در این مقاله یک ساختار کنترلی جدید برای توربین های بادی و ژنراتورهای القایی سه فاز قفسه سنجابی با دو سیمپیچ استاتور، در شرایط اتصال مستقیم به شبکه و به منظور بهرهمندی از حداکثر انرژی باد معرفی شده است. این ژنراتور از دو سیمپیچ سه فاز متقارن ایزوله بهره-مند میباشد. چکیده کامل
در این مقاله یک ساختار کنترلی جدید برای توربین های بادی و ژنراتورهای القایی سه فاز قفسه سنجابی با دو سیمپیچ استاتور، در شرایط اتصال مستقیم به شبکه و به منظور بهرهمندی از حداکثر انرژی باد معرفی شده است. این ژنراتور از دو سیمپیچ سه فاز متقارن ایزوله بهره-مند میباشد. اولین سیمپیچ سه فاز استاتور برای تأمین توان راکتیو مورد نیاز ماشین در نظر گرفته شده و میتوان با تغذیۀ کنترل شدۀ این سیمپیچ اهداف کنترلی مورد نظر در این مقاله را پیادهسازی نمود. سیمپیچ دوم استاتور نیز بعنوان ترمینال خروجی ژنراتور میباشد. این ژنراتور میتواند ولتاژی با فرکانس ثابت و مستقل از سرعت چرخش محور یا میزان بار را تولید و در خروجی خود تحویل نماید. علاوه بر ویژگی ذاتی فوق، در این مقاله با طراحی سیستم کنترلی مناسب، امکان بهرهمندی از حداکثر انرژی باد را در سرعتهای مختلف فراهم نموده و علاوه بر آن امکان کنترل دلخواه بر روی میزان تبادل توان اکتیو بین ژنراتور و شبکه فراهم شده است. به این منظور تغذیه سیمپیچ تحریک از طریق یک مبدل پشت به پشت کنترل شدهای صورت میگیرد که خود بعنوان تأمینکننده توان راکتیو ماشین و حتی شبکه از یکسو و مسیری برای خروج انرژی تبدیل یافته از ژنراتور به سمت بار از سوی دیگر تلقی می شود. سیستم کنترلی پیشنهادی به کمک یک برنامۀ نوشته شده به زبان C++ شبیه سازی گردیده و نتایج بدست آمده، مؤید عملکرد صحیح و مؤثر سیستم بوده است
پرونده مقاله
استفاده گسترده از موتورهای القایی به عنوان نیرو محرکه خودروهای الکتریکی، نیاز به بهبود سیستم کنترلی این موتورها در جهت بهبود راندمان را بیش از پیش مطرح نموده است. این امر میتواند موجب افزایش مسافت طی شدهی خودرو الکتریکی در هر بار شارژ و در نهایت افزایش طول عمر باتر چکیده کامل
استفاده گسترده از موتورهای القایی به عنوان نیرو محرکه خودروهای الکتریکی، نیاز به بهبود سیستم کنترلی این موتورها در جهت بهبود راندمان را بیش از پیش مطرح نموده است. این امر میتواند موجب افزایش مسافت طی شدهی خودرو الکتریکی در هر بار شارژ و در نهایت افزایش طول عمر باتری گردد. در راستای این کار، یک روش کنترل مستقیم گشتاور مبتنی بر کنترل پیشبین و همچنین یک روش کنترل مستقیم گشتاور بهینه بررسی و مقایسه شده است. در روش کنترل پیشبین مستقیم گشتاور، بردار ولتاژ مرجع بر اساس کنترل پیشبین به گونهای تعیین میشود که مقادیر گشتاور و شار در سریعترین زمان ممکن برابر مقادیر مرجع شوند. روش کنترل مستقیم گشتاور بهینه نیز مبتنی بر محاسبه شار مرجع بهینه استاتور براساس گشتاور بار میباشد. برای مقایسه و ارزیابی عملکرد کنترلکنندهها، روشهای پیشنهادی به همراه روش کنترل مستقیم گشتاور متداول بر روی یک موتور القایی در نرم افزار متلب شبیهسازی شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که روش کنترل مستقیم گشتاور بهینه در حالت بیباری و روش کنترل پیشبین مستقیم گشتاور در زمان اعمال بار به موتور دارای بالاترین راندمان، کمترین دامنه جریان و ریپل گشتاور میباشد. از این رو در این مقاله روش کنترل ترکیبی مستقیم گشتاور ارائه میگردد. روش مورد نظر در حالت بیباری از کنترل مستقیم گشتاور بهینه و در زمان اعمال بار از کنترل پیشبین مستقیم گشتاور استفاده میکند. این روش دارای بهترین عملکرد جهت افزایش طول عمر مفید باتری در وسائل نقلیه الکتریکی میباشد.
پرونده مقاله
در این مقاله به منظور بهبود پاسخ دینامیکی ژنراتور القایی دوسوتغذیه (DFIG)، یک سیستم کنترلی جدید مبتنی بر کنترل کننده سطح لغزش پیشنهاد شده است. به این منظور کنترل مستقل توان های اکتیو و راکتیو خروجی ژنراتور از طریق یک کنترل کننده مد لغزشی (SMC) که در برابر اغتشاشات خارجی چکیده کامل
در این مقاله به منظور بهبود پاسخ دینامیکی ژنراتور القایی دوسوتغذیه (DFIG)، یک سیستم کنترلی جدید مبتنی بر کنترل کننده سطح لغزش پیشنهاد شده است. به این منظور کنترل مستقل توان های اکتیو و راکتیو خروجی ژنراتور از طریق یک کنترل کننده مد لغزشی (SMC) که در برابر اغتشاشات خارجی و نامعینی های سیستم مقاوم است، کنترل می گردد. برای بهبود عملکرد کنترل در حالت ماندگار، مدل انتگرالی کنترل کننده مد لغزشی (ISMC) و برای بهبود قابلیت عبور از ولتاژ پائین (LVRT) ژنراتور در شرایط وقوع خطا، کنترل کننده توان راکتیو با مرجع متغیر مبتنی بر کنترل کننده متناسب-انتگرال گیر (PI) پیشنهاد شده است. عملکرد کنترل کننده پیشنهادی در مدت زمان ردیابی توان مرجع، با دو سیستم کنترلی دیگر که مرجع ثابتی برای توان راکتیو داشته و مبتنی بر کنترل کننده های SMC و PI هستند در ۹ حالت مختلف خطا مقایسه شده است. خطاهای تک فاز به زمین، دو فاز به زمین و سه فاز به زمین در حالت های زیر سنکرون، سنکرون و فوق سنکرون حالت های مختلف مورد نظر در مقایسه سیستم های کنترلی هستند. نتایج شبیهسازی با استفاده از نرم افزار سیمولینک متلب، نشان دهنده رفتار حالت گذرای مناسب تر و به ویژه فراجهش های کمتر جریان، ولتاژ لینک DC و توان اکتیو خروجی در سیستم کنترل پیشنهادی در مقایسه با دو سیستم دیگر در شرایط وقوع انواع خطا بوده است.
پرونده مقاله
امروزه استفاده از سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی در حوزه حمل و نقل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معلق بودن وسیله در سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی به خاطر ایجاد دو میدان مغناطیسی در فاصله نزدیک به هم و در نتیجه دافعه و یا جاذبه بین آنها میباشد. در ایران بررسی انواع سیستم چکیده کامل
امروزه استفاده از سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی در حوزه حمل و نقل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معلق بودن وسیله در سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی به خاطر ایجاد دو میدان مغناطیسی در فاصله نزدیک به هم و در نتیجه دافعه و یا جاذبه بین آنها میباشد. در ایران بررسی انواع سیستمهای مغناطیسی موجود و کاربرد آنها بویژه در سیستمهای حمل و نقل چندان مورد توجه قرار نگرفته و ویژگیها و مشخصات هریک از این سیستمها با جزئیات بیشتر در جایی مطرح نشده است. این مقاله به مرور تحقیقات و مطالعات گذشته در خصوص کاربردها، مشخصات و ویژگیهای این سیستمها پرداخته و مقایسهای بین آنها ارائه مینماید. همچنین تجهیزات و وسائلی که به عنوان تجهیزات آزمایشگاهی برای بررسی رفتار سیستمهای تعلیق مغناطیسی با تاکید بر تعلیق الکترودینامیکی ساخته شده است را معرفی مینماید.
پرونده مقاله
سیستم تعلیق الکترومغناطیسی که یکی از روشهای مورد استفاده در قطارهای معلق مغناطیسی است دارای رفتاری ناپایدار و غیرخطی است. در این مقاله ابتدا مدل ریاضی سیستم تعلیق الکترومغناطیسی را به دست آورده و سپس آن را خطی کردهایم. پس از آن جهت پایدار کردن رفتار سیستم از روش فیدبک چکیده کامل
سیستم تعلیق الکترومغناطیسی که یکی از روشهای مورد استفاده در قطارهای معلق مغناطیسی است دارای رفتاری ناپایدار و غیرخطی است. در این مقاله ابتدا مدل ریاضی سیستم تعلیق الکترومغناطیسی را به دست آورده و سپس آن را خطی کردهایم. پس از آن جهت پایدار کردن رفتار سیستم از روش فیدبک حالت استفاده شده است که ضرایب کنترلی آن با روش ریکاتی به دست آمده است. همچنین جهت ایجاد رفتاری بهتر در سیستم تعلیق از روش هوشمند الگوریتم ژنتیک برای محاسبه ضرایب بهینه سیستم کمک گرفتهایم. شبیهسازیهای انجام شده به کمک نرمافزار MATLAB نشان میدهد که استفاده از روش الگوریتم ژنتیک نسبت به حالتی که ضرایب فیدبک حالت با روش ریکاتی به دست آمدهاند کارآمدتر بوده و سیستم به ازای تغییر مرجع فاصله هوایی و اعمال نیروی خارجی رفتار بهتری دارد و نوسانات شدیدی که موجب عدم رضایت مسافرین به خاطر تکانهای شدید در قسمت معلق میشود را حذف میکند.
پرونده مقاله
این مقاله یک توپولوژی سوییچینگ نرم جدید برای کاهش تلفات در یک فیلتر قدرت اکتیو شنت سه فاز چهارسیمه پیشنهاد میکند. تکنیک سوییچینگ نرم نه تنها سبب کاهش در تلفات سوییچینگ و تلفات حرارتی میگردد بلکه همچنین امکان عملکرد در فرکانس بالا و بدون اسنابر را فراهم میآورد. عملکر چکیده کامل
این مقاله یک توپولوژی سوییچینگ نرم جدید برای کاهش تلفات در یک فیلتر قدرت اکتیو شنت سه فاز چهارسیمه پیشنهاد میکند. تکنیک سوییچینگ نرم نه تنها سبب کاهش در تلفات سوییچینگ و تلفات حرارتی میگردد بلکه همچنین امکان عملکرد در فرکانس بالا و بدون اسنابر را فراهم میآورد. عملکرد و بازده مناسب مدار و همچنین کاهش تداخل الکترومغناطیسی (EMI) نیز حاصل میشود. یک اینورتر رزونانس لینک dc با استرس ولتاژ پایین برای مبدل قدرت فیلتر قدرت اکتیو شنت سه فاز چهارسیمه به کار میرود. فرض میشود که فیلتر قدرت اکتیو شنت به باری متصل شده است که میتواند نامتعادل باشد و جریانهای هارمونیکی از شبکه بکشد. تئوری p-q برای کنترل فیلتر قدرت اکتیو شنت به کار میرود. این روش کنترلی به طور موثر جریان هارمونیکی یکسوکننده با بارهای خازنی و القایی را جبرانسازی میکند و همچنین میتواند جریانهای هارمونیکی بارهای غیرخطی دیگر را جبرانسازی نماید. همچنین این روش کنترلی ضریب توان منبع را به طور موثر بهبود میدهد. توپولوژی پیشنهادی و اصول عملکرد روش کنترلی با جزئیات بیشتر بررسی میشود و در نهایت امکان انجام این طرح با مطالعات شبیه سازی بررسی میشود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد