فهرست مقالات غلامرضا جعفری نیا


  • مقاله

    1 - Curriculum Pattern of the Iranian-Islamic Lifestyle in the Secondary Education
    Biannual Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 6 , زمستان 2023
    This research aimed to design and validate the curriculum pattern of the Iranian-Islamic lifestyle in the secondary education system of Iran. This is a mixed-method qualitative-quantitative study that used interviews, documents and the descriptive survey method. In the چکیده کامل
    This research aimed to design and validate the curriculum pattern of the Iranian-Islamic lifestyle in the secondary education system of Iran. This is a mixed-method qualitative-quantitative study that used interviews, documents and the descriptive survey method. In the qualitative part, 12 experts in the field of education and university professors participated in the study. To select the participants, the purposive sampling method was used in the qualitative part and the cluster sampling method was employed in the quantitative part of the study. Moreover, the stratified random sampling method was applied in each cluster. MAXQDA was used to analyze the interviews. According to the results, 110 themes in the form of 10 components, including thinking and creativity (4 concepts), health issues (5 concepts), economic issues (4 concepts), defense and security issues (4 concepts), social and sociological issues (7 concepts), ideological and religious issues (10 concepts), cultural and artistic issues (6 concepts), scientific and educational issues (7 concepts), and psychological issues (4 concepts) were introduced to analyze the components of the Iranian-Islamic lifestyle. It was found that the interviews on the ideological and religious components had higher frequency and received more attention. .Hence, the culture of supporting applied research curricula should be institutionalized in schools, and workshops and training courses should be held to improve the knowledge of teachers in the field of applied research curriculum. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی مقایسه‌ای نظام ارزشی فرهنگیان (مدیران و معلّمان) شهرستان دشتستان بر اساس نظریه ارزش‌های بنیادین شوارتز
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 3 , تابستان 1391
    هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه‌ نظام ارزشی فرهنگیان (مدیران و معلّمان) و ابعاد نظام ارزشی آنان بر اساس نظریه ارزش های بنیادین شوارتز بود. بدین منظور، از میان مدیران و معلّمان شاغل در مدارس دوره‌های گوناگون تحصیلی شهرستان دشتستان (واقع در استان بوشهر) در سال تحصیلی 89 چکیده کامل
    هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه‌ نظام ارزشی فرهنگیان (مدیران و معلّمان) و ابعاد نظام ارزشی آنان بر اساس نظریه ارزش های بنیادین شوارتز بود. بدین منظور، از میان مدیران و معلّمان شاغل در مدارس دوره‌های گوناگون تحصیلی شهرستان دشتستان (واقع در استان بوشهر) در سال تحصیلی 89 - 1388، نمونه‌ای به حجم 327 نفر، با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. جهت جمع‌آوری داده ها، از مقیاس زمینه‌یابی ارزش‌های شوارتز که شامل ده گونه ارزشی در قالب پنجاه و هفت عبارت ارزشی است، استفاده شد. روایی ابزار یاد شده بین 76/0– 36/0 و پایایی آن 74/0 محاسبه گردید. نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های پی در پی نشان داد که نظام ارزشی مدیران و معلّمان این شهرستان مشابه یکدیگر و به ترتیب شامل ابعاد ارزشی خیرخواهی، جهان‌گرایی، امنیّت، خوداتکایی، سنّت، قدرت، همنوایی، موفقیت، برانگیختگی و لذّت‌طلبی بوده و بین این ابعاد ارزشی در سطح 0001/0 تفاوت معناداری وجود دارد. افزون بر این، نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل واریانس دوسویه نیز نشان داد که بین ابعاد نظام ارزشی مدیران و معلّمان، بر اساس متغیرهای جنسیت، دوره‌ تحصیلی و سابقه خدمت، تفاوتی معنادار وجود ندارد. پرونده مقاله