هدف: پژوهشحاضر باهدف اثربخشی کاهشاسترسمبتنیبرذهنآگاهیبر تحمل پریشانی، سیستممغزی رفتار و کنشهای اجرایی در افراد مبتلا به اماس انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل زنان مبتلا به اماس در سالهای 98- چکیده کامل
هدف: پژوهشحاضر باهدف اثربخشی کاهشاسترسمبتنیبرذهنآگاهیبر تحمل پریشانی، سیستممغزی رفتار و کنشهای اجرایی در افراد مبتلا به اماس انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل زنان مبتلا به اماس در سالهای 98-1397 که در انجمن اماس مازندران دارای پرونده پزشکی بودند سپس 30 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه آزمایشی و گواه (15-15) گمارش شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقهای تحت روش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی سگال و همکاران(2002) قرار گرفتند. گروه گواه آموزشی را دریافت نکرد. اما در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامه استاندارد تحملپریشانی ، سیستمهای فعالسازوبازداری رفتاری اجرایی انجام شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و آنالیز کوواریانس انجام گرفت.. یافته ها: یافتهها نشانداد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی باعث ایجاد تفاوتمعنیداری در میزان تحمل پریشانی،سیستم مغزی رفتار و کنشهای اجرایی در زنان مبتلا به اماس پس از مداخله شد. همچنین آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنشهایاجرایی تأثیر بیشتریداشت. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود در کنار درمانهای دارویی، آموزش ذهن آگاهی بر روی مبتلایان اماس صورت گیرد.
پرونده مقاله
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره4,سال
5
,
پاییز
1396
این پژوهش با هدف بررسی مدل یابی روابط ساختاری تنظیم شناختی-هیجان و راهبردهای مقابله ای با خودشیفتگی با واسطه گری، احساس تنهایی عاطفی-اجتماعی ، اضطراب اجتماعی اندام و سرمایه های رواشناختی در دختران غیرشاغل 20-25 در شهر گرگان است و نمونه این پژوهش شامل 435 نفر از دختران ش چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی مدل یابی روابط ساختاری تنظیم شناختی-هیجان و راهبردهای مقابله ای با خودشیفتگی با واسطه گری، احساس تنهایی عاطفی-اجتماعی ، اضطراب اجتماعی اندام و سرمایه های رواشناختی در دختران غیرشاغل 20-25 در شهر گرگان است و نمونه این پژوهش شامل 435 نفر از دختران شاغل 20-25 بودند که به روش نمونه گیری در هدفمند انتخاب شدند برای اندازه گیری متغیرها از مقیاس اضطراب اجتماعی اندام موتل و کنروی، (2000) (SPSAS)؛ مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان (SELSA-S)؛ راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر (CISS)؛ تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2001)؛ شخصیت خودشیفته نسخه ی (NPI-16) و پرسشنامه سرمایه روان شناختی (PCQ)، استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش آماری مدل یابی معادلات رگرسیونی ساختاری استفاده استفاده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، از فرضیات مرتبط با همبستگی بین متغیرهای پژوهش، نشان داده می شود که بین خرده مقیاس های تنظیم شناختی هیجان با خودشیفتگی روابط منفی معناداری در سطح 01/0 وجود دارند. با توجه به شاخص های بدست آمده به طور کلی برازش مدل مورد تایید واقع گردیده است و در مجموع 36 درصد از متغیر خودشیفتگی توسط دیگر متغیرهای پژوهش مورد پیش بینی می باشد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مداخله درمانی مبتنی بر ژیمناستیک مغزی بر حافظه فعال و سرعتپردازش دانش-آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود.
روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتد چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مداخله درمانی مبتنی بر ژیمناستیک مغزی بر حافظه فعال و سرعتپردازش دانش-آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود.
روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهرستان تنکابن که در سال تحصیلی 99-98 به مرکز اختلال یادگیری سلامت آن شهرستان مراجعه کردند، بود. روش نمونهگیری این پژوهش در دسترس بود که بعد از انتخاب 30 نفر به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه گمارش گشتند. ابزارگردآوری داده ها مصاحبه بالینی و مقیاس هوشی وکسلر 4 (2003) بود. جهت تحلیل داده از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. آزمونهای فوق با استفاده از نسخه 22 نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که درمان مبتنی بر ژیمناستیک مغزی بر حافظه فعال و سرعت پردازش دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تاثیر مثبت و معنادار داشت.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مداخلات درمانی مبتنی بر ژیمناستیک مغزی بر حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثر بخش نیست.
پرونده مقاله
چکیده هدف پژوهش حاضر، مدل ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای یادگیری و سبک های اسنادی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در بین دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 96 – 139 چکیده کامل
چکیده هدف پژوهش حاضر، مدل ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای یادگیری و سبک های اسنادی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در بین دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 96 – 1395 بوده است که از این تعداد 375 دانش آموز با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان با آلفای 05/ 0 به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای وارد مطالعه شدند. از این تعداد 160 نفر پسر و 215 نفر دختر بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (سواری، 2011)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (وین شتاین و مایر، 1984)، پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ) (پترسون و همکاران،1983) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت (هرمنس،1970) بود. داده ها با استفاده از تحلیل مسیر و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق تاثیر مستقیم را بین راهبردهای یادگیری و اهمال کاری تحصیلی با انگیزش پیشرفت نشان داد و سبک های اسنادی و اهمال کاری تحصیلی با هم انگیزش پیشرفت را تبیین کردند. همچنین راهبردهای یادگیری شناختی بیشترین سهم را در پیش بینی متغیر اهمال کاری تحصیلی داشت.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر باهدف مقایسه طرحوارههای اولیه وبهزیستی روانشناختی در زنان دارای روابط فرا زناشویی ، مطلقه و عادی طراحی و اجراشده است. روش پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل سه گروه از زنان مطلقه وزنان دارای روابط فرا زناشویی که بهصو چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف مقایسه طرحوارههای اولیه وبهزیستی روانشناختی در زنان دارای روابط فرا زناشویی ، مطلقه و عادی طراحی و اجراشده است. روش پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل سه گروه از زنان مطلقه وزنان دارای روابط فرا زناشویی که بهصورت نمونهگیری در دسترس و گروه زنان عادی که بهصورت تصادفی انتخابشدهاند. گروه زنان عادی پرسشنامه نگرش به خیانت را پرکرده تا مشخص شود که درگیر روابط عاطفی نباشند و در پایان هر سه گروه پرسشنامه طرحوارههای اولیه یانگ وبهزیستی روانشناختی را پر کردند. در پاسخ به فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه طرحوارههای ناسازگاراولیه وبهزیستی روانشناختی در زنان عادی وزنان دچار روابط فرا زناشویی ومطلقه تفاوت معناداری وجود دارد، از روش های آمار استنباطی و مقایسه میانگین گروه ها استفاده شد. درمجموع نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که طرحوارههای ناسازگار اولیه وبهزیستی روانشناختی در زنان با روابط فرا زناشویی ، مطلقه و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد