موضوع این مقاله، عناصر ایجاد تعلیق بهواسطۀ روایت دَوَرانی در سینما و ادبیات داستانی است. در سینما نیز شاهد ساختاری مشابه با داستان خواهیم بود، چراکه سینما داستان را با ابزارهای روایی سمعی و بصری و نه متنی-البته اشکال سمعی و بصری در زمرۀ متن است- به مخاطب منتقل میکند. چکیده کامل
موضوع این مقاله، عناصر ایجاد تعلیق بهواسطۀ روایت دَوَرانی در سینما و ادبیات داستانی است. در سینما نیز شاهد ساختاری مشابه با داستان خواهیم بود، چراکه سینما داستان را با ابزارهای روایی سمعی و بصری و نه متنی-البته اشکال سمعی و بصری در زمرۀ متن است- به مخاطب منتقل میکند. هرگاه در روایتی ادبی یا نمایشی (اعّم از رمان، فیلم و...) نگارنده یا فیلمنامهنویس علاوه بر روایت اصلی، چندین خرده روایت دیگر را نیز باهم به جلو برد، روایت از نوع دَوَرانی است. به زبان سادهتر روایت دورانی را میتوان مجموعهای از خرده روایتها در دل یک کلان روایت دانست که حرکت بریدهبریدۀ آنها به جلو در ادبیات داستانی و سینما باعث ایجاد روایتهای دورانی یا چرخشی میگردد. در این ساختار یکی از عناصر برجستۀ روایی ایجاد تعلیق و انتظار در چندین جهت است، چراکه مخاطب(بیننده) درگیر چندین حادثه میگردد. در سریال خانگی دل به کارگردانی منوچهر هادی بهواسطۀ شگرد روایتپردازی دَوَرانی، شاهد چندین روایت متناوب و درنتیجه ایجاد تعلیق در بیننده هستیم. حال در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی فراهم آمده، بر آنیم تا ضمن واکاوی عناصر ساختاری روایت دورانی، به تحلیل عناصر آن در سریال دل بپردازیم. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که روایت دورانی یک کلان روایت تجمیع شده از خرده روایتهایی است که عناصری همچون فلاشبک، تعلیق، شخصیتپردازی و مکث توصیفی در ایجاد آن نقش دارد.
پرونده مقاله
مطالعات زبان و ادبیات غنایی
,
شماره4,سال
4
,
پاییز
1393
روایت شنو (مخاطب) از عناصر لاینفک هر متن روایی (داستان) است. در بسیاری از روایتها فقط یک روایت شنو وجود دارد، اما روایتهای بسیاری نیز وجود دارند که روایت شنوهای آنها بیشمار است. نکتۀ جالبی که ما را به انجام این پژوهش برانگیخت، جنبههای متمایز کنندۀ راوی از روایت شنو چکیده کامل
روایت شنو (مخاطب) از عناصر لاینفک هر متن روایی (داستان) است. در بسیاری از روایتها فقط یک روایت شنو وجود دارد، اما روایتهای بسیاری نیز وجود دارند که روایت شنوهای آنها بیشمار است. نکتۀ جالبی که ما را به انجام این پژوهش برانگیخت، جنبههای متمایز کنندۀ راوی از روایت شنو با تکیه بر زاویههای دید در ادبیات داستانی است. بسته به زاویۀ دید داستان بین راوی و روایت شنو از جهات اخلاقی، عقلانی، عاطفی، جسمانی و اجتماعی تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال در داستان مسخ روایت شنو بر خلاف راوی هرگز به حشرهای غول آسا تبدیل نمیگردد (تمایزجسمانی)، در رمان سقوط به قلم آلبرکامو همگام با سیر روایت همدلی راوی با روایت شنو کمتر میشود، همچنان که هر خوانندهای (روایت شنو) از سنگدلی راوی بچۀ مردم به خشم میآید (تمایز عاطفی). بنیاجی راوی رمان خشم و هیاهوی فاکنر در مقابل روایت شنوِ داستان از عقل سلیم برخوردار نیست (تمایز عقلانی). پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای با شاهد مثالهایی محدود (اما دقیق) به بررسی تاثیر زاویۀ دید بر شبکههای ارتباطی راوی، روایت شنو، کنشگران و عناصر تمایزدهندۀ آنها میپردازد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در زاویۀ دید اول شخص، دایرۀ کنشهای ارتباطی بین راوی و روایت شنو بیشتر از گونۀ زاویۀ دید سوم شخص است.
پرونده مقاله
ادبیات و زبان های محلی ایران زمین
,
شماره39,سال
13
,
بهار
1402
سرزمین کهنسال ایران دارای فرهنگ عامهای دیرپا، گسترده و غنی با حوزههای مطالعاتی فراوان است، یکی از این حوزههای تحقیقاتی، مطالعۀ گویشهای جغرافیایی است. یکی از گویشهای قدیمی فارسی دری، گویش شهرستان مرزی تایباد در نوار شرقی کشور و هممرز با کشور افغانستان است. گویشها چکیده کامل
سرزمین کهنسال ایران دارای فرهنگ عامهای دیرپا، گسترده و غنی با حوزههای مطالعاتی فراوان است، یکی از این حوزههای تحقیقاتی، مطالعۀ گویشهای جغرافیایی است. یکی از گویشهای قدیمی فارسی دری، گویش شهرستان مرزی تایباد در نوار شرقی کشور و هممرز با کشور افغانستان است. گویشهای رایج در استانهای خراسان به دلیل وجود قدمت، شاعران سترگ و حوزۀ نفوذ فارسی دری نکات ظریف شناختهنشدهای دارند که تبیین آنها میتواند به لحاظ فرهنگی، زبانشناسی و ردهشناسی ثمربخش باشد. بر همین اساس، پژوهش حاضر در سه محور، شامل انواع ساختواژه با کاف مکسور، مصدرهای صفتساز و الف میانجی افزایشی به مطالعه در گویش تایباد میپردازد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در این گویش، بافت کلام، مشخصکنندۀ معانی متعدد کاف مکسور در بافتها و ساختهای متعدد است. همچنین مصدرهایی جعلی با قابلیت ساخت صفت حالیه در این گویش وجود دارد که خاص مینماید و الفی میانجی بین دو واژۀ متشابه بهقصد افزایش عملی یا اغراق به کار میرود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش چگونگی فرایند تولید معانی اخلاقی در نوع ادبی مناظره با تکیه بر واکنش های مخاطب درونی است و در تلاشیم به این سوال پاسخ دهیم که، آیا نوع واکنش خطاب شونده تاثیری در خلق معنا و نوع ساختار مناظره دارد یا خیر؟ بر این باوریم که مناظره یکی از انواع ادبی و بستری ا چکیده کامل
هدف این پژوهش چگونگی فرایند تولید معانی اخلاقی در نوع ادبی مناظره با تکیه بر واکنش های مخاطب درونی است و در تلاشیم به این سوال پاسخ دهیم که، آیا نوع واکنش خطاب شونده تاثیری در خلق معنا و نوع ساختار مناظره دارد یا خیر؟ بر این باوریم که مناظره یکی از انواع ادبی و بستری است که شاعران با تمسک به عنصر گفت و گو در صدد خلق معنا هستند و نکته حائز اهمیت، نوع واکنش کنشگران گفت و گو کننده در مناظره است. ژپ لینت ولت (1986) قائل به چهار نوع واکنش: تایید کننده، باطل کننده، استفهامی و غایب از طرف مخاطب درونی روایت است. نگارنده با تمسک به این نظریه به تحلیل نوع واکنش ها و ساختار مناظره در ادبیات فارسی پرداخته و حین پژوهش به این مهم رسید که، نوع واکنش خطاب شونده نقش مهمی در فرایند تولید معنا و نوع ساختار مناظره دارد به طوری که مطالعۀ شبکه های ارتباطی و واکنشی منجر به ترسیم چهار الگوی ساختاری در مناظره شد.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
,
شماره2,سال
6
,
تابستان
1395
امروزه به موضوع بازیافت و ابعاد آن به عنوان یک اصل ضروری در مدیریت مواد زاید توجه میشود. با روند رو به رشد محلهای دفن زباله و پیامدهای زیست محیطی آن نمیتوان تنها به دفن یا سوزاندن و نگاه فیزیکی و شیمیایی (علوم طبیعی) متوسل ش چکیده کامل
امروزه به موضوع بازیافت و ابعاد آن به عنوان یک اصل ضروری در مدیریت مواد زاید توجه میشود. با روند رو به رشد محلهای دفن زباله و پیامدهای زیست محیطی آن نمیتوان تنها به دفن یا سوزاندن و نگاه فیزیکی و شیمیایی (علوم طبیعی) متوسل شد، بلکه یکی از کلیدهای موفقیت در این امر اهمیت عوامل اجتماعی مؤثر بر بازیافت نظیر سرمایههای اجتماعی میباشد. این پژوهش به بررسی رابطه ابعاد سرمایه اجتماعی (اعتماد اجتماعی، تعهد اجتماعی، مشارکت اجتماعی) و بازیافت زبالههای شهری در شیراز پرداخته است. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری شهروندان ساکن در شهر شیراز (1400000 نفر) میباشند. با توجه به حجم نمونه در مدلسازی معادلات ساختاری 500 نفر به عنوان نمونه تعیین و به صورت سهمیهای از 9 منطقه شهری دادهها با ابزار پرسشنامه جمعآوری گردیده است. پایایی از طریق حد نصاب ضریب الفای کرونباخ و روایی پرسش نامه (با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی)، (روایی سازه) صورت گرفته است. نتایج آماری مربوط وجود رابطه معنیداری بین هر یک از متغیرهای اعتماد، تعهد و مشارکت اجتماعی با بازیافت زبالههای شهری را مورد تأیید قرار داده است. نتایج ضریب پیرسون در مورد همبستگی رابطههای فوق به ترتیب (20 /0 = r و 15 /0= r و 19 /0= r) میباشد و در فضای چند متغیره مدلسازی معادلات ساختاری با احتساب خطاهای اندازهگیری تأثیر این متغیرها به ترتیب 13/0 ، 13/0 و 23/0 و ضریب تعیین 13/0 صدم میباشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد