فهرست مقالات اصغر نخستین گلدوست


  • مقاله

    1 - طراحی مدل آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401
    مقدمه و هدف: یکی از اولویت های مهم جامعه آموزشی ایران، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه می باشد. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق پژوهش حاضر روش اسنادی (مرور سیستماتیک) می باشد. جامع چکیده کامل
    مقدمه و هدف: یکی از اولویت های مهم جامعه آموزشی ایران، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه می باشد. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق پژوهش حاضر روش اسنادی (مرور سیستماتیک) می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مقالات مرتبط با فرسودگی تحصیلی است که در فاصله زمانی ۱۳۹۰ تا ۱400 که در ایران به چاپ رسیده اند. یافته ها: پس از بررسی مقالات مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دوره دوم متوسطه در دختران که به تعداد 27 مقاله مداخله ای مرتبط به صورت نمونه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی در 10 جلسه (4 هدف کلی، 10 هدف جزیی، تمرین منزل و شیوه های اجرایی مشخص عملی و راهبردی) طراحی شد. طراحی بسته ی آموزشی براساس مهارت شناختی، مهارت مدیریت استرس، مهارت تحصیلی و مهارت ارتباطی جهت کاهش فرسودگی تحصیلی تدوین شد. روایی محتوایی بسته آموزشی، توسط 12متخصص حوزه روانشناسی با استفاده از پرسشنامه روایی محتوایی لاوشه مورد بررسی و تایید قرار گرفت. بحث و نتیجه گیری: بسته آموزشی طراحی شده توانایی ارائه راهبردهای یادگیری (شیوه مطالعه اعم از به خاطر سپاری بسط، گسترش معنی و حل مساله) تمرکز و کاهش حواسپرتی، تغییر شناختی، مهارت شادکامی و امید، معنادار بودن زندگی، خودآگاهی، خودکارآمدی و تقویت عزت نفس، مدیریت زمان، مدیریت استرس و آرمیدگی عضلانی را دارد. پیشنهاد می شود مشاوران و روانشناسان تحصیلی، آموزشگاه ها و مؤسسات آموزشی از بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی در برنامه های آموزشی خود استفاده نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثربخشی بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی بر هدف گزینی جهت و انسجام تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 1 , سال 18 , بهار 1402
    پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی بر هدف گزینی جهت و انسجام تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه صورت گرفت. روش تحقیق آزمایشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبی چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی بر هدف گزینی جهت و انسجام تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه صورت گرفت. روش تحقیق آزمایشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 -1400 بودند. با استفاده ار روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد ۴۰ نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب و دو گروه۲۰ نفره (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. برای گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای مداخله بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی ارائه شد. برای گردآوری داده ها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، پرسشنامه هدف گزینی جهت و پرسشنامه انسجام تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که برنامه آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی تاثیر معناداری بر بهبود هدف گزینی جهت (01/0>P) و افزایش انسجام تحصیلی (01/0>P) دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - طراحی مدل عوامل میانجی گری در انتقال باورهای کارآفرینی به دانش‌آموزان هنرستان‌های کاردانش استان گیلان
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 12 , تابستان 1401
    هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل عوامل میانجی گری در انتقال باورهای کارآفرینی به دانش‌آموزان هنرستان‌های پسرانه کاردانش استان گیلان می باشد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بوده و بصورت کیفی و کمی به بررسی مولفه های مورد نظر پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی 34 نف چکیده کامل
    هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل عوامل میانجی گری در انتقال باورهای کارآفرینی به دانش‌آموزان هنرستان‌های پسرانه کاردانش استان گیلان می باشد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بوده و بصورت کیفی و کمی به بررسی مولفه های مورد نظر پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی 34 نفر از کارشناسان فنی اداره آموزش و پرورش استان گیلان در سال تحصیلی 1400-1399 بوده که تعداد 20 نفربصورت هدفمندبعنوان نمونه انتخاب شدند و داده های مربوطه به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و سپس در بخش کمی از 251 نفر از مدیران و هنرآموزان هنرستان ها به کمک جدول مورگان تعداد 148 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده برای جمع آوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق حاضر در بخش کیفی بصورت کدگذاری از نرم افزار (MaxQDA) و در بخش کمی بصورت معادلات ساختاری از نرم افزار (Smart PLS 2.0) استفاده شد.یافته های این تحقیق نشان داد عوامل میانجی گری شامل مولفه هایی از جمله جنسیت، سن، محتوی اجتماعی، محتوی کارآفرینی و رشته تحصیلی می تواند در انتقال الگوی باور کارآفرینی به دانش آموزان بسیار موثر واقع شوند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در جوامع کارآفرینیمحتوی اجتماعی درس برای فرد مهم است. ایجاد و تقویت ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای کارآفرینانه‌، به طور کلی تحت عنوان فرهنگ سازی کسب و کار، از مولفه های اصلی رویکرد دولت ها در توسعه کارآفرینی است. پرونده مقاله