فهرست مقالات ادریس بهشتی نیا


  • مقاله

    1 - بررسی مفهوم عقلانیت مدرن در اندیشه سید جواد طباطبایی
    سیاست‌پژوهیِ اسلامی‌ایرانی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1402
    در این پژوهش بر آنیم بدین پرسش پاسخ دهیم که چه نسبتی میان مفهوم سنت و عقلانیت مدرن در اندیشه سید جواد طباطبایی برقرار است و ایشان چگونه فهمی در مواجهه با عنصر عقل مدرن که از مؤلفه های مهم مدرنیته می باشد، داشتند. طباطبایی از متفکرین متجدد است که درصدد ارائه تفسیری نو از چکیده کامل
    در این پژوهش بر آنیم بدین پرسش پاسخ دهیم که چه نسبتی میان مفهوم سنت و عقلانیت مدرن در اندیشه سید جواد طباطبایی برقرار است و ایشان چگونه فهمی در مواجهه با عنصر عقل مدرن که از مؤلفه های مهم مدرنیته می باشد، داشتند. طباطبایی از متفکرین متجدد است که درصدد ارائه تفسیری نو از سنت می باشد. تفسیری که بر پایه عقل و علم نوین قرار می گیرد. در این پژوهش سعی بر آن بوده که بر پایه دیدگاههای دکارت و کانت در مورد عقلانیت مدرن به واکاوی دیدگاه طباطبایی بپردازیم. به نظر می رسد، سید جواد طباطبایی با نگرشی غیرذات باورانه و غیرقوم مدارانه از مدرنیته بر آن است که تلقی کانتی از عقل مدرن برخلاف تلقی دکارتی، ماهیتی نه فراتاریخی و ذات گرایانه بلکه حیثیتی تاریخی و اقتضائی دارد و بنابراین، چنین تلقی از عقل مدرن با سنت جوامع، غیرقابل جمع نیست بلکه با اتکاء بر این خوانش از عقل، میتوان به فهم بخش های پویای سنت و زدودن بخشهای متصلب و آلوده به خرافات و ایدئولوژی مبادرت نمود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - عملکرد صداوسیمای استان ایلام در انعکاس برنامه‌های کاندیداهای مجلس شورای اسلامی: مورد مطالعه حوزه شمال استان
    علوم سیاسی , شماره 5 , سال 18 , زمستان 1401
    یکی از عوامل موثر بر انعکاس برنامه های نامزدهای انتخاباتی، رسانه‌های‌ گروهی هستند که از طریق تاثیرگذاری در عقاید و افکار افراد و جلب اعتماد و اعتقاد آنان و ایجاد همکاری و هماهنگی عمومی اقدام می کنند. پژوهش حاضر با هدف عملکرد صداوسیمای استان ایلام در انعکاس برنامه‌های کا چکیده کامل
    یکی از عوامل موثر بر انعکاس برنامه های نامزدهای انتخاباتی، رسانه‌های‌ گروهی هستند که از طریق تاثیرگذاری در عقاید و افکار افراد و جلب اعتماد و اعتقاد آنان و ایجاد همکاری و هماهنگی عمومی اقدام می کنند. پژوهش حاضر با هدف عملکرد صداوسیمای استان ایلام در انعکاس برنامه‌های کاندیداهای مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حوزه شمال استان صورت گرفته است. روش این مطالعه در بعد هدف توصیفی از پیمایشی است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخت و جامعه آماری بخش دلفی شامل 30 نفر از متخصصان به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند و در بخش پیمایش شهروندان 21 سال به بالای شهرهای حوزه شمالی در سال 1401 که بر اساس نرم‌افزار سمپل پاور 380 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌های به دست آمده از طریق نرم‌افزار SPSS و با آزمون تی تک نمونه ای آزمون شدند. نتایج نشان می دهد که میانگین نمره تأثیر صدا و سیما در انعکاس برنامه های کاندیدها 79/37، بالا بردن میزان مشارکت مردم 91/20، انتخاب فرد اصلح برابر 97/10، شفاف سازی و اطلاع رسانی به مردم 10/14، انعکاس ویژگی های شخصیتی کاندیدا 01/14 و در مطالبه گری از منتخبین قبلی 19/13 است. پرونده مقاله