دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره4,سال
23
,
پاییز
1401
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر کارکردهای عصب شناختی در دانش آموزان بیش فعال انجام شد. روش این مطالعه از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر کارکردهای عصب شناختی در دانش آموزان بیش فعال انجام شد. روش این مطالعه از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. در ابتدا با روش نمونه گیری خوشه ای از میان مناطق پنج گانه آموزش و پرورش شهر اردبیل، منطقه یک آن انتخاب و از میان 8 مدرسه متوسطه اول 2 مدرسه و سپس با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 36 دانش آموز با نشانه های بیش فعالی انتخاب و در دو گروه 18 نفری آزمایش و کنترل گمارش شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس درجه بندی SNAP-IV (Swanson, Nolan and Pelham, 2001) و نرم افزار آزمون استروپ کلاسیک (Khodadadi, Mashhadi & Amani, 2014) به صورت پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های لوین، کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت تداخل نمره و تداخل زمان در پس آزمون بین گروه آزمایش و کنترل در سطح آلفای 05/0 معنی داری می باشد و نشان می دهد که آموزش مهارت های ذهن آگاهی در کاهش تداخل نمره و تداخل زمان در آزمون استروپ کلاسیک تاثیر دارد.
پرونده مقاله
زن و مطالعات خانواده
,
شماره2,سال
16
,
تابستان
1402
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی گرایش به بزهکاری با توجه به نقش دشواری تنظیم هیجان و ابعاد خشم در دانشآموزان انجام شد. این پژوهش یک مطالعه مقطعی-توصیفی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان دختر دبیرستانی ناحیه یک شهر اردبیل بودند که از میان آنان تعداد 279 دانشآموز از چه چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی گرایش به بزهکاری با توجه به نقش دشواری تنظیم هیجان و ابعاد خشم در دانشآموزان انجام شد. این پژوهش یک مطالعه مقطعی-توصیفی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان دختر دبیرستانی ناحیه یک شهر اردبیل بودند که از میان آنان تعداد 279 دانشآموز از چهار دبیرستان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد خشم (سیگل، 1986)، مقیاس دشواری تنظیم هیجان (گرتز و رومر، 2004) و پرسشنامه گرایش به بزهکاری (فضلی، 1389) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که گرایش به بزهکاری با مولفههای خشم انگیختگی، نگرش خصمانه، خشم بیرونی و خشم درونی از ابعاد خشم رابطه مثبت معنادار و با مولفههای دشواری در انجام، دشواری در کنترل تکانه و فقدان شفافیت از دشواری تنظیم هیجان رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0 >P). همچنین مولفههای نگرش خصمانه و خشم بیرونی از ابعاد خشم و مولفه دشواری در کنترل تکانه و فقدان شفافیت از دشواری تنظیم هیجان توانستند گرایش به بزهکاری را به صورت معنادار پیشبینی نمایند. نتایج بدست آمده تلویحات مهمی در زمینه شناسایی افراد در معرض خطر بزهکاری داشته و لازم است در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی مورد توجه قرار گیرد.
پرونده مقاله
اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
,
شماره5,سال
15
,
زمستان
1399
با ظهور ویروس کرونا، زندگی و سلامت میلیون ها انسان مورد تهدید قرار گرفته است. این بیماری همه گیر نه تنها میزان بالای مرگ و میر ناشی از عفونت ویروسی را به همراه دارد، بلکه باعث گسترش مشکلات روانی در کل نقاط جهان شده است. عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری شیوع همه گیری بیماری چکیده کامل
با ظهور ویروس کرونا، زندگی و سلامت میلیون ها انسان مورد تهدید قرار گرفته است. این بیماری همه گیر نه تنها میزان بالای مرگ و میر ناشی از عفونت ویروسی را به همراه دارد، بلکه باعث گسترش مشکلات روانی در کل نقاط جهان شده است. عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری شیوع همه گیری بیماری عفونی، پتانسیل بالایی برای ترس روانی از سرایت بیماری دارد. هدف پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب کرونا در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی بر اساس انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 86 نفر افراد دارای اختلال وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ارومیه در سال 2021 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر اضطراب کرونا، انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بین اضطراب کرونا با انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود در بیماران مبتلا به اختلال سواس فکری- عملی ارتباط منفی معنادار وجود دارد و انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود، اضطراب کرونا را به صورت منفی پیش بینی می کنند. این پژوهش نشان دهندهی اهمیت نقش محافظت کنندگی متغیرهای انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود در برابر اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد