عصری که ما در آن زندگی میکنیم عصر الکترونیک و ارتباط، عصر پیدایش رسانههای متفاوت در زندگی انسانها است. استفاده از رسانهها برای شناساندن محصولات ورزشی به مخاطبان بسیار مؤثر است. کاربرد جایگذاری برند ورزشی در رسانه و استفاده آن در سالهای اخیر به یکی از پرکاربردترین ت چکیده کامل
عصری که ما در آن زندگی میکنیم عصر الکترونیک و ارتباط، عصر پیدایش رسانههای متفاوت در زندگی انسانها است. استفاده از رسانهها برای شناساندن محصولات ورزشی به مخاطبان بسیار مؤثر است. کاربرد جایگذاری برند ورزشی در رسانه و استفاده آن در سالهای اخیر به یکی از پرکاربردترین تکنیکهای مرتبط برای تبلیغات محصول ورزشی تبدیل شده است. هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل اثربخشی جایگذاری برند ورزشی در رسانه با استفاده از روش داده بنیاد بوده است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد پژوهش کیفی و بر مبنای روش داده بنیاد و با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاری از متخصصین حوزه برند ورزشی در رسانه استفاده شده است. حجم نمونه با منطق نمونهگیری نظری و قضاوتی و تا حصول اشباع نظری در مجموع 12 نفر را در برگرفت. کدگذاری دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا به انجام رسید. یافتههای پژوهش نشان میدهد اثربخشی جایگذاری برند ورزشی در رسانه با 10 عامل و 50 مؤلفه شامل: نگرش به فیلم، تسخیر مخاطب، موقعیت مخاطب، تبلیغات، غالب بودن جایگذاری برند، یکپارچگی محصول با برنامه، ویژگیهای جمعیتشناختی، ارتباط شخصیت برنامه ورزشی با محصول، منافع اقتصادی و فیلمنامه ورزشی تبیین میشود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر چابکی استراتژیک مبتنی بر پایداری کسب و کارهای ورزشی در شرایط پاندمی کرونا اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ دادهبنیاد انج چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر چابکی استراتژیک مبتنی بر پایداری کسب و کارهای ورزشی در شرایط پاندمی کرونا اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش اشتراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل افراد دارای سابقه مدیریت در سطوح مختلف ورزش کشور، اقتصاددانان حتی الامکان آشنا به مسائل ورزش، اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه های کشور، دانشجویان دکتری بازاریابی، مدیریت ورزشی و خبرگان و فعالان حوزه اقتصاد ورزشی بودند که تعداد 15 نفر برای انجام مصاحبه به شکل غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. یافته ها نشان داد 142 گزاره مفهومی اولیه با 10 مقوله و در قالب ابعاد 6 گانۀ مدل پارادایمی، شامل عوامل علی (2 مقوله)، پدیدۀ اصلی (عوامل موثر بر چابکی استراتژیک)، راهبرد (3 مقوله)، ویژگیهای زمینهای (2مقوله)، شرایط مداخله گر (3مقوله) و پیامد (2مقوله) شناسایی شدند. در نتیجه، توسعه راهکارهای مبتنی بر این عوامل میتواند به تقویت پایداری و عملکرد موفقتر این کسب و کارها در شرایط پاندمی کرونا کمک کند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی پارادایمی توسعهی استمرار در کسب و کارهای ورزشی است. روش پژوهش از نظر راهبرد، کیفی متوالی و اکتشافی با هدف کاربردی- توسعهای است که از روش نظریهسازی داده بنیاد با رویکرد اشتراس و کوربین (2008) با کدگذاریهای باز چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی پارادایمی توسعهی استمرار در کسب و کارهای ورزشی است. روش پژوهش از نظر راهبرد، کیفی متوالی و اکتشافی با هدف کاربردی- توسعهای است که از روش نظریهسازی داده بنیاد با رویکرد اشتراس و کوربین (2008) با کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبههای نیمهساختار یافته با خبرگان دانشگاهی مدیریت بازاریابی ورزشی، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای ورزشی با نمونهگیری به روش نظری بود که پس از مصاحبه نوزدهم اشباع نظری حاصل گشت مقولههای پدیدهی محوری، شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها با نرمافزار تحلیل کیفی (MAXQDA) تجزیه و تحلیل شد. ابزار پژوهش برگههای کدگذاری محققساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پیاسکات 96/0 محاسبه شد. نتایج کیفی در قالب 45 مقوله و 267 کد مفهومی در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علّی (14 مقوله و 65 گویه)، مقوله اصلی و محوری استمرار کسب و کارهای ورزشی (3 مقوله و 10 گویه)، راهبردها (4 مقوله و 38 گویه) ، شرایط زمینهای (7 مقوله و 39 گویه)، شرایط مداخلهگر (12 مقوله و 84 گویه)، و پیامدها (5 مقوله و 31 گویه) به دست آمد. پیشایندها و برآیندهایی توسعهی الگوی استمرار در کسب و کار ورزشی میتواند مفید و کاربردی باشند. استمرار در کسب وکارهای ورزشی در کشور مستلزم اصلاحات ساختاری، راهبردی، مدیریتی و حرفه ای است.