فهرست مقالات موید محسنی


  • مقاله

    1 - ارائه یک مدل برنامه‌ریزی بهینه برای ایستگاه‌های شارژ سریع خودروهای برقی در یک شبکه توزیع کم آلاینده با هدف بهبود پارامترهای فنی و اقتصادی
    فناوری های نوین مهندسی برق در سیستم انرژی سبز , شماره 12 , سال 3 , زمستان 1403
    یکی از بزرگترین و مهم‌ترین دلایل حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از بازارهای جهانی خودرو، میزان بالای آلایندگی آنهاست که موجب شده بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی در جهان با معضل آلودگی همیشگی هوا مواجه شوند و شهروندان ساکن در آنها نیز با مشکلات متعددی مواجه شوند. اما استفاده چکیده کامل
    یکی از بزرگترین و مهم‌ترین دلایل حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از بازارهای جهانی خودرو، میزان بالای آلایندگی آنهاست که موجب شده بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی در جهان با معضل آلودگی همیشگی هوا مواجه شوند و شهروندان ساکن در آنها نیز با مشکلات متعددی مواجه شوند. اما استفاده از خودروهای برقی این معضلات متعدد را نداشته و باعث استقبال روز افزون ازخودروهای برقی شده است. در اکثر مقالات نرخ شارژ پیوسته در نظر گرفته شده است حال آنکه ایستگاه‌های شارژ با نرخ گسسته کار می‌کنند و اکثراً از نوع تک نرخی هستند. در این مقاله مدل ریاضی برای شارژ خودروهای برقی با نرخ گسسته بیان شده است که در آن منفعت مشترکین خودروی برقی، منفعت واحد هماهنگ ساز شارژ و منفعت بهره بردار شبکه به طور همزمان برآورده می‌شود. سپس مساله جلوگیری از قطع و وصل‌های بالا که منجر به آسیب رسانی به ایستگاه شارژ می‌شود در قالب ریاضی بیان شده و به مساله اعمال می‌گردد. در نهایت مدل برنامه ریزی توسعه ایستگاه شارژ نرخ گسسته در شبکه به عنوان نوآوری مطرح و توسط روش برنامه‌ریزی غیرخطی آمیخته با عدد صحیح بهینه می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که نرخ شارژ گسسته خودروی برقی در عین سادگی می تواند فواید متعددی را از دیدگاه مسطح سازی پروفیل بار، تامین توان مورد نیاز مشترکین، و رعایت قیود امنیت شبکه را به همراه داشته باشد. اما عدم توسعه شبکه توزیع منجر به جلوگیری از رشد سطح نفوذ خودروهای برقی در شبکه خواهد شد. همچنین حضور این ایستگاه‌ها و برنامه‌ریزی بهینه آن‌ها باعث کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها در محیط زیست می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - برنامه ریزی مشارکت واحدهای نیروگاهی در شرایط عدم قطعیت و تغییر پذیری قیمت سوخت با اهداف صرفه جویی اقتصادی و کاهش آلایندگی
    فناوری های نوین مهندسی برق در سیستم انرژی سبز , شماره 13 , سال 4 , بهار 1404
    ناترازی تولید و مصرف و نگرانی برای تأمین انرژی مورد نیاز در شبکه قدرت همواره یکی از مشکلات بهره‌برداران شبکه بوده است. همچنین تولید برق در سطح کلان همواره صنعتی پرهزینه و پرآلاینده بوده است. لذا همیشه مهندسان و شرکت‌های تولید توان به دنبال راهی ارزان و پاک برای تولید تو چکیده کامل
    ناترازی تولید و مصرف و نگرانی برای تأمین انرژی مورد نیاز در شبکه قدرت همواره یکی از مشکلات بهره‌برداران شبکه بوده است. همچنین تولید برق در سطح کلان همواره صنعتی پرهزینه و پرآلاینده بوده است. لذا همیشه مهندسان و شرکت‌های تولید توان به دنبال راهی ارزان و پاک برای تولید توان بوده‌اند تا هم بتوانند بر ناترازی توان غلبه کنند و هم پایداری و سطح مجاز آلاینده در شبکه را تضمین کنند. معمول‌ترین منابعی که در شبکه قدرت برای تولید توان استفاده می‌شوند واحدهای گازی و حرارتی هستند، این واحدها سریعتر وارد مدار شده و البته هزینه تولید بیشتری هم دارند. اینکه چه زمانی از واحدهای حرارتی و چه زمان از واحدهای گازی در شبکه استفاده شود مسئله پیچیده‌ای است، که به عوامل مختلفی چون زمان پیک، قیمت سوخت و شرایط شبکه گازرسانی بستگی دارد. هیچ کدام از این موارد در حالت واقعی خود دارای قطعیت نیستند. از این رو در این مقاله عدم قطعیت منابع گازی و تغییر¬پذیری قیمت¬گاز در مساله مشارکت واحدهای نیروگاهی در سیستم قدرت توسط نرم‌افزار گمز مدل¬سازی و تحلیل شده¬است. همچنین از روش حل برنامه‌ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط برای حل مسئله استفاده شده است. نتایج نشان می¬دهد که در صورت وجود عدم قطعیت در منابع گازی، بیشتر تمایل به بهره¬گیری از سایر نیروگاه¬های شبکه است تا امنیت و پایداری شبکه حفظ گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - برنامه‌ریزی توسعه ایستگاه‌های شارژ سریع با در نظر گرفتن گسترش چند مرحله‌ای شبکه توزیع شهری توسط روش برنامه‌ریزی خطی
    فناوری های نوین مهندسی برق در سیستم انرژی سبز , شماره 14 , سال 4 , تابستان 1404

    در سال‌های اخیر گرمایش کره زمین و تغییرات اقلیمی یکی از بحث برانگیزترین و پرچالش‌ترین زمینه‌های مسائل برای دولت‌ها، شرکت‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی بوده است. که عامل اصلی این گرمایش ابتدا روند صعودی افزایش جمعیت در چند دهه اخیر و سپس چکیده کامل

    در سال‌های اخیر گرمایش کره زمین و تغییرات اقلیمی یکی از بحث برانگیزترین و پرچالش‌ترین زمینه‌های مسائل برای دولت‌ها، شرکت‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی بوده است. که عامل اصلی این گرمایش ابتدا روند صعودی افزایش جمعیت در چند دهه اخیر و سپس افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی و حمل و نقل بوده است. لذا، اکثر دولت‌ها در برنامه‌ریزی‌های کلان خود الزام به حذف خودروهایی با سوخت فسیلی و جایگزینی آن‌ها با خودروهای برقی را دارند. از این رو، با افزایش استفاده از خودروهای برقی در شهرها، بحث برنامه‌ریزی برای مصرف توان الکتریکی توسط آن‌ها و جانمایی صحیح آن‌ها تعداد و مکان آن‌ها به مسأله مهمی برای بهره‌برداران و طراحان تبدیل شده است. در این مقاله به منظور برنامه‌ریزی توسعه شبکه توزیع در حضور ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی و منابع تولید تجدیدپذیر یک روش حل مبتنی بر برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح استفاده شده است. تابع هدف این مسئله سعی بر کاهش هزینه‌های احداث شبکه، پست‌ها، ایستگاه‌های شارژ، احداث منابع تجدیدپذیر، بانک‌های خازنی و خرید برق از شبکه در چشم‌انداز بلند مدت دارد. روش پیشنهادی روی یک شبکه 18 شینه در سه سناریو اجرا شده که نتایج نشان می‌دهد حضور ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی در شبکه تا حدی می‌تواند سودمند باشد و باعث افزایش قابلیت اطمینان و کاهش هزینه‌های شبکه گردد.

    پرونده مقاله