فهرست مقالات سید حبیب میرغفوری


  • مقاله

    1 - آینده نگاری تأثیر فناوری های همگرا بر مدل آرمانی نظام اداری ج.ا. ایران
    آینده پژوهی مدیریت , شماره 4 , سال 30 , زمستان 1398
    زمینه: نظام اداری، به عنوان یکی از کلیدی‌ترین زیرساخت‌های توسعه، خود تحت تأثیر دیگر خرده‌نظام‌ها مانند نظام علم و فناوری قرار دارد و یکی از جریان‌های بالقوه مؤثر بر نظام اداری، همگرایی فناورانه و فناوری‌های همگرا می‌باشد. هدف: تحقیق حاضر با هدف کشف پاسخ مناسب به این سؤ چکیده کامل
    زمینه: نظام اداری، به عنوان یکی از کلیدی‌ترین زیرساخت‌های توسعه، خود تحت تأثیر دیگر خرده‌نظام‌ها مانند نظام علم و فناوری قرار دارد و یکی از جریان‌های بالقوه مؤثر بر نظام اداری، همگرایی فناورانه و فناوری‌های همگرا می‌باشد. هدف: تحقیق حاضر با هدف کشف پاسخ مناسب به این سؤال اساسی طراحی شده است که تأثیرگذاری فناوری‌های همگرا بر آینده نظام اداری آرمانی ج.ا. ایران، چگونه خواهد بود؟. روش‌ها: در تحقیق کیفی و توصیفی حاضر، ابتدا ده سند فرادستی ناظر بر نظام اداری کشور با رویکرد نظریه داده‌بنیان مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفتند تا مدلی از نظام اداری آرمانی ج.ا. ایران طراحی شود. در ادامه، نظرات خبرگان فناوری‌های همگرا در ایران درباره تأثیرات احتمالی این فناوری‌ها بر ابعاد مختلف نظام اداری آرمانی، از طریق مصاحبه گردآوری و با تکنیک تحلیل شبکه اجتماعی و نرم افزار UCINET مورد تحلیل واقع شد. یافته‌ها: ابعاد اصلی نظام اداری آرمانی ج.ا. ایران در قالب عناصری چون ورودی، زیرساخت‌ها، منابع، فرایندها، خروجی و بازخورد، شناسایی شدند و تأثیرگذاری فناوری‌های همگرا بر این ابعاد شش‌گانه با چگالی 0.87 مورد تأیید قرار گرفت. بالاترین مقدار از شاخص مرکزیت درجه‌ای داخلی (تأثیرپذیری) و خارجی (تأثیرگذاری) به ترتیب مربوط به فرایندهای کاری و روبوتیک و هوش مصنوعی می‌باشد و حوزه رابط انسان - ماشین بیشترین مقدار شاخص مرکزیت بینابینی را داراست. نتیجه‌گیری: تمامی ابعاد شش‌گانه نظام اداری آرمانی ج.ا. ایران، به شدت از فناوری‌های همگرا متأثر خواهد شد و لازم است سازوکارهای مناسب (مانند آموزش، مقررات، اعتبارات و...) برای مواجهه مؤثر با این آینده در ارکان مختلف نظام ایجاد گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مدل تعالی شرکت‌های زایشی در بستر اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , شماره 51 , سال 14 , پاییز 1402
    هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل تعالی شرکت‌های زایشی در بستر اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی است و از روش هفت مرحله‌ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ منابع مرتبط با اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی و شرکت‌های چکیده کامل
    هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل تعالی شرکت‌های زایشی در بستر اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی است و از روش هفت مرحله‌ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ منابع مرتبط با اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی و شرکت‌های زایشی منتشر شده از پایگاه اطلاعات علمی در بازۀ زمانی 1390-1400 خورشیدی و 2000 تا 2021 میلادی است. لذا با درنظر گرفتن میزان ارتباط با موضوع پژوهش، منابع اولیه غربال شده و 55 منبع انتخاب گردید و کدگذاری روی مفاهیم مستخرج از آنها انجام شد. در مجموع 24 مقولۀ فرعی و 6 مقولۀ اصلی دسته-بندی شدند. در نهایت بر اساس رویکرد تحلیل محتوا کدگذاری سه مرحله‌ای کدگذاری استراوس و کوربین(باز، محوری و انتخابی) کدهای شناسایی شده طبقه بندی شدند. مولفه‌های شناسایی شده شامل عوامل محیطی، سازمانی، آموزشی، پژوهشی، کسب و کار و مدیریتی هستند. نتایج در قالب یک مدل مفهومی برای درک بهتر مدل تعالی شرکت‌های زایشی در بستر اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی ارائه شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - استفاده از روش نقشه شناختی در طراحی مدل زنجیره تامین پایدار بیمارستان‌ها در محیط فازی نوع 2
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 25 , سال 8 , پاییز 1396
    مقدمه: با وجود اهمیت بخش خدمات و افزایش سهم آن در اقتصاد جهان، مطالعات در مورد زنجیره تامین بخش خدمات در مقایسه با بخش صنعت، به دلیل مشکلات ذاتی در توسعة مدل استاندارد زنجیرۀ تأمین و پیچیدگی فرایندهای طراحی و تحویل آنها، بسیار نادر و کمیاب است. در بین بخش‌های خدماتی، حو چکیده کامل
    مقدمه: با وجود اهمیت بخش خدمات و افزایش سهم آن در اقتصاد جهان، مطالعات در مورد زنجیره تامین بخش خدمات در مقایسه با بخش صنعت، به دلیل مشکلات ذاتی در توسعة مدل استاندارد زنجیرۀ تأمین و پیچیدگی فرایندهای طراحی و تحویل آنها، بسیار نادر و کمیاب است. در بین بخش‌های خدماتی، حوزه بهداشت و درمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حوزها در بخش خدمات فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری بر عملکرد پایدار دارد. هدف این مقاله در ابتدا شناسایی مفاهیم موثر بر زنجیره تامین پایدار بیمارستان‌ها و سپس طراحی مدل زنجیره تامین پایدار بیمارستان می باشد. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و توسعه‌ای است. در این مطالعه ابتدا با استفاده از مصاحبه عمیق با خبرگان بیمارستان، مفاهیم موثر بر زنجیره تامین پایدار بیمارستان استخراج گردید و سپس با روش دلفی مفاهیم در قالب 15 مفهوم اصلی قرار داده شدند و با روش نقشه شناختی فازی نوع 2 مدل زنجیره تامین پایدار طراحی گردید. یافته‌ها: در این پژوهش 68 مفهوم موثر بر زنجیره تامین پایدار بیمارستان شناسایی و در قالب 15 مفهوم اصلی قرار گرفت. نتایج نشان داد از بین 15 مفهوم، مدیریت ارائه خدمات از جمله مفاهیمی می‌باشد که در بیمارستان‌ها دارای تاثیرپذیری و تاثیرگذاری بالایی است و با مدیریت کردن این مفهوم، می توان به زنجیره تامین پایدار موثرتری در بیمارستان رسید. نتیجه‌گیری: با تمرکز بر روی مفاهیمی چون مدیریت ارائه خدمات و مدیریت ظرفیت و منابع که دارای مرکزیت بالایی دارند می‌توان به بهبود زنجیره تامین پایدار بیمارستان کمک زیادی نمود. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - طراحی مدل یکپارچه توسعه سطح نوآوری و تجاری سازی شرکت های دانش بنیان ایران
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1397
    زمینه: یکی از ویژگی های مهم سازمان های امروزی در کوران تغییرات محیطی، جهانی شدن و تغییر عمیق رجحان های مصرف کنندگان و خواسته های مشتریان، به عنوان عامل موفقیت کسب و کارها و همچنین راهی برای ورود به بازارهای جهانی، نوآوری است و تجاری سازی و انتقال یافته های تحقیقاتی به ع چکیده کامل
    زمینه: یکی از ویژگی های مهم سازمان های امروزی در کوران تغییرات محیطی، جهانی شدن و تغییر عمیق رجحان های مصرف کنندگان و خواسته های مشتریان، به عنوان عامل موفقیت کسب و کارها و همچنین راهی برای ورود به بازارهای جهانی، نوآوری است و تجاری سازی و انتقال یافته های تحقیقاتی به عرصه صنعت و بازاریابی، بی‌اغراق یکی از پیچیده ترین مراحل فرایند نوآوری است. تجربیات کشورهای مختلف نشان می دهد که شرکت های کوچک و متوسط در توسعه فناوری، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد نقش اساسی دارند و به گفته اکثر صاحب نظران، زی بنای اقتصاد دانش بنیان به شمار می روند. موضوع نوآوری و تجاری سازی در شرکت های دانش بنیان به مراتب بیشتر و ضروری تر احساس می شود. هدف: هدف این پژوهش ،تدوین مدلی یکپارچه برای توسعه سطح نوآوری و تجاری سازی شرکت های دانش بنیان ایران است. روش:این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است.جامعه آماری، شامل افراد متخصص و صاحب نظر در حیطه فعالیت شرکت های دانش بنیان استکه با استفاده از رویکردنمونه گیری هدفمند در مجموع تعداد 13 نفر از متولیان شرکت های دانش بنیان استان تهران به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند.داده ها به روش مصاحبه با هدایت کلیات و به صورت نیمه ساختار یافته گردآوری شد. برای به دستآوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده درپژوهش استفاده شد. یافته ها: بر اساس فرآیند نظریه داده بنیاد، طی مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 259 مفهوم ساخته شده در 57 مقوله دسته بندی شدند سپس ضمن شناسایی مقوله محوری، مقوله ها در درون مؤلفه های اساسی شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند و مدل نهایی شکل گرفت. نتیجه گیری: بر اساس تحلیل داده ها "راهیابی به بازار" مقوله محوری در توسعه سطح نوآوری و تجاری سازی شرکت های دانش بنیان است که بررس یراه ها یمختلف برای فتح و ورود به بازار همچنین نحوه تعامل با بازیگران فعلی بازار حیاتی است و راهبردهایی برای این منظور تدوین شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - طراحی مدل نقشه شناختی فازی عوامل مؤثر بر عملکرد طرح‌های‌ توسعۀ خوشه کسب‌ و کار ایران
    مدیریت بهره‌وری , شماره 67 , سال 17 , زمستان 1402
    مدل توسعۀ خوشه‌های کسب‌و‌کار، شیوه نوینی است که در دو دهه اخیر به منظور توسعه و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌کار گرفته شده است. بسیاری از کشورها اعم از توسعه ‌یافته و در حال توسعه از این مدل توسعه‌ای برای دستیابی به اهداف توسعۀ منطقه‌ای و ارتقای سطح کیفی و کمی چکیده کامل
    مدل توسعۀ خوشه‌های کسب‌و‌کار، شیوه نوینی است که در دو دهه اخیر به منظور توسعه و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌کار گرفته شده است. بسیاری از کشورها اعم از توسعه ‌یافته و در حال توسعه از این مدل توسعه‌ای برای دستیابی به اهداف توسعۀ منطقه‌ای و ارتقای سطح کیفی و کمی کسب ‌و‌ کارهای مزیت‌دار خود که در یک منطقه جغرافیایی مستقر می‌باشند بهره گرفته‌اند. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد طرح‌های‌ توسعۀ خوشه کسب‌ و کار در ایران با استفاده از تکنیک تحلیل تم و تکنیک نقشۀ شناختی فازی پرداخته شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت مصاحبه و پرسشنامه و دورۀ زمانی پژوهش از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ و در گسترۀ کشور ایران تمامی استان‌هایی که طرح‌های توسعۀ خوشه کسب‌ و کار در آنها اجرا گردیده می باشد. بر اساس مدل نقشه شناختی فازی به‌دست آمده، مهمترین عامل اثرگذار بر عملکرد طرح‌های توسعۀ خوشه کسب‌ و‌ کار، تأمین مالی طرح‌ها و مهمترین عامل اثرپذیر، افزایش اقدامات مشترک می‌باشد. در انتها نیز، بر اساس شناسایی مهمترین عوامل اثرگذار و اثرپذیر، سناریو‌های رو به عقب و رو به جلوی مرتبط با عملکرد طرح‌های‌ توسعۀ خوشه کسب‌ و کار مورد بررسی قرار گرفت. پرونده مقاله