالعه با استفاده از یک پرسشنامه نیازسنجی و ارزیابی ، با هدف یافتن نیازهای زبان انگلیسی دانشجویان مهندسی در هفت رشته مکانیک ، برق ، کامپیوتر ، نقشه برداری ، معماری ، تاسیسات و مهندسی عمران در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد. هدف از این تحقیق یافتن نیازهای مشترک دانشجویان مهندسی بدون توجه به رشته های آنها بود. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصله از نیازهای انجام شده ، یک دوره درس انگلیسی برای اهداف عمومی دانشگاهی قبل از درس زبان تخصصی روی یک گروه آزمایشی طراحی و تدریس شد. تدریس با استفاده از پیام رسان واتساپ صورت گرفت. استفاده از واتساپ به دانشجویان این فرصت را داد که در محیطی که با آن آشنا بودند زبان انگلیسی را بیاموزند. در واقع مزیت استفاده از واتساپ این است که یک فضای آموزشی مناسب را فراهم میکند که همیشه در دسترس دانشجویان میباشد و امکان ارتباط آسان با استاد را نیز فراهم میسازد. بعد از دوره زبان تخصصی ، میانگین نمره گروه مشاهده با گروه کنترل مقایسه شد. نتیجه آزمون تی مستقل از نمونه ها نشان داد که از نظر آماری اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد